APIA: Segmentele de piață ale autoturismelor cu preţuri reduse înregistrează scăderi foarte mari

Vânzările de autovehicule din România au scăzut cu 8,6% faţă de primele trei luni ale anului 2011, autoturismele înregistrând o scădere de -6,2%. Producția a scăzut cu 23,2%, iar exportul cu 1,9%.

În primul trimestru al anului au fost comercializate în România 16.719 autovehicule, dintre care 13.832. Conform Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA), aceste cifre arată o scădere cu 8,6% a pieței totale și cu 6,2% a celei de autoturisme. În ciuda acestei scăderi, ultima lună a trimestrului, martie, a fost mult mai bună decât cea din anul precedent. În a treia lună a lui 2012 au fost vândute 5.815 autoturisme ceea ce corespunde unei creșteri cu 28% față de rezultatul din februarie.
În luna martie s-au produs 26.368 autovehicule, cu 23,2% mai puţin decât în luna precedentă, cu o scădere mai importantă în segmentul vehiculelor comerciale uşoare (-47% faţă de luna precedentă). Astfel, scăderea din ultima luna, coroborată şi cu scoaterea din producţie a modelului Transit Connect pe care îl realiza Ford anul trecut, duc la o scădere totală a producţiei în primul trimestru al lui 2012 de 5,8% faţă de 2011 (volum total 86.624 unităţi faţă de 91.917 în 2011).
In condiţiile unei cereri interne în continuare, extrem de reduse, cea mai mare parte a producţiei din Trim.1 a fost exportată (peste 92%).
Și la export se remarcă o scădere cu 1,9% faţă de trim.I din 2011, înregistrându-se un volum total de 80.106 unităţi. În interiorul acestei cifre, avem scăderea autoturismelor cu doar 0,3% (volum total 75.316 unităţi faţă de 75.523 în 2011), în timp ce la vehiculele comerciale se înregistrează un recul de 21,5% (volum total 4.790 unităţi, faţă de 6.104 în 2011). Deşi Dacia a înregistrat o creştere de peste 36% la vehiculele comerciale, absenţa din date a modelului Ford Transit Connect (2.557 unităţi în 2011) face ca acest segment să înregistreze o scădere importantă.
Cel mai căutat model la export este în continuare Dacia Duster, 13.440 unităţi în martie şi un total de 38.633 în T1 (ceea ce reprezintă peste 51% din numărul total de autoturisme exportate), urmat de Sandero (4.947 unităţi în martie, total 15.873 în T1) şi Logan (3.761 unităţi în martie), care înregisteză practic o dublare a volmului total exportat în T1 2012 (10.761 unităţi) faţă de T1 2011 (5.486 unităţi).
La vânzări de autoturisme, în primele trei luni din 2012, top-ul mărcilor are ca lider Dacia, cu 3.437 unităţi vândute (25% din total), urmată de Volkswagen (1.737 unităţi / 12,5%), Skoda (1.334 unităţi / 9,6%), Ford (1.210 unităţi / 8,7%), Renault (783 unităţi / 5,6%) şi Hyundai (565 unităţi / 4,1%).
Pe modele, cu plus-ul din această lună, Dacia Duster, realizează în T1 un total de 1.369 unităţi vândute, cu care ocupă poziţia de lider, depăşind Logan-ul, care, cu cele 1.349 unităţi, rămâne pe locul 2. Podiumul este completat de Skoda Octavia (671 unitaţi), urmată de către Logan MCV şi Ford Fiesta.
Oficialii APIA menționează că, analizând segmentarea pe clase, se constată o continuare a tendinţei de anul trecut. Astfel, clasele A, B și C care cuprind autoturisme cu preţuri relativ mici, dar cu volume importante, înregistrează scăderi foarte mari (între -13% şi -40%, în timp ce clasele care includ autoturisme cu preţuri mai mari, respectiv clasele D, E, F şi SUV (37% din piaţă), au creşteri procentuale şi de două cifre (între +5% si +31%).
În funcţie de tipul de combustibil, în cele două luni din 2012 continuă şi chiar se accentuează trendul remarcat în 2011, respectiv cel de creştere a ponderii autoturismelor cu motoare diesel, care ajunge la 61,7% faţă de 48,6% în 2011. „Remarcăm si acum faptul că, deşi vânzările totale de autoturisme au înregistrat un regres de 6,2%, vânzările de astfel de vehicule cu motoare diesel au avut o creştere de peste 19% faţă de aceaşi perioadă a anului trecut”, menționează APIA.
În clasamentul vehiculelelor comerciale uşoare (LCV), primele locuri sunt ocupate de Dacia, Volkswagen, Renault şi Ford, acestea acoperind peste 56% din totalul pieţei.