China este o piaţă crucială pentru marile mărci de bere în condiţiile în care în alte părţi creşterea stagnează, fiind responsabilă pentru jumătate din creşterea volumului vânzărilor înregistrată la nivel mondial de industria berii. Însă analiştii de la Deutsche Bank estimează că deşi un sfert din berea din întreaga lume este consumată în China, această piaţă este responsabilă doar pentru 3% din profiturile marilor berari.
"Segmentul premium va fi un teren pe care marii producători vor concura intens în viitor deoarece va fi principalul factor de creştere. Berarii au început să-şi reajusteze strategia pentru a se concentra mai mult pe produsele din zona superioară", a declarat analistul Rabobank, Katharine Song.
Accentul pus pe produsele premium reflectă o schimbare în preferinţele celor aproximativ 1,4 miliarde de consumatori chinezi, care în prezent vor produse mai personalizate începând de la fast-food şi până la călătorii. În cazul berii, analiştii estimează că mărcile premium ar urma să reprezinte o treime din piaţa chineză (estimată la 80 de miliarde de dolari) la finele acestui deceniu, comparativ cu mai puţin de 10% în 2010. O dovadă este faptul că mărcile de bere high-end importate au înregistrat anul trecut au înregistrat o creştere de 60%, în condiţiile în care consumatorii chinezi au încercat mărci precum "Hop Zombie" şi "Armageddon IPA".
Însă dorinţa consumatorilor chinezi pentru produse personalizate vine cu un preţ. O sticlă de bere artizanală costă aproximativ 30 de yuani (6,37 dolari) în Shanghai, de aproape 10 ori mai mult decât cea mai ieftină bere de masă produsă de Tsingtao Brewery Co Ltd sau CR Beer.
"Este ceva rar şi unic iar aroma este mai bună. Merită să plăteşti mai mult", a declarat Hao Xiaowei, o asistentă medicală în vârstă de 33 de ani care a încercat o bere artizanală bavareză la un bar din centrul oraşului Shanghai.
Această dorinţă a consumatorilor chinezi de a plăti mai mult i-a atras pe o serie de mici producători de bere artizanală precum BrewDog din Scoţia sau Brooklyn Brewery din New York, care au început să se concentreze în mod activ pe piaţa chineză. "China este pe lista pieţele care vor fi abordate în viitorul apropiat", declară Luke Raven, director la Ilkley Brewery, un producător de bere din nordul Angliei care fabrică mărci de bere artizanală cu nume precum "Hanging Stone" sau "Holy Cow".
Pe de altă parte, industria berii trece printr-un proces de consolidare care a fost marcat de preluări din ce în ce mai mari. În 2004 aproape jumătate din piaţa mondială a berii era controlată de primii 10 berari, însă analiştii estimează că în 2014 aproximativ 47% din volume şi trei sferturi din profituri la nivel mondial au fost controlate de doar patru producători: AB InBev, SABMiller, Heineken NV şi Carlsberg. În scurt timp numărul marilor giganţi va scădea de la patru la trei după preluarea SAB Miller de către AB Inbev pentru 100 de miliarde de dolari. AGERPRES