procente mai mult decat in 2004, iar in februarie a crescut cu inca noua milioane de euro. Si merele au venit intr-o veselie, aproape 12 mii de tone in februarie, de trei ori mai multe decat in primele doua luni ale lui 2004. „Vanzarile de fructe si legume aduse din Uniunea Europeana si Turcia au crescut cu 25-30% in 2004 fata de 2005“, apreciaza Adrian Racovita, seful serviciului comercial al societatii Interfruct. Societatea a avut anul trecut o cifra de afaceri de zece milioane de euro din distributia legumelor si fructelor proaspete din Europa si Romania.Daca prefera mai multe fructe si legume proaspete in timpul iernii, romanii nu renunta totusi la carne. Importurile prospera si in acest caz. Aprecierea leului fata de euro a stimulat importurile de carne de porc din Uniunea Europeana, care au crescut de aproape patru ori in ianuarie fata de aceeasi luna a anului 2004, iar in februarie depasisera 30 de milioane de euro. „Importurile au ieftinit oferta autohtona de carne cu circa zece procente, afirma Sorin Minea, presedintele Asociatiei Romane a Carnii. Si valoarea produselor alimentare ambalate provenite din import a crescut la inceputul anului, cu circa 1,5 milioane euro, ajungand la 5,1 milioane. In cazul lactatelor, importurile raman la niveluri scazute, deocamdata. Doar produsele lactate de nisa, precum unele branzeturi, patrund pe piata noastra. „Exporturile de lactate continua sa fie superioare importurilor si se afla in crestere. In cazul produselor lactate biologice care merg la export, marja este mai mare si diminueaza efectele scaderii euro“, apreciaza Valeriu Steriu, vicepresedinte al grupului LaDorna. Aprecierea leului „se lipeste“ asadar de alte tendinte de pe piata noastra, cum ar fi preferinta pentru produsele ambalate, semi preparate si cresterea consumului de fructe si legume proaspete. In sectorul de retail, ieftinirea relativa a importurilor a fost anulata de cresterea accizelor. „Chiar daca au fost cateva scaderi de preturi, datorate unui curs al euro mai mic, acestea au fost anulate de efectul maririi preturilor la carburanti si a maririi accizelor“, apreciaza Andreea Mihai, marketing manager la Carrefour Romania. Daca pentru societatile care vand pe piata interna lucrurile se complica, pentru exportatori situatia devine tragica. „Dupa intarirea monedei noastre am sistat exporturile de castraveti, salata si gulioara si ne reorientam catre piata interna“, spune Constantin Stanciu, directorul societatii de sere incalzite Leoser.„Estimam doua efecte negative majore: o reducere a exporturilor de vinuri vrac si pierderi substantiale in segmentul de vinuri imbuteliate, unde exportatorii nu pot renegocia contractele“, spune si Basil Zarnoveanu, presedintele asociatiei exportatorilor de vin. Nu toti producatorii romani sunt condamnati. „Am observat in ultimul timp ca producatorii cu solarii se grupeaza si aduc pe piata cantitati tot mai mari si mai ieftine de legume si fructe“, afirma Adrian Racovita. Ca urmare a costurilor suplimentare cauzate de scumpirea energiei termice, rentabilitatea serelor se micsoreaza, in timp ce solariile, mult mai ieftine, castiga teren.Aparent pradoxal, diferenta dintre importurile si exporturile cu produse agricole si alimentare a scazut cu 14,6 milioane de euro in primele doua luni fata de aceeasi perioada a lui 2004. Explicatia tine de reducerea intrarilor de cereale, necesare anul trecut datorita recoltei proaste. Pe termen mediu insa, deficitul comercial nu poate decat sa se „ingrase“ o data cu aprecierea leului.

Ce se schimba dupa aprecierea leului?

• Creste importul de citrice din Grecia si Turcia. Bananele sunt importate pe dolari, asa ca acestea au inceput sa intre in tara la preturi mai mici inca de acum un an.
• Dintre produsele care concureaza direct oferta autohtona amintim merele si cartofii, a caror importuri au crescut in primele luni ale lui 2004. Si legumele de sera ajung iarna in cantitati mari din tarile sudice, mai calduroase.
• Carnea de porc refrigerata venita din Europa a inceput sa fie mai ceruta de catre procesatori. Carnea de pui congelata, venita din SUA si Brazilia, care este cumparata pe dolari, s-a ieftinit de peste un an.
• Importurile de tutun, tigari si alimente ambalate, de la conserve la unele produse lactate de nisa, au crescut puternic fata de 2004, atat valoric, cat si ca volum.
• Producatorii interni incep sa fie concurati si la pret, nu doar la calitate sau din punctul de vedere al prezentarii marfii.
• Toate exporturile, de la cereale la vin, pierd cote de piata.

Tot mai multi bani pentru fructele de afara

Consumul de fructe proaspete din import a prins aripi dupa aprecierea leului. Tendinta va continua si in acest an. Pe langa citrice si banane, se aduc din Europa si legume congelate sau semiconserve (la borcan).