Raportul APIA privind vânzările de autoturisme din România arată că în primele patru luni ale acestui an au fost vândute 18.137 de autoturisme, cu 11,4% mai puține decât în aceeași perioada a anului trecut.
Conform oficialilor asociației, vânzările sunt susţinute în continuare de achiziţiile realizate de către persoanele juridice (81% din total în luna aprilie), cele către persoanele fizice reprezentând doar 19% din total. În plus, continuă să se manifeste, impactul negativ al intrării masive în parcul national al vehiculelor rulate care, la un volum de aproximativ 71.000 unităţi la autoturisme şi 15.000 la vehicule comerciale, au o creştere de 53%, respectiv 15% faţă de 2012. Din aceste cifre, rezultă că la fiecare autovehicul (autoturism + vehicul comercial) nou vândut în România au fost aduse alte 4 rulate.
La autoturisme, top-ul pe mărci după patru luni din 2013 este dominat de Dacia, cu 5.248 unităţi vândute (28,9% din total), urmată de Volkswagen (2.082 unităţi / 11,5%), Skoda (1.517 unităţi / 8,4%), Renault (1.034 unităţi / 5,7%), Ford (961 unităţi / 5,3%), şi Hyundai (917 unităţi / 5,1%). Pe modele, Dacia Logan rămâne pe primul loc, urmat de Duster, Sandero, Skoda Octavia şi Volkswagen Golf. Analizând segmentarea pe clase, remarcăm faptul că în perioada menționată doar clasa monovolum este pe plus (la care putem menționa și clasa B care este la același volum ca și în 2012), toate celelalte fiind pe minus, cu scăderi cuprinse între 13% şi 39%. Aici ar fi de remarcat faptul că recenta modificare a Codului Fiscal prin care a fost limitată deductibilitatea amortizării poate fi analizată ca și potențial factor de scădere în clasele superioare (E, F și SUV), care anul trecut erau încă pe plus după patru luni.
În funcţie de tipul de combustibil, remarcăm în 2013 o creștere a ponderii livrărilor de autoturisme cu motoare diesel, care ajung la 59% din piață, față de 55,6% cât se înregistra în aceeași perioadă a anului trecut, în condițiile în care volumele autoturismelor diesel au scăzut cu 6,2%, iar cele pe benzină cu 18,7%. Un alt aspect care merită menționat la acest capitol, este faptul că pentru șase dintre primele zece mărci, motorizările diesel reprezintă peste 70% din vânzări. Situația se repetă și în cazul analizei pe modele, unde cinci dintre modele înregistrează un procent de peste 70% din vânzările respectivei mărci.