Finante, contabilitate, banci
Specialistii din aceste domenii de activitate s-au bucurat in ultimii ani de un interes foarte mare pe piata fortei de munca. Structura sectorului financiar, contabil si bancar a suferit insa oarecare modificari in ultima vreme, in sensul ca firmele particulare au devenit interesate sa identifice specialisti capabili sa ocupe posturi de conducere (middle sau top management) si care sa poata inlocui expatriatii carora li se termina mandatul in Romania. In schimb, pentru posturile de juniorat se poate spune ca dinamica a fost descrescatoare. O alta caracteristica a fost data de privatizarea diverselor unitati economice, in special a celor de productie, pentru care au inceput sa se caute specialisti cu experienta in munca, dar care sa aiba, in acelasi timp, si expunere la un mediu international de afaceri si sa fie buni cunoscatori ai practicilor respective. In domeniul bancar s-a inregistrat aceeasi dinamica ascendenta pentru specialistii cu experienta profesionala, castigata fie in alte banci private din Romania, fie in alte tari.
Au aparut insa probleme legate de oferta candidatilor pentru posturile vacante. In foarte putine cazuri, cerintele firmelor s-au regasit in oferta candidatilor, prin cerinte intelegandu-se, in general, experienta profesionala, educatia, cursurile de specializare, oferta de salariu sau pachetele de beneficii, conditiile de relocare interna etc. Cerintele formulate de angajatori au fost legate atat de aspectele „tehnice” ale job-urilor (cunoasterea legislatiei, a procedurilor contabile si financiare romanesti, cat si a sistemelor de raportare internationale, GAAP, IAS, ACCA), dar si de aspectele privind modalitatea de conducere a subordonatilor (atitudine, mentalitate etc.). O alta cerinta intalnita din ce in ce mai des a constituit-o cea privitoare la relocarea interna a angajatilor. Candidatii care provin din medii internationale de lucru, in general, nu au probleme profesionale, dar conditia de a-si schimba domiciliul o data cu noul loc de munca poate fi hotaratoare pentru acceptarea sau refuzarea ofertei.
Pentru cel putin urmatorii doi ani, dinamica ofertelor de lucru in domeniul financiar, contabil si bancar va fi in crestere. Cat priveste nivelul ofertelor de salarizare, acestea se mentin in continuare printre cele mai ridicate de pe piata.
In domeniul bancar, angajatii beneficiaza de avantajul obtinerii unor credite cu rate preferentiale ale dobanzilor.
Oferta de salariu este inclusa de obicei intr-un pachet de beneficii: asigurare medicala, asigurari de viata, masa de pranz, subventionarea abonamentelor la cluburi, sali de sport, cursuri de specializare, masina companiei etc.
Informatica
Alaturi de sectorul financiar si bancar, domeniul informaticii este unul dintre cele mai dinamice, fiind si cel mai dezvoltat in perioadele anterioare. Comparativ cu anul trecut, s-a inregistrat o crestere a numarului de posturi legate de dezvoltarea unor servicii specifice: Internet, e-commerce, e-mail, dezvoltare sau implementare de soft, administrare retea. De oportunitatile de angajare au beneficiat mai mult persoanele cu experienta in domeniul informaticii, care au demonstrat ca detin atat cunostinte specifice, cat si din alte domenii, cum al fi cel economic sau financiar. Cerintele formulate de angajatori fata de candidati sunt din ce in ce mai multe si mai dificil de acoperit. In afara de cele de stricta specialitate, legate de latura tehnica sau informationala, angajatorii impun cunoasterea unei limbi de circulatie internationala si informatii din alte domenii de activitate sau chiar profesii, cum ar fi: contabilitate, finante, banci, procese industriale si tehnologice, management sau experienta in coordonarea de proiecte, conducerea unor echipe etc. Acestea se regasesc si in calitatile cerute candidatilor in cele mai multe cazuri: spirit de echipa, capacitate de organizare si comunicare, tenacitate in urmarirea si atingerea obiectivelor, flexibilitate, adaptabilitate, rezistenta la stres. Daca majoritatea candidatilor corespund cerintelor legate de cunostintele de specialitate, multi intampina probleme la selectie, fie din lipsa de experienta in coordonarea unor proiecte, fie din insuficienta dezvoltare a unor calitati personale.
