Este anul aplicaţiilor pentru mobile şi reţele sociale. Cu platformele iPhone, Android şi Facebook în centrul atenţiei, dezvoltatorii din România lansează aplicaţii atât în nume propriu, cât şi pentru clienţi internaţionali.
Hotel Peeps este, probabil, cea mai cunoscută aplicaţie românească pe Facebook. Lansată de compania Zitec în urmă cu numai trei luni, aceasta are deja 8.000 de utilizatori. Iar dacă mai spunem şi că Zitec este o companie înfiinţată în urmă cu şase ani de trei parteneri în vârstă de numai 24 ani, realizarea este, într-adevăr, remarcabilă. „În momentul de faţă, Zitec are peste 30 de angajaţi full-time, atât programatori, cât şi testeri software, graficieni etc.“, spune Alexandru Lăpuşan, cel care a înfiinţat firma alături de Simona Lăpuşan şi Alexandru Novac. Cifra de afaceri a companiei a fost, în 2009, de circa 900.000 de euro, iar profitul, de circa 60.000 de euro.
Nu este singurul succes de acest gen, în condiţiile în care în ultima vreme se poate observa o efervescenţă a dezvoltatorilor de aplicaţii pentru mobile şi reţele sociale. Un alt exemplu este compania Codesignum Technologies, un dezvoltator de aplicaţii pentru iPhone şi, mai nou, iPad. „În nume propriu, am lansat circa 15 aplicaţii pe piaţa românească. Cea mai mare parte a activităţii este reprezentată însă de outsourcing pentru firme din România sau SUA“, spune Cristian Ivan, acţionar. A ales încă de la început specializarea pe produse Apple, dar spune că veniturile generate de distribuţia aplicaţiilor prin Apple Store sunt destul de mici, pentru că „românii aşteaptă de obicei versiunea-pirat“. Dezvoltarea de aplicaţii pentru mobile generează o cifră de afaceri de circa 50.000 de euro. „Piaţa de aplicaţii mobile este încă la început şi văd aici un mare potenţial de creştere pentru următorii ani“, spune Radu Iuhaş, product director la iQapps, una dintre diviziile iQuest Group, un alt dezvoltator de aplicaţii software.
Dintre acestea, Trip Journal a avut cel mai mare succes, fiind premiată cu 100.000 de dolari în cadrul competiţiei Android Developer Challenge, organizată anual de Google. Aplicaţia a fost creată în cinci luni de o echipă formată din zece programatori. „Focusul este acum în mare măsură pe extinderea Trip Journal, care sperăm ca în scurt timp să fie folosită de sute de mii de utilizatori“, mai spune Iuhaş. Iar ingeniozitatea aplicaţiilor realizate de români este într-adevăr surprinzătoare. Printre produsele lansate pe piaţă de Arobs Transilvania, un alt dezvoltator de aplicaţii software, se numără EcoLocator (utilizatorii pot înregistra locaţii în care există probleme de mediu, precum depozitarea inadecvată a gunoaielor) şi OncoEMR (o aplicaţie pentru iPhone ce permite înregistrarea şi gestionarea fişelor medicale). Nici imaginaţia celor de la Codesignum nu este mai prejos: tipsUlater este o aplicaţie care ajută utilizatorul şi pe prietenii acestuia să împartă nota de plată de la restaurant, iar roLoto pune la dispoziţia utilizatorului instrumente necesare pentru a mări şansele de câştig la Loto 6 din 49.
Deşi încă la o valoare mică, segmentul aplicaţiilor pentru mobile şi reţele sociale are un ritm de creştere rapid, datorită potenţialului uriaş, ponderea sa în piaţa de soft, estimată la peste 600 de milioane de euro anul acesta, fiind în creştere.
Roradio este o aplicaţie iPhone ce permite ascultarea a 13 posturi online de radio, care difuzează diferite stiluri de muzică, realizată de Codesignum
Speed Traps, realizată de Arobs Transilvania, este o aplicaţie de atenţionare a şoferilor asupra locurilor în care sunt amplasate radare