publicitate. Nu mai conteaza motivul, merita remarcat efortul. Inapoi la luna aprilie! O luna oarecum ciudata, mai saraca decat ne-am fi putut astepta atat prin comparatie cu luna aprilie a anului trecut sau cu luna precedenta, cat si pe fondul cresterii investitiilor publicitare in 2004 si unei luni ce marcheaza inceputul sezonului publicitar. De ce a fost o luna saraca? In aprilie am avut zilele libere de Pasti, dar spre deosebire de zilele de Craciun, care aduc cresteri notabile in consumul T
publicitate. Nu mai conteaza motivul, merita remarcat efortul. Inapoi la luna aprilie! O luna oarecum ciudata, mai saraca decat ne-am fi putut astepta atat prin comparatie cu luna aprilie a anului trecut sau cu luna precedenta, cat si pe fondul cresterii investitiilor publicitare in 2004 si unei luni ce marcheaza inceputul sezonului publicitar. De ce a fost o luna saraca? In aprilie am avut zilele libere de Pasti, dar spre deosebire de zilele de Craciun, care aduc cresteri notabile in consumul TV, vremea frumoasa a scos romanul la iarba verde. S-au inregistrat audiente mai mici (cu 10%) fata de luna precedenta. S-au livrat si mai putine GRP-uri pe seama unui numar crescut de insertii.
A fost o luna in care marcile de bere s-au mentinut in topul clientilor publicitari, dar volumul consumat s-a situat sub cel din aprilie 2003 si chiar mai jos decat cel din martie a.c. In premiera, in topul categoriilor promovate pe TV se situeaza uleiurile de bucatarie pe pozitia a 9-a (datorita celor trei jucatori activi: Bunge cu Floriol si Unisol, Agricover cu noua marca Soreanca si Argus cu Argus). Marca de cafea Tchibo se afirma pe pozitia a 7-a in topul marcilor promovate pe TV. Lucru laudabil este ca s-a mentinut controlul incarcarii cu spoturi TV, desi au aparut probleme punctuale in unele programe speciale.Aprilie a fost luna lansarii Pro Cinema mult asteptatul post TV, cel putin de catre o parte din agentii si clienti. Este un produs bine vandut si frumos pozitionat in portofoliul MPI (ProTV, Acasa TV, ProCinema). Totusi, este un „cinema” bazat pe seriale. E prea devreme sa dam verdicte, Pro Cinema trebuie sa confirme. Am avut „MTV Music Awards”, program care a adus implicit cea mai valoroasa crestere (in comparatie cu celelalte statii) in veniturile publicitare alea postului muzical (177% crestere fata de luna precedenta).
A fost inca o luna cu fotbal, cu meciul Romania Germania (5-1!!). TV Romania 1 a fost lider de piata cu o audienta medie de 18% (in mediul urban) si cu un varf de 27 de puncte, stabilind astfel recordul de audienta al anului de pana acum. Tot TV Romania 1 ne-a adus cel mai vizionat film al lunii: „Vagabondul” (15,6% la nivel urban. In anii 70, masuram audienta cu salile de cinema pline ochi!) Sa revenim la fotbal, dar la cel autohton. Desi Divizia A a ajuns sa fie transmisa aproape in intregime pe TV (7-8 meciuri in fiecare etapa), campionatul nostru continua sa faca audienta.Topul programelor care au atras publicitate a fost dominat de Teo (Pro TV). Momentul de slabiciune al programului, simtit inca din martie in fata telenovelei de pe Acasa TV, a determinat mutarea telenovelei la ora 23,00, unde a devenit si lider de piata. Un alt program cheie al Pro TV-ului, Vacanta Mare, a fost atacat de folclor, care s-a dovedit un adversar redutabil sub bagheta producatorilor de la Antena 1. Lupta pentru punctele de rating continua sa fie acerba.
Ce fac celelalte medii? Bucurestiul a fost umplut de „steaguri”. Pe stalpi, stanga-dreapta, marci diverse coloreaza Capitala. Au aparut si noi de locatii de panotaj (backlit-uri). Ziarul Jurnalul National a continuat sa atraga investitii publicitare, atacand in topul realizat pe tarifele-lista (rate card) pozitia de lider a Libertatii. Capital ramane lider confortabil in topul revistelor. Interesant este ca desi piata de presa a crescut in comparatie cu anul trecut, cresterea se datoreaza exclusiv revistelor.Pe piata radio, s-a mai dat o licenta nationala pentru statia de stiri InfoPro. Numele nu este nou in media romaneasca, dar va fi „in aer” peste sase luni. De multa vreme orbecaim pe piata radio, din cauza lipsei datelor de audienta. Totusi, dupa indelungi dezbateri, in luna aprilie, posturi de radio si agentii si-au unit fortele in rezolvarea acestei nevoi comune si s-a inceput creionarea studiului de audienta radio. Asteptam rezultatele. Va fi confirmata pozitia Kiss FM, care din punctul de vedere al investitiilor publicitare s-a instalat mai mult decat confortabil in pozitia fruntasa, acoperind o treime din piata? Unde se situeaza Radio 21? Sau Pro FM este lider? Radio Total atrage tot mai multa publicitate. Dar cel mai interesant lucru la Radio Total este pozitionarea sa. Total a devenit un radio de atitudine, cu multe stiri si analize, intelectualizat, cu Rodica Culcer, Cornel Nistorescu si Liviu Mihaiu ca sa mentionez doar trei nume marcante ale jurnalisticii romanesti – dar si cu muzica buna. Este ascultatorul roman pregatit pentru un astfel de post de radio? Asteptam ca studiul din iunie sa ne raspunda.