In urmatorul interval de timp se prefigureaza o crestere a nevoii de specialisti in informatica, atat prin marirea numarului de utilizatori de produse in domeniu (calculatoare si soft-uri, retele de calculatoare, servicii de comunicare prin Internet si e-mail) si al dezvoltarii unor sectoare de activitate (in special, economic, bancar si telecomunicatii), cat si din cauza problemelor specifice sfarsitului de mileniu (Y2K). Pietele dezvoltate, care deja se afla in situatia de a suplini nevoia de specialisti, ar putea deveni adevarate centre de absorbtie a celor mai buni informaticieni. Perspectivele de dezvoltare in viitor sunt legate in special de nevoia acoperirii lipsurilor in domeniu. La aceasta se adauga si cresterea nevoii de specialisti datorita infuziei de tehnologie.
Romania este, in continuare, in urma tarilor din Europa Centrala in ceea ce priveste introducerea tehnicii de calcul. Potentialul ei mare de dezvoltare este recunoscut insa de toti cei care fac parte din domeniu, tara noastra fiind considerata o piata competitiva. In aceste conditii se estimeaza o crestere semnificativa a solicitarii de specialisti in informatica pe piata muncii in perioada imediat urmatoare. Desi Romania este considerata de marile firme de calculatoare o tara orientata cu precadere catre absorbtia de „hard” si imatura ca piata de „soft”, dezvoltarea firmelor de „soft” deja existente aici si stabilirea unor parteneriate cu alte firme din afara creeaza premisele unei dezvoltari rapide a domeniului.
Media salariilor in acest domeniu nu a crescut, urmand tendintele generale ale pietei.
Alte componente ale pachetului: in functie de politica de personal a firmei se adauga optional bonus anual legat de obiective, telefon mobil, masina, in special pentru posturile de conducere sau cele legate de activitatea comerciala, dar in proportie mai mica decat in alte domenii de activitate.
Marketing, vanzari
Datorita aparitiei pe piata a unor noi companii, respectiv un nou operator de telefonie mobila, companii de curierat rapid, precum si ca urmare a accelerarii procesului de privatizare s-a inregistrat o crestere a schimbarilor pe piata fortei de munca si in acest sector. S-a pastrat insa tendinta specialistilor din marketing si vanzari de a se muta relativ des dintr-un loc de munca in altul. S-a putut remarca, de asemenea, obiceiul tinerilor specialisti de a cauta in permanenta un „package” mai interesant, in timp ce persoanele cu mai multa experienta au inceput sa vizeze pozitii de expatriati. Tendinta remarcata in randul tinerilor, care datorita ambitiilor profesionale sunt preocupati sa-si schimbe mult prea repede domeniul de activitate, nu este lipsita de riscuri: ei nu mai au timpul necesar aprofundarii meseriei respective.
Expertii in recrutare si selectie spun ca, in afara de unele sectoare privatizate unde exista o cerere importanta de specialisti pentru ca partenerii straini doresc sa dezvolte o activitate profesionala in marketing si vanzari, in ultima jumatate de an s-a inregistrat o crestere a cererii formulate de companiile romanesti, chiar si din sectorul de stat. S-a conturat pana si o marire a cererilor companiilor industriale, interesate sa investeasca in activitatea de marketing industrial. Din pacate, este dificila gasirea candidatilor care sa corespunda caracteristicilor solicitate de angajatori: cunostinte tehnice in domeniul in care urmeaza sa activeze si experienta in marketing. In general, angajatorii doresc sa recruteze persoane cu experienta (exemplu, minimum 1,5 ani in vanzari) si cu studii postuniversitare recunoscute din punctul de vedere al calitatii ( MBA, de exemplu). O alta solicitare o constituie disponibilitatea de a-si schimba locuinta, atat in Romania, cat si in alte tari, pentru o perioada medie sau lunga de timp. Acest lucru nu a impiedicat insa limitarea semnificativa a nivelurilor salariilor in functie de tendintele manifestate, in general, pe piata fortei de munca. Consultantii in resurse umane remarca in continuare existenta acelorasi limite atitudinale din partea candidatilor in privinta abordarii ideii de afaceri, acestia fiind orientati mai mult spre vanzarea de volum de marfa, decat spre marirea marjelor. r
