Analiză detaliată APIA a înmatriculărilor de autovehicule, în luna ianuarie 2025

Conform APIA, în luna ianuarie a anului 2025, față de aceeași perioadă a anului trecut:

• Înmatriculările de autoturisme noi sunt în scădere cu -5.9% față de ianuarie 2024;
• Autoturismele “electrificate” au o scădere de -1%, realizând o cotă de piață de 30.5%, din care autoturismele pur electrice înregistrează o scădere de -28.4%, realizând o cota de piață de 9.8%;
• Vehiculele comerciale ușoare plus minibus, sunt în scădere cu -33.6%, iar cele grele plus bus sunt în scădere cu -32.7%, față de luna similară a anului 2024;

După evoluția lunilor anterioare, ianuarie 2025 vine cu o scădere de -19.4% a înmatriculărilor de autovehicule noi față de luna decembrie a anului 2024 și cu o scădere de -10.4% față ianuarie 2024.

Analiza detaliată a înmatriculărilor de autovehicule, în luna ianuarie 2025
SURSA FOTO: APIA

I. Autoturismele (care reprezintă aproximativ 88% din total piață) au înregistrat, în luna ianuarie 2025, un volum de 11.823 unități, cu -5.9% mai puțin față de luna similară din 2024.

Analiza detaliată a înmatriculărilor de autovehicule, în luna ianuarie 2025
SURSA FOTO: APIA
Analiza detaliată a înmatriculărilor de autovehicule, în luna ianuarie 2025 3
SURSA FOTO: APIA

Segmentarea pe clase: În luna ianuarie a anului 2025, față de aceeași lună a anului trecut, observăm o evoluție mixtă a segmentelor în care sunt încadrate autoturismele, după cum urmează:
• Clasa A: +3.1%
• Clasa B: +8.2%
• Clasa C: -2.2%
• Clasa D: -53.5%
• Clasa E: +27.1%
• Clasa F: +16.3%
• SUV: -7.2%

Analiza detaliată a înmatriculărilor de autovehicule, în luna ianuarie 2025
SURSA FOTO: APIA

Segmentul SUV este pe prima poziție în ceea ce privește cota de piață

În ceea ce privește cota de piață, segmentul SUV este pe prima poziție, cu o cotă de 46.6% în scădere cu -7.2%, urmat de Clasa C cu o cotă de 27.3%, în scădere cu -2.2% și Clasa B cu o cotă de 15%, în creștere cu +8.2% față de cota deținută în luna ianuarie a anului trecut.

În funcție de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, în luna ianuarie a acestui an, motorizările pe benzină plus mild hybrid benzină înregistrează o creștere de +0.1% față de perioada similară din 2024, ajungând, astfel, la o pondere de 59.5%. În ceea ce privește autoturismele echipate cu motoare diesel, plus mild hybrid diesel, acestea înregistrează o scădere de -39% și dețin o cotă de 9.8% din total.

Pe de altă parte, autoturismele “electrificate“, respectiv cele electrice (100% și hibride plug-in), precum și cele full hybrid (care dispun și de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă) dețin în prima lună a anului 2025, o cotă de piață de 30.5%, care depășește cu 20.7 p.p. cota deținută de motoarele diesel (nota: categoria diesel include și motorizările mild hybrid diesel).

În ianuarie 2025, autoturismele full electrice dețin o cotă de 9.8% din piață

Autoturismele full electrice dețin o cotă de 9.8% din piață, în luna ianuarie a anului 2025, față de ianuarie 2024, când reprezentau 12.9%, în timp ce autoturismele plug-in hybrid dețin o cotă de piață de 5%, față de ianuarie 2024, când reprezentau 4.6%.

În luna ianuarie 2025 primele 3 cele mai vândute autoturisme 100% electrice sunt: Dacia Spring, cu 625 unități și o creștere de +11.4% față de aceeași perioadă a anului precedent, Renault Megane cu 105 unități și o creștere de +114.3% și Tesla Model 3 cu 90 unități.

În ceea ce privește autoturismele Plug-in, top 3 modele din luna ianuarie 2025 este condus de: Volkswagen Golf cu 51 unități și o creștere de +1175%, urmat de Ford Kuga cu 43 unități și o scădere de -37.7% si Mercedes Benz GLC cu 42 unități.

Autoturismele hibride, fără reîncărcare din surse externe, au pe primul loc din top 3 al lunii ianuarie 2025: Dacia Duster cu 394 unități, urmat de Toyota Yaris Cross cu 204 unități și o creștere de +78.9% față de aceeași perioadă a anului precedent și Toyota Corolla cu 204 unități.

În ianuarie 2025, vehiculele comerciale au înregistrat o scădere

Vehiculele comerciale ușoare și minibus înregistrează, în ianuarie 2025, o scădere de -33.6% față de luna ianuarie 2024, din care vehiculele comerciale ușoare fără minibus înregistrează o scădere de -33.8%.

Pe de altă parte, vehiculele comerciale ușoare electrice au atins, în prima luna a anului 2025, un volum de 231 unități față de 73 unități comparat cu luna ianuarie a anului trecut.

Vehiculele comerciale grele și bus înregistrează, în ianuarie 2025, o scădere de -32.7% față de luna ianuarie 2024, din care vehiculele comerciale grele peste 16 tone plus autotractoarele înregistrează o scădere de -26.7%.