Cea mai mare companie de tehnologie din lume, Apple, a raportat marți vânzări ale vârfului de gamă iPhone dincolo de toate așteptările, cu creșteri de 51% în Statele Unite, ceea ce a alimentat creșterea puternică a acțiunilor, cu 5%, în ciuda afișării unui profit în scădere.
Apple triumfă astfel în lupta cu Samsung,
Deși a reușit să înregistreze vânzări impresionante de iPhone în al treilea trimestru fiscal, Apple a spus că profitul a scăzut cu 22%, pe fondul reducerii marjei de profit la 37%, de la 42% cât era cu un an înainte.
Apple a vândut nu mai puțin de 31,2 milioane de iPhone în ultimul trimestru, cu foarte mult peste estimarea medie de 26 milioane a analiștilor chestionați de Reuters. De asemenea, compania a raportat vânzări de 14,6 milioane de iPad-uri.
Directorul financiar Peter Oppenheimer a declarat într-un interviu că vânzările de iPhone au crescut cu 51% în Statele Unite, față de nivelul de acum un an, și cu 66% în Japonia.
Cifrele solide slăbesc îngrijorările că creșterea competiției afectează cererea pentru cele mai vândute produse Apple pe măsură ce piața globală de smartphone se maturizează.
Rivalii de la Samsung se confruntă cu o provocare similară pentru telefoanele lor Galaxy. Samsung, care la fel ca Apple avea un palmares de a depăși previziunile, a raportat la începutul lunii iulie câștiguri dezamăgitoare, în special din cauza unor vânzări slabe de Galaxy.
Rezultatele Apple au venit după clopoțelul de închidere de pe Wall Street, astfel că acțiunile companiei au țâșnit cu 5% în sesiunea extinsă, până la aproape 438 dolari. În cadrul sesiunii normale, Apple a închis în scădere cu 1,7%, la circa 419 dolari/acțiune, astfel că de la începutul anului ajunsese la o cădere de 20%.
“Numerele pentru iPhone ar trebui să ofere ceva confort pentru investitori, care erau îngrijorați în legătură cu cererea de smartphone-uri. Acesta este unul din motivele pentru care acțiunea crește. Așteptările nu au fost prea mari pentru acest trimestru”, a spus Shannon Cross de la Cross Research.
Chiar dacă profitul a scăzut, el a fost peste așteptările analiștilor.
Apple a raportat un câștig de 6,9 miliarde dolari sau de 7,47 dolari pe acțiune, la venituri de 35,3 miliarde dolari. În urmă cu un an, profitul a fost de 8,8 miliarde dolari sau de 9,32 dolari pe acțiune, la venituri de 35 miliarde dolari.
Previziunea medie de pe Wall Street indica venituri de 35,02 miliarde dolari și un profit de 7,32 dolari pe acțiune, potrivit Thompson Reuters.
Semne de îngrijorare?
Cea mai mare îngrijorare în privința Apple a investitorilor pe termen lung este dacă compania și-a pierdut avantajul inovativ după re-imaginarea a cel puțin trei piețe majore ale electronicelor de consum, cu iTunes și iPod, iPhone și apoi iPad.
De la lansarea iPad mini toamna trecută, compania încă trebuie să vină cu actualizări pentru principalele sale produse.
Apple estimează că va înregistra venituri de la 34 miliarde dolari la 37 miliarde dolari pentru acest trimestru, ușor sub proiecția medie de pe Wall Street de 37,04 miliarde dolari.
De asemenea, compania estimează o marjă de profit de 36%-37%. Marjele brute au fost de 36,9% în al treilea trimestru fiscal din acest an, în scădere abruptă de la nivelul de 42,8% din urmă cu un an, în condițiile în care Apple a vândut mai ieftin mai multe modele vechi de iPhone, în parallel cu noul model iPhone 5.
“Este chiar remarcabil că ei vând la fel de multe telefoane câte sunt, în condițiile în care nu vorbim de un produs nou. Aceasta este cu adevărat cheia pentru ei; trebuie să vină cu un nou produs”, a spus Michael Yoshikami, director executiv la Destination Wealth.