O aplicaţie destinată utilizatorilor de panouri solare pentru a controla şi folosi eficient energia, o alta care ar ajuta persoanele prinse sub dărâmături în cazul unui cataclism şi una care i-ar avertiza pe fermieri despre fenomenele meteo care le-ar putea distruge culturile au fost declarate câştigătoare la Cluj, la NASA Space Apps Challenge 2017.
Competiţia naţională din cadrul celui mai mare hackathon la nivel mondial, NASA Space Apps Challenge 2017, a avut loc simultan în Bucureşti, Cluj-Napoca şi Timişoara, în perioada 29-30 aprilie. La Cluj, evenimentul se află la a doua ediţie, prima având loc în 2016. ”La aceasta a doua ediţie am reuşit să avem peste 100 de înscrişi. Au fost peste 200 în toată ţara. În Cluj, au fost cei mai mulţi, aici fiind a doua ediţie. Au fost 11 echipe”, a spus Cristian Dascălu, organizatorul hackathon-ului. Ideile au fost grupate pe teme precum ‘Dicţionarul Pământului’, ‘Pământul, Planeta noastră’, ‘Unde este apa?’, ‘Unde este răsăritul?’, ‘Trăieşte inteligent’ sau ‘Pilots plus’ (n. r. – pentru industria aeronautică).
Una dintre echipe, care s-a clasat între câştigători, a descris ideea unei aplicaţii care să-i ajute pe cei care şi-au instalat panouri solare să determine cantitatea de energie pe care o dau acestea într-o zi şi astfel să o poată folosi judicios, în funcţie de vreme.
”Aplicaţia se numeşte Icarus, de la personajul din mitologia greacă care a zburat prea aproape de soare cu aripi de ceară şi i s-au topit. Este despre energia solară. Ce am vrut noi să facem este o aplicaţie pentru omul obişnuit, nu pentru cei care lucrează în industrie, să înţeleagă mai bine la ce capacitate sunt panourile solare, ce pot face cu ele şi să aibă şi un instrument să monitorizeze consumul”, a explicat Ionuţ Balazs, membru al echipei câştigătoare.
Partea de monitorizare, a spus el, este foarte utilă şi în proiectele NASA, adică într-un mediu cum ar fi planeta Marte, în care furnizarea energiei ar fi făcută doar cu panouri solare.
”Tu ştii care este out-put-ul de la panouri (n. r. – energia e care o dau) şi trebuie să îţi planifici o zi pentru şase persoane care stau în acel habitat, să facă toate activităţile”, a mai spus Balazs.
Aplicaţia se poate instala pe telefon sau pe calculator şi poate folosi informaţiile despre vreme oferite de un site specializat.
O altă aplicaţie este a unui grup de tineri care au o firmă de IT în Cluj. Ei au dezvoltat un program care ar ajuta la găsirea supravieţuitorilor unor cataclisme – alunecări de pământ, cutremure etc. – sub dărâmături.
”Noi am venit cu un sistem care monitorizează evenimentele de alunecări de teren de pe tot globul, folosind datele de la NASA, iar în momentul în care tu, ca şi utilizator, eşti într-o zonă de pericol, o să primeşti o notificare – deci telefonul tău o să facă bip, bip, bip şi tu trebuie să o opreşti. Dacă poţi în 10 secunde să o opreşti, înseamnă că nu eşti prins în dărâmături şi viaţa ta nu este în pericol. În momentul în care accesezi aplicaţia, ai două opţiuni: sunt ok sau nu sunt ok, pentru că s-ar putea să fiu conştient, dar grav rănit. Şi dacă sunt ok pot să dau o mână de ajutor şi atunci pot să văd, pe o hartă, unde sunt oameni în jurul meu care sunt prinşi sub dărâmături”, a explicat Aurelian Cotuna.
Cea de a treia aplicaţie, care a câştigat şi premiul publicului la Cluj, are ca scop ajutarea micilor fermieri, care să fie avertizaţi de pericolul ca îngheţul sau vremea rea să le strice recolta, în funcţie de tipul acesteia şi de fenomenul meteo.
”Noi ne-am propus prin această aplicaţie anunţarea din timp, cam cu patru zile înainte, a micilor fermieri cu privire la situaţiile meteo care le pot provoca daune în culturi – dacă dă îngheţul, dacă nivelul radiaţiilor ultraviolete este prea mare”, a precizat Robin Molnar.
Aplicaţia ar oferi şi recomandări fermierilor, ce să facă în fiecare caz, în funcţie de ceea ce cultivă şi pe ce suprafaţă.
Alertarea celor care se înscriu în sistem s-ar putea face prin notificări de tip sms sau mail, deoarece se doreşte includerea unor sfaturi practice şi tehnice.
Competiţia s-a adresat unui public cu nivel de experienţă variat şi din diverse domenii, de la elevi, studenţi şi programatori, la oameni de ştiinţă, profesori, tehnologi, artişti, designeri, ingineri, storytellers sau antreprenori.
Hackathon-ul a durat 48 de ore, iar ideile câştigătoare, desemnate de juriile locale, pentru fiecare oraş în parte, vor fi trimise mai departe spre evaluare juriului internaţional. Învingătorii vor fi invitaţi la o lansare NASA.
De la începuturile sale în 2012, International Space Apps Challenge a devenit cel mai mare hackathon (concurs de programare) la nivel mondial. În fiecare an, mii de participanţi din diverse domenii indiferent de nivelul de experienţă, colaborează pentru a dezvolta soluţii inovative, open-source, la probleme cu impact global, legate atât de explorarea spaţială cât şi de nevoile sociale planetare, folosind seturi de date puse la dispoziţia publicului de către NASA. Soluţiile rezultate variază de la aplicaţii mobile la jocuri, hardware şi multe altele. (Sursa: Agerpres)