În România, comunicarea nu este văzută ca o necesitate a sistemului de învățământ. Lucrurile totuși se schimbă, iar cel mai bun exemplu este cel al evoluției companiilor românești care inovează în domeniul educației.
Într-o lume din ce în ce mai digitalizată, în care totul se întâmplă pe fugă, dascălilor le vine din ce în ce mai dificil să mențină o bună comunicare cu părinții. Prin urmare, nu-i de mirare că au apărut pe piață o serie de aplicații și platforme menite să soluționeze astfel de probleme. Acestea au drept scop conectarea elevilor, a profesorilor, părinților și a directorilor, pentru a îmbunătăți rezultatele la învățătură și a reduce absentismul din școli. Remind, Buzzmob, Class Messenger, Google For Education sau VolunteerSpot sunt doar câteva dintre aplicațiile gratuite pe care atât profesorii cât și elevii le pot instala pe deviceuri. Cum funcționează? De exemplu, Remind este o aplicație gratuită care permite profesorilor să trimită, fără să fie taxați, mesaje părinților privind prezențele la clasă ale elevilor și remind-ere. Când vine vorba de platformele educaționale, cum este Edmodo, lucrurile devin din ce în ce mai interesante. Aici, profesorii își pot face un cont gratuit, primesc un cod pe care îl pot trimite copiilor de la clasă, iar aceștia se pot conecta la cursurile profesorului din browser, pe telefoane, tablete sau pc-uri. Având sloganul: „unde educația întâlnește inovația”, Edmodo permite profesorilor să monitorizeze progresul unui student, să analizeze rapid cunoștințele sale și să creeze joculețe bazate pe standarde de învățare.
O aplicație pentru învățământul românesc
În România există o platformă similară cu Edmondo, însă dotată cu facilități adaptate pe specificul pieței. Este vorba de Adservo, un business pornit de Alexandru Holicov din dorința de a schimba modalitatea de lucru și de a avea parte de lecții interactive în sălile de clasă. Acesta spune că și-a dorit să schimbe modalitatea de comunicare dintre profesori, elevi și părinți. Printre altele, platforma oferă elevilor un instrument prin care ei pot afla care este probabilitatea să fie testați la o anumită materie. Acesta este construit pe baza unui algoritm inteligent care calculează situațiile probabile, iar elevii pot vedea în fiecare săptămână care este performanța lor și dacă au evoluat sau nu față de perioada anterioară. În același timp, părinții sunt informați în timp real de situația școlară a copiilor și pot comunica direct, rapid și securizat cu orice profesor, cu dirigintele sau cu directorul școlii. Totodată, platforma are și un catalog digital, care funcționează la fel cu cel clasic. Aici se pot introduce rapid notele și motiva absențele, iar acesta calculează automat mediile și semnalează foarte ușor care sunt elevii care pot fi exmatriculați sau care riscă corigența. În același timp, platforma generează statistici privind performanța la clasă și poate să trimită rapoarte către conducerea școlii.
Până acum, Adservio a fost implementat în peste 35 unități școlare din România, iar investițiile în platformă s-au ridicat la peste 1,5 milione de euro. Alexandru Holicov spune că a investit banii, care în mare parte provin din surse proprii – antreprenorul derulând de-a lungul timpului afaceri de success în domeniul leasing-ului și în imobiliare -, în dezvoltarea platformei și în dotarea școlilor cu echipamente și conexiune la internet. Anul trecut, el a avut afaceri de 200.000 de euro, iar pentru 2017 estimează un rulaj de jumătate de milion de euro, în contextul în care a semnat, de curând, un parteneriat cu Telekom. Platforma este tradusă în engleză, iar până la finalul lui 2017 el spune că va fi tradusă și în germană și spaniolă.
Lideri în softuri educaționale
„Copiii împing schimbarea. Noi concurăm acum cu jocurile de pe tabletă, trebuie să le atragem atenţia. Adică, faci un produs de predare digitală, dar te baţi cu tot ce are el acolo, instalat pe device. Cum tot mai multe lucruri încep să se întâmple în mediul online, este firesc să oferi învăţare pe net. “, spune Măriuca Talpeș, cofondatoarea Bitdefender. Firma pe care o conduce, Intuitext, divizia de software educaţional a grupului Softwin, reuneşte peste 25 de produse educaţionale dedicate copiilor cu vârste cuprinse între 7 şi 18 ani. Tot de numele ei se leagă și comunitățile online didactic.ro, olimpiade.ro și suntparinte.ro, care sunt vizitate de peste un milion şi jumătate de utilizatori unici pe lună, dar şi programe educaţionale precum examenultau.ro sau inveticuplacere.ro. De exemplu, examenultau.ro este o soluţie de învăţare dedicată celor care se pregătesc pentru Evaluarea Naţională de la sfârşitul clasei a VIII-a. Mai precis, platforma cuprinde secţiuni de testare, învăţare, recapitulare, evaluare, exersare şi simulare examen şi acoperă 100% materia pentru Evaluarea Naţională. Despre piaţa de învăţare cu ajutorul calculatorului, Măriuca Talpeș spune că este în formare, în contextul în care mai e de lucrat la încrederea părinţilor şi a profesorilor cu privire la noile metode de predare.