Anul 2020 a venit cu o serie de schimbări și pentru operatorii de telefonie mobilă. Potrivit datelor publicate de ANCOM, aproape 950.000 de numere de telefon au fost portate în România.
Datele Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) publicate miercuri arată că peste 945.000 de numere de telefon au fost portate în România, în 2020, cea mai mare pondere (92%) fiind înregistrată în cazul numerelor de telefonie mobilă.
Totodată, sursa citată mai precizează că media lunară de portări aferentă anului trecut este scădere faţă de 2019, respectiv de la 79.902 la 78.766 de portări.
În același timp, pe tot parcursul anului 2020, o pondere de 84% din numărul de portări au fost realizate de persoane fizice şi 16% de persoane juridice, iar 31 de furnizori de telefonie fixă şi mobilă au fost implicaţi în procesele de portare desfăşurate în acest an.
De menționat este faptul că statistica oficială relevă că 873.519 de utilizatori de telefonie mobilă şi-au schimbat furnizorul în 2020. Cei mai mulţi utilizatori (377.536) au optat pentru reţeaua RCS & RDS, în timp ce Telekom Romania Communications a primit prin portare 141.795 de utilizatori, Vodafone (133.158), Orange (125.633) şi Telekom Romania Mobile Communications (95.375).
În această marjă, 55% au fost reprezentate de numerele de telefon utilizate pe bază de abonament.
Ce numere de telefon au ales românii
În ceea ce privește segmentul telefoniei fixe, potrivit ANCOM, au fost consemnate 71.667 de numere portate, echivalentul a 8% din totalul numerelor portate în acest an.
Majoritatea numerelor de telefonie fixă portate au fost împărţite între principalii furnizori, astfel: RCS & RDS – cu 34.014 numere, Orange (13.671), Vodafone (12.792), Telekom Romania Communications (4.899) şi GTS Telecom (3.200).
În același timp, din totalul celor 71.667 de numere fixe portate în cursul anului anterior, 11.445 au fost independente de locaţie, numere cu acces gratuit şi numere cu tarif special.
ANCOM mai precizează că în anul 2020 a primit 211 petiţii pe tema portabilităţii, utilizatorii semnalând în special realizarea cu întârziere a procesului de portare, apariţia unor probleme tehnice în derularea procesului de portare (cum ar fi întârzierea mesajelor introduse de furnizori în baza de date centralizată sau probleme de rutare), precum şi aspecte legate de anularea portării.
De menționat este faptul că portabilitatea numerelor de telefon oferă utilizatorilor libertate deplină de alegere pentru că permite păstrarea numărului de telefon la schimbarea furnizorului de telefonie.
În acest context, ANCOM a creat pentru informare site-ul portabilitate.ro, unde utilizatorii pot afla în ce reţea funcţionează orice număr de telefon folosit în România, dacă acesta a fost portat, precum şi sfaturi pentru a evita posibilele probleme care pot interveni pe parcursul procesului de portare.