În România sunt descărcate în medie 4-5 aplicații pe un device mobil. Prin comparație, americanii au în medie 23 de aplicații mobile instalate pe smartphone-uri, în timp ce japonezii ocupă primul loc în topul internațional cu o medie de 45 de aplicații. Germania, Marea Britanie, Franța, Italia și Spania sunt în topul țărilor europene cu cel mai ridicat grad de utilizare a aplicațiilor pe platformele mobile.
Specialiștii internaționali estimează că până în 2015 vor fi descărcate, în toată lumea, aproape 100 de miliarde de aplicații mobile, iar piața globală va ajunge la 25 de miliarde dolari.
“În privința aplicațiilor, România este la început de drum, atât în ceea ce privește consumul de aplicații, cât și în ceea ce privește dezvoltarea de aplicații pentru end-useri și marketeri. Aplicațiile mobile dezvoltate pentru piața românească generează vânzări absolut marginale, peste 90% dintre utilizatori preferând să descarce doar aplicații gratuite”, spune Maia Novolan, director general Syscom Digital, agenție de marketing mobil și interactiv care utilizează aplicații mobile de ultimă generație în campanii de comunicare.
La nivel global se așteaptă ca aplicațiile mobile să genereze venituri semnificative; utilizatorii ar putea cheltui, până la sfârșitul acestui an, 16 miliarde dolari pentru aplicații folosite pe platforme mobile. Aproximativ 2.000 de aplicații sunt introduse în ecosistemul smartphone-urilor în fiecare zi, iar în prezent numărul total a ajuns la circa un milion de aplicații în platformele Apple, Android, BlackBerry și Windows.
În Appstore găsim la ora actuală peste 400 de aplicații românești și un număr aproape similar de aplicații îl găsim și pe piața dedicată platformelor Android. Numărul acestora crește de la zi la zi și se estimează că până la sfârșitul anului vor fi de cinci ori mai multe decât în prezent. Dacă la partea de dezvoltare România a reușit întotdeauna să recupereze din startul întârziat, în privința consumului lucrurile stau altfel. Avem și vom avea multe aplicații, însă nu avem consumatori. Piața trebuie educată, consumatorii trebuie adaptați la tehnologie și toate acestea necesită timp.
Cele mai descărcate aplicații mobile
Totodată, aplicațiile vor accelera și vânzările de publicitate mobilă. Strategiile de monetizare de tipul „free to download”, precum publicitatea sau achiziționarea „in-app”, vor fi tot mai vizibile în campaniile internaționale și vor fi promovate probabil de anul acesta și de către furnizorii români, consideră Maia Novolan. Companiile multinaționale și-au mărit în ultimii doi ani bugetele de marketing alocate canalelor mobile și experimentează aplicații de ultimă oră, pentru a concretiza rapid oportunități imediate de marketing și pe termen mediu de vânzări. Se estimează că în 2012 cheltuielile globale pe publicitate mobilă vor atinge 7,5 miliarde dolari.
Printre cele mai descărcate aplicații mobile la nivel global (conform Distimo, companie specializată pe monitorizarea aplicațiilor mobile) se numără jocul Angry Birds, Facebook și Skype pentru platformele mobile, Google Maps sau alte aplicații bazate pe Google Maps, iBooks etc. Rețelele de socializare sunt cele mai folosite aplicații mobile în România. Urmează aplicațiile utilitare și de informare și cele pentru jocuri și divertisment, fiind dificilsă precizăm care dintre cele două categorii urmează imediat pe podium și care rămâne pe locul trei.