COTAR (Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România) trage un semnal de alarmă şi afirmă că toate acţiunile Guvernelor conduse de Ludovic Orban şi Florin Cîţu arată că se dorește eliminarea transportatorilor și singura alternativă ar putea rămâne „ia-mă nene”, în varianta progresistă a „transportului alternativ”.
Multe dintre societățile comerciale afiliate COTAR au ajuns în pragul colapsului financiar
Firmele autorizate vor intra în faliment, împinse chiar de către Guvernul României, susţin reprezentanţii COTAR, care solicită sprijinul cetățenilor pentru salvarea transportului rutier de persoane din ţara noastră.
Politizarea excesivă a instituțiilor publice a slăbit capacitatea de reacție a acestora și a favorizat dezvoltarea corupției. Multe dintre societățile comerciale afiliate COTAR au ajuns în pragul colapsului financiar, din cauza nefuncționării instituțiilor publice din România, se arată într-un comunicat de presă al COTAR.
Vasile Ștefănescu, Președinte COTAR: “Fără integritate în instituțiile publice, România nu se poate dezvolta și va rămane în permanență „oaia neagră a Europei”, cu „ajutorul” Guvernului. Asistăm chiar acum la o disoluție a autorității instituțiilor românești fără precedent în ultimii 30 de ani.
Ne întrebăm ce se întâmplă cu taxele și impozitele plătite de noi, societățile comerciale. Doar din domeniul transporturilor de marfa si persoane, activitati conexe (unităţi reparatoare, staţii ITP, şcoli de conducere,etc) , contribuția este de peste 18% la Produsul Intern Brut al României.”
Cele 3 mari probleme din domeniul transporturilor
Există trei mari probleme în transporturi:
- Problema impozitării diurnelor șoferilor – o aberație fiscală!;
- Problema licenței transportului de persoane județean, interjudețean și transjudețean – peste care intervine un alt minister (Ministerul Dezvoltării, prin Consiliile Județene), cu o nouă lege și noi reguli, deși transporturile funcționau în conformitate cu legile în vigoare, iar ceea ce s-a legiferat ulterior aruncă în haos transporturile din România;
- Neplata despăgubirilor din partea celor două firme de asigurări care dețin cumulat peste 76% din piața RCA din România – și cărora li s-a facilitat deținerea monopolului.
Reîncadrarea diurnei șoferilor care lucrează în transportul internațional ca venit de natură salarială și obligarea firmelor la plata impozitelor și contribuțiilor sociale aferente, retroactiv, pe 5 ani, este atât o aberație fiscală, cât și una juridică, pentru că încalcă principul conform căruia nicio lege nu se poate aplica retroactiv. Împreună, adăugând carantinarea șoferilor în timpul pandemiei, aceste măsuri duc spre falimentarea firmelor de transport, de către Guvern.
Asociațiile patronale din transporturi consideră măsura luată de ANAF abuzivă și favorabilă unor companii care vor intra pe piața din România „pe ușa din dos”, după ce Executivul va elimina – într-o acțiune fără precedent – companiile care activează actualmente pe această piață, prin reguli care contravin tuturor principiilor legislației în vigoare, având ca unic scop preluarea controlului asupra pieței.
În timp ce state precum Polonia, Lituania sau Ungaria își protejează propriii transportatori, România este singurul stat european care impozitează diurna și care modifică în modul cel mai aberant și abuziv legislația, pentru a elimina societățile comerciale de pe piață. Efectele sunt devastatoare, cu atât mai mult cu cât taxarea se face retroactiv, penalitățile fiind imposibil de plătit.
Măsuri care afectează transportul de marfă
Nu doar transportul rutier de persoane este vizat, ci și transportul de marfă. Guvernul recidivează și penalizează transportatorii pentru gradul mic de vaccinare a populației României și a decis intrarea în carantină, timp de 14 zile, a șoferilor profesioniști care revin din țări roșii din punct de vedere al gradului de risc de contaminare cu Covid-19, dacă nu sunt vaccinați și nici nu pot dovedi că au trecut prin boală în ultimele trei luni. Nici măcar nu se ia în considerare, în cazul șoferilor profesioniști, testul negativ COVID-19.
