APIA şi ACAROM, cele mai importante asociaţii ale industriei auto din România, critică în termeni duri noua intervenţie a Comisiei Europene (CE) în privinţa taxei auto şi spun că o nouă modificare ar duce la o catastrofă în industrie şi la brambureală legislativă.Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA) consideră că somaţia CE la adresa României pe tema taxei auto este cel puţin ciudată în condiţiile în care organismul europ
APIA şi ACAROM, cele mai importante asociaţii ale industriei auto din România, critică în termeni duri noua intervenţie a Comisiei Europene (CE) în privinţa taxei auto şi spun că o nouă modificare ar duce la o catastrofă în industrie şi la brambureală legislativă.
Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA) consideră că somaţia CE la adresa României pe tema taxei auto este cel puţin ciudată în condiţiile în care organismul european a fost anterior de acord cu aplicarea acesteia.
La rândul său, Asociaţia Constructorilor de Automobile din România (ACAROM) susţine că taxa nu afectează semnificativ piaţa autovehiculelor rulate, iar Ministerul Mediului ar trebui „să răspundă dur somaţiei CE”.
„Dacă o să se înceapă iar modificarea legislaţiei o să fie o brambureală totală. (…) Atunci când s-a modificat taxa, oficialii europeni s-au uitat pe modificări şi au fost de acord”, a declarat preşedintele APIA, Ernest Popovici. Acesta a adăugat că situaţia din România este chiar una îngăduitoare comparativ cu alte state ale Uniuneii Europene.
Cu toate acestea, APIA a precizat că va studia somaţia CE, pentru a cunoaşte argumentele care stau la baza acestui demers ce riscă „să dea peste cap un sistem întreg”.
Ministerul Mediului, chemat la o reacţie dură faţă de CE
Pe de altă parte, Constantin Stroe, preşedintele ACAROM, a explicat că nici nu se pune problema ca taxa auto să fie una protecţionistă în condiţiile în care piaţa maşinilor noi a îngheţat, în ciuda tuturor măsurilor luate şi a programului „Rabla”.
„Volumul automobilelor noi înseamnă o treime din totalul pieţei, ceea ce înseamnă că celelalte două treimi sunt ocupate de maşini second-hand”, a explicat Stroe. Mai mult, liderul ACAROM este de părere că modificarea taxei va duce la o scadere şi mai mare a numărului maşinilor noi vândute în România.
Constantin Stroe propune în schimb o ofensivă dură a Ministerului Mediului la adresa Comisiei Europene, prin emiterea unei legi generale în domeniul protecţiei mediului, nu doar prin modificarea taxei auto.
Nu în ultimul rând, Stroe a precizat că, deşi actuala taxă nu este perfectă, ea mulţumeşte atât producătorii, cât şi importatorii de maşini noi, chiar şi pe cei care importă maşini rulate.
CE: „Sistemul discriminează maşinile second-hand”
CE a transmis, joi, o scrisoare de somare în cazul taxei auto din România, prima etapă a procedurii de încălcare a dreptului comunitar, cerând modificarea legislaţiei în domeniu pe considerentul că sistemul actual e discriminant la adresa maşinilor second-hand provenite din alte state membre UE şi protejează industria internă de autovehicule noi.