Înlocuirea gamei de laptopuri, dar şi lansarea noului iPhone vor stimula vânzările companiei pe piaţa autohtonă. Acestea ar putea consemna totuşi o scădere de 23%.

Reîntoarcerea companiei Apple printre numele de primă mărime în industria mondială de IT şi produse electronice este legată de către toată lumea de revenirea lui Steve Jobs în postura de CEO. Adevărat, însă, mai puţină lume ştie că personajul din umbră căruia i se datorează succesul comercial de astăzi al produselor purtând sigla mărului muşcat este Jonathan Ive. Acesta este designerul de pe planşa căruia a ieşit, cu 11 ani în urmă, primul iMac, produs care a dat semnalul reînvierii companiei şi reîntoarcerii acesteia pe profit. Au urmat extraordinarul succes comercial înregistrat cu iPod, lansat în 2001, şi, mai nou, iPhone, proiectate de acelaşi Ive.

Ultimele două produse, dintre care niciunul nu are legătură cu activitatea tradiţională a Apple, producţia de calculatoare şi software, au deschis însă, printr-un marketing inteligent, poarta către mai mulţi clienţi şi pentru computerele Apple. Jucând aceeaşi carte a designului, MacBook şi MacBook Pro, alături de „bătrânul“ iMac, au devenit produse „trendy“, pe care le achiziţionează azi nu doar designerii sau inginerii de sunet. Şi, uşor-uşor, au început să fie căutate şi în România.

Secretul succesului

169-34134-16_09mbp17display_30.jpg„În 2008, vânzările Apcom România (în acel moment, IRIS) către partenerii locali s-au ridicat la 13 milioane de euro. Trendul general a fost ascendent de-a lungul timpului, cu creşteri de până la 150% de la an la an“, spune Zsolt Kadar, Marketing Manager la Apcom, distribuitorul oficial al Apple pe piaţa autohtonă.

Fără îndoială că, şi în România, mai întâi playerele muzicale iPod, şi mai apoi comercializarea iPhone au fost factori care au sporit recunoaşterea Apple. „Aducerea în România a iPhone a reprezentat şi încă reprezintă o confirmare a poziţiei de numărul unu pe care Orange o deţine pe piaţă. De asemenea, asocierea dintre două branduri atât de cunoscute precum Orange şi Apple a permis o diferenţiere pe piaţă, dar şi posibilitatea ca Orange să poată oferi clienţilor săi unul dintre cele mai râvnite produse pe care telefonia mobilă le-a oferit în ultima perioadă“, spune Mihnea Şerbu, Senior Product Manager la Orange România. Prin urmare, lansarea noului iPhone 3G S în această săptămână va fi un nou driver nu doar de imagine, ci şi de vânzări.

Dai un ban, dar stai în faţă?

169-34135-16_iphone3gs_3up_30.jpgProdusele Apple n-au fost însă niciodată ieftine, cu atât mai puţin în România. „Diferenţa de preţ survine din politica Apple la nivel global: vezi diferenţele US versus Europa, precum şi cazuri locale – UK faţă de Europa de Vest faţă de România, având în vedere evoluţia valutară de la un moment dat“, explică Zsolt Kadar de ce pentru un MacBook Air, de exemplu, un român plăteşte în plus echivalentul a 1.200 de lei. Cu toate acestea, managerul Apcom se aşteaptă ca vânzările Apple în România pe canalul distribuitorului oficial să totalizeze 10 milioane de euro, „din care aproximativ 40% au fost realizate în primul semestru“. Cifra, în scădere cu doar 23% faţă de anul trecut, ar reprezenta o performanţă în condiţiile în care piaţa hardware autohtonă a consemnat un declin cu 65%, potrivit IDC. „Având în vedere scăderea accentuată a consumului, precum şi climatul de afaceri nesigur, privim cu prudenţă, dar şi cu optimism perioada următoare, care probabil va fi cea mai dificilă din an“ adaugă Kadar. Apcom mizează pe reînnoirea gamei de laptopuri MacBook Pro, care va avea acum şi un model cu ecran de 13,3 inci. „Noua gamă este disponibilă în România ­de aproximativ do­uă săptămâni, dar, deocamdată, în cantităţi limitate. Preţul de pornire pentru laptopurile din seria MacBook Pro este de 5.250 lei, cu TVA inclusă“. Dacă în trecut computerele Apple erau percepute ca produse pentru uz profesionist, în acest moment 60% din cifra de afaceri realizată de Apple în Romania provine din vânzarea de produse din categoria consumer.

Trendul general al vânzărilor Apple în România a fost ascendent de-a lungul timpului, cu creşteri de până la 150% de la an la an.
Zsolt Kadar, Marketing Manager, Apcom

23% este scăderea anticipată a vânzărilor Apple în România în acest an, în condiţiile în care piaţa hardware autohtonă a scăzut cu 65%