Cifra de afaceri a agenţiilor de turism a fost anul trecut de 2,306 miliarde lei, din care 2,067 miliarde lei cea a agenţiilor tour operatoare şi 239,151 milioane a celor cu activitate de vânzare, conform datelor centralizate de Institutul Naţional de Statistică.
Numărul total de turişti participanţi la acţiunile turistice organizate anul trecut de către agenţiile de turism tour operatoare şi de către agenţiile de turism cu activitate de vânzare, a fost de 1,778 milioane. Dintre aceştia, 85,6% au reprezentat turiştii participanţi la acţiunile turistice organizate de către agenţiile de turism tour operatoare.
Cea mai mare parte a turiştilor români au preferat sejururile în străinătate. Pentru activitatea de outgoing turiştii români care au beneficiat de acţiunile turistice organizate de agenţiile de turism tour operatoare au reprezentat 49,1% din numărul total de turişti care au călătorit cu acest tip de agenţie, urmează turiştii români care au efectuat călătorii turistice interne cu 44% şi turiştii străini care au venit în România cu 6,9%.
Pentru acţiunile turistice organizate de agenţiile de turism cu activitate de vânzare, activitatea de outgoing a reprezentat 59,8% din numărul total de turişti care au călătorit cu acest tip de agenţie, activitatea de turism intern a reprezentat 36,7% şi activitatea de incoming a reprezentat 3,5%.
Turiştii români participanţi la acţiunile turistice interne organizate de către agenţiile de turism tour operatoare au optat în principal pentru zona litorală (51,6%), pentru zona montană (12%) şi pentru zona balneară (4,6%).
În cazul agenţiilor cu activitate de vânzare, turiştii români participanţi la acţiunile turistice interne au optat în principal pentru zona litorală (37,6%), pentru zona montană (12,4%) şi pentru zona balneară (11,7%).
Cea mai mare pondere în structura pachetelor turistice pentru activitatea agenţiilor tour operatoare au avut-o serviciile de cazare cu 57% pentru activitatea de turism intern şi 45,8% atât pentru activitatea de incoming cât şi pentru activitatea de turism outgoing, urmată de serviciile de transport, care au avut o pondere de 28,3% pentru activitatea de turism outgoing şi 20,1% pentru activitatea de incoming. Serviciile de alimentaţie – restaurant, cafenea, bar etc. au avut o pondere de 17,9% pentru activitatea de incoming, 17,8% pentru activitatea de turism intern şi 13,2% pentru activitatea de outgoing.
Comisionul perceput de agenţiile de turism tour operatoare în structura pachetelor turistice a fost în medie de 8,3%.
Pentru agenţiile cu activitate de vânzare situaţia este similară, cea mai mare pondere în structura pachetelor turistice au avut-o tot serviciile de cazare pentru activitatea de turism intern 56,7%, pentru activitatea de outgoing 44,8% şi pentru activitatea de incoming 39,4%. Serviciile de transport au avut o pondere de 26,3% pentru activitatea de turism outgoing şi 23,5% pentru activitatea de turism incoming, iar cele pentru alimentaţie – restaurant, cafenea, bar, etc. au avut o pondere de 18,5% pentru activitatea de turism intern, 16,5% pentru activitatea de turism incoming şi 15,2% pentru cea de outgoing.
Comisionul perceput de agenţiile de turism cu activitate de vânzare în structura pachetelor turistice a fost în medie de 9,1%.
Destinaţia turiştilor români care au călătorit în afara ţării în sejururi organizate de agenţiile de turism tour operatoare (635.800) a fost în proporţie de 92,5% în Europa (din care 79,3% în ţările Uniunii Europene). Cele mai importante destinaţii turistice din totalul turiştilor români participanţi la acţiunile turistice de outgoing organizate de agenţiile turistice tour operatoare în anul 2017 au fost în următoarele ţări: Grecia (21,4% din totalul turiştilor străini participanţi la acţiunile turistice externe ale agenţiilor tour operatoare), Bulgaria (20,1%), Turcia (18,0%), Spania (6,4%) şi Italia (6,2%).
În ceea ce priveşte agenţiile cu activitate de vânzare, destinaţia turiştilor români care au călătorit în afara ţării (126.700 turişti), a fost în proporţie de 90,5% în Europa (din care 76,6% în ţările Uniunii Europene). Cele mai importante destinaţii externe au fost Grecia (20,7% din totalul turiştilor străini participanţi la acţiunile turistice externe ale agenţiilor cu activitate de vânzare), Turcia (19,8%), Spania (12,3%), Italia (10,1%), Bulgaria (9,0%), şi Franţa (5,9%).
Turiştii străini care au venit în România în sejururi organizate de agenţiile de turism tour operatoare (96.400 turişti) au fost în proporţie de 75,4% din Europa (dintre aceştia 88,2% provin din ţările Uniunii Europene). Turiştii străini veniţi în anul 2017 în sejururi organizate de agenţiile de turism tour operatoare au fost din Germania (14,8% din totalul turiştilor străini participanţi la acţiunile turistice externe ale agenţiilor tour operatoare), Spania (12,3%), Italia (8,6%), Israel (8,4%), şi S.U.A (6,9%).
Un procent de 70,1% din turiştii străini care au venit în România în sejururi organizate de agenţiile cu activitate de vânzare (5.800 turişti) a provenit din Europa (dintre aceştia 95,1% din ţările Uniunii Europene). Principalele ţări de provenienţă au fost Regatul Unit (20,4% din totalul turiştilor străini participanţi la acţiunile turistice externe ale agenţiilor cu activitate de vânzare), Italia (16,1%), S.U.A (13,4%), Spania (9,2%) şi Germania (7,6%).
SURSA: Agerpres