Hidrogenul poate fi folosit ca purtător de energie curată, iar trecerea acestuia printr-o pilă de combustibil pentru a produce electricitate nu produce decât apă ca produs secundar.

Hidrogenul transportă mult mai multă energie decât bateriile cu litiu, de aceea este considerat o opțiune ecologică foarte promițătoare în mai multe zone greu de decarbonizat, cum ar fi aviația, transportul maritim și transportul pe distanțe lungi, scrie New Atlas.

O tonă de hidrogen din atmosferă va încălzi Pământul de aproximativ 11 ori mai mult decât o tonă de CO2

Dar atunci când este eliberat direct în atmosferă, hidrogenul însuși poate interacționa cu alte gaze și cu vapori din aer pentru a produce efecte puternice de încălzire. Un studiu recent al guvernului britanic a pus aceste interacțiuni sub microscop și a descoperit că potențialul de încălzire globală (GWP) al hidrogenului este de aproximativ două ori mai rău decât se credea anterior.

Astfel, pe o perioadă de o sută de ani, o tonă de hidrogen din atmosferă va încălzi Pământul de aproximativ 11 ori mai mult decât o tonă de CO2, cu o incertitudine de pus minus 5.

Cum acționează hidrogenul ca un gaz cu efect de seră?

O modalitate este extinderea duratei de viață a metanului atmosferic. Hidrogenul reacționează cu aceiași oxidanți troposferici care „curăță” emisiile de metan. Metanul este un gaz cu efect de seră incredibil de puternic, care provoacă de aproximativ 80 de ori mai multă încălzire decât o greutate echivalentă de CO2 în primii 20 de ani.

În plus, prezența hidrogenului crește atât concentrația ozonului troposferic, cât și a vaporilor de apă stratosferici, stimulând un efect de „forțare radiativă” care împinge și temperaturile mai sus.

Cum scapă hidrogenul în atmosferă?

Acolo unde hidrogenul este transportat ca lichid criogenic, evaporarea este inevitabilă și se pot pierde, în medie, aproximativ 1% din el. În prezent, acesta este evacuat în atmosferă.

Universitățile Cornell și Stanford susțin că producția și utilizarea hidrogenului în industrie ar putea fi cu până la 20% mai nocivă pentru climă decât utilizarea gazului natural, din cauza emisiilor care apar atunci când gazul este extras din sol pentru a-l produce.

„Departe de a fi reduse, emisiile de gaze cu efect de seră din producția de hidrogen albastru sunt destul de mari, în special din cauza scurgerii de metan”, afirmă profesorul Mark Jacobson, director al programului de atmosferă / energie al Universității Stanford.

”Hidrogenul verde” ar trebui evitat în cursa către zero emisii?

Categoric NU. Raportul guvernului Regatului Unit arată că o „creștere a emisiilor echivalente de CO2 bazată pe rata de scurgere de H2 de 1% și 10% compensează cu aproximativ 0,4 și, respectiv, 4% din reducerile totale ale emisiilor de CO2 echivalente”.

„În timp ce beneficiile reducerilor echivalente ale emisiilor de CO2 depășesc semnificativ dezavantajele rezultate din scurgerile de H2”, continuă raportul, „ele demonstrează în mod clar importanța controlării scurgerilor de H2 într-o economie a hidrogenului”.