Măsura este unică în Europa, șoferii profesioniști fiind exceptați de la măsura carantinei în toate țările, cu scopul de a menține lanțurile de aprovizionare cu marfă, așa cum recomandă și Comisia Europeană, care a creat în acest sens „culoare verzi” și a îndemnat la exceptarea de la carantinare a șoferilor profestionisti. Nu și în România!
Prin această măsură, Guvernul României obligă astfel șoferii români să îngroașe rândul șomerilor dacă nu vor să se vaccineze sau să emigreze în alte țări, lucru foarte probabil, dat fiind viitorul incert al firmelor românești de transport și criza profundă de șoferi cu care se confruntă toată Europa. De fapt, Guvernul României depopulează România și trimite forță de muncă ieftină în țările din vestul Europei.
Firmele de transport din România se confruntă astfel, pe de-o parte, cu plecarea forței de muncă, iar pe de altă parte cu controale abuzive ale ANAF care le bagă direct în faliment, după impunerea unor sume uriașe de plată – RETROACTIV! -, ca impozite și contribuții sociale pe ultimii cinci ani.
Problemele de pe piaţa de asigurări RCA
În piața de asigurări RCA din România au existat două mari societăți cu probleme acum 5 ani. Ele se numeau Astra și Carpatica, iar ambele dețineau cumulat 32% din piață RCA. Cu greu și datorită creditelor bancare am supraviețuit falimentelor acelor societăți, ale căror consecințe se resimt și azi.
La 5 ani, distanță se repetă același scenariu, dar cu doi actori noi, care de dată această dețin cumulat aproximativ 80% din piață RCA. Aceste companii de asigurări au datorii de ordinul sutelor de milioane de euro și, culmea, vând în continuare hărții sub denumirea de polițe obligatorii – RCA. Am menționat clar că doar vând aceste hârtii, pentru că atunci când vine vorba de plata despăgubirilor, aceste societăți refuză în mod sistematic să plătească obligând păgubiții și reprezentanții acestora să se adreseze ASF și instanțelor competențe.
Peste 5.000 de reclamații au fost înregistrate la ASF doar în luna Iulie 2021, având că obiect doar abuzurile celor două companii de asigurări, care vând liniștite în continuare polițe RCA. Acestea refuză mai nou să achite despăgubirile chiar și atunci când există hotărâri executorii ale instanțelor din România, care sunt favorabile păgubiților. Una dintre companii vinde hârtii în valoare de 2 milioane de euro/zi, iar cealaltă vinde hârtii de 1,3 milioane de euro/zi, însă ambele refuză să plătească daunele!
Solicităm de urgență punerea în aplicare a art.47 din legea 132/2017 pentru ca cei captivi în această lege RCA să nu mai fie bătaia de joc a unor societăți de asigurări, mai afirmă reprezentanţii COTAR.
“Atragem atenția public domnului Prim-ministru Cîțu asupra faptului că situația transportatorilor și service-urilor auto din România s-a degradat continuu în ultimii 5 ani, ajungând acum să fie una dramatică, din cauza lipsei de acțiune din partea instituțiilor alimentate cu taxele noastre. Am ajuns să fim nevoiți să ipotecăm la bănci toate bunurile noastre mobile și imobile.
Dacă situația nu se schimbă radical până în toamnă, veți intra în istorie că <<groparul industriei de transport de mărfuri , transportului de persoane și a service-uri auto din România>> Singurele bunuri pe care statul român le va mai putea colecta la sfârșitul acestui an de la această industrie vor fi hainele de pe noi”, a mai declarat Vasile Ştefănescu, Preşedinte COTAR.