Cat priveste solicitarile de recrutare a specialistilor, acestea sunt mai numeroase pentru posturile de top management sau de „entry level” (juniorat) si mai reduse pentru pozitiile de nivel mediu, datorita promovarilor interne care se realizeaza in companii. Dezvoltarea sectorului de servicii – telefonie mobila, curierat, distributie, asigurari, a generat in ultimul interval de timp o cerere importanta de specialisti in marketing si vanzari. Si companiile mici au inceput sa apeleze la serviciile profesionale de recrutare pentru a-si asigura un nivel ridicat de profesionalism. In schimb, in sectorul FMCG, recrutarea s-a diminuat si se observa o tendinta de stabilizare a echipelor de vanzari. Continua sa prezinte interes sectorul serviciilor care este in continua dezvoltare, ceea ce va genera o mare cerere de specialisti in marketing si vanzari. Se preconizeaza chiar si o crestere a cererii de specialisti in industrie. Spre deosebire de sectorul de distributie din industrie, numarul acestora va fi insa mai mic, datorita specificului activitatii. r
In anumite companii (multinationale, in special), in afara salariului, pachetul salarial mai contine masina de serviciu, telefonul mobil, decontarea mesei, training. Pentru specialistii angajati in alte tari (Republica Moldova, Ucraina, Asia etc.) se are in vedere acordarea unui cuantum care sa acopere cheltuielile de sedere („accomodation”).r
r
Resurse umaner
r
Evolutia ascendenta a cererii privind specialistii in resurse umane, semnalata in urma cu sase luni, continua sa se manifeste si in prezent, fara a fi inregistrate insa schimbari spectaculoase. r
In contextul socio-economic actual, nivelul de varf (top-management – director de resurse umane) suporta presiuni crescande generate din conjugarea mai multor linii de forta: presiunea patronatului, avand ca obiectiv central reducerea costurilor legate de forta de munca, presiunea salariatilor care urmaresc imbunatatirea structurii si nivelului pachetului salarial si, nu in ultimul rand, presiunea mediului concurential. In consecinta, detinatorului acestei pozitii (intr-un mediu legislativ care genereaza inca multe controverse si o anumita confuzie) i se cer, dincolo de cunostinte si experiente relevante, calitati personale absolut remarcabile vizand in mod deosebit forta argumentatiei si capacitatea de a influenta si orienta in directia dorita. Unui asemenea set de cerinte/exigente nu-i pot raspunde favorabil decat un numar relativ restrans de persoane, ceea ce face, in consecinta, ca valoarea in piata a unor asemenea candidati sa-si mentina tendinta ascendenta. r
Nivelul intermediar (mediu), cel ce asigura conducerea operativa a activitatilor specifice unei directii de resurse umane, inregistreaza ca schimbare demna de a fi consemnata o sporire a exigentelor preponderent tehnice legate in mod deosebit de setarea unor proceduri si de modul concret in care un asemenea sistem poate fi gestionat, monitorizat. Nivelul de expertiza atins este in acest caz criteriul decisiv pentru angajare, calitatile strict legate de personalitate ramanand foarte importante, dar fara functie compensatorie.r
Nivelul strict executiv ramane in continuare orientat catre oamenii tineri, cu deosebit potential care, fara a avea neaparat o experienta relevanta in domeniu, trebuie sa dovedeasca calitati legate de capacitatea de a stabili relatii interpersonale, de a comunica si negocia, interesul si placerea de a lucra in resurse umane si de a construi o cariera. r
In raport de evolutia inregistrata in domeniu, in urmatoarele luni nu se contureaza premise suficiente pentru a prognoza aparitia unor modificari majore. Este foarte probabil ca tendinta de crestere a cererii (cu toate consecintele de rigoare) pentru nivelul de top management sa continue sa se manifeste. r
Comparativ cu ceea ce se intampla acum sase luni de zile, nivelurile de salarizare sunt relativ stationare, schimbarile mentionate nefiind de natura sa provoace efecte considerabile in aceasta directie. O usoara tendinta de crestere ar putea fi semnalata in zona „top management” pentru ambele categorii de companii avute in vedere:r
In privinta continutului pachetului salarial, nu se inregistreaza modificari semnificative. In companiile internationale mari, de regula, iar in cele mixte si autohtone, de la caz la caz, se adauga unu-doua salarii suplimentare pe an, bonusuri legate de rezultatele globale ale activitatii, masa de pranz (sau o indemnizatie fixa), diverse forme de asigurare (exista o anumita tendinta de crestere pentru asigurarile de viata), masina in folosinta personala (pentru top management) si asistenta medicala curenta pe baza de abonament (aspect care inregistreaza aceeasi tendinta usoara de crestere).tr
r
Daniela Pascu, director Snelling Personnel Services r
„Posibilitatea de a lucra in strainatate, in domenii care presupun specializari deosebite, cum ar fi, de exemplu, finantele sau bancile, este deocamdata destul de restransa pentru romani. Pentru a putea ocupa posturile respective, candidatii trebuie sa fie foarte buni cunoscatori ai legislatiei tarii in care activeaza firma si ai mediului economic propriu fiecarei regiuni.”r
r
Monica Vrabiescu, manager Hill International Romaniar
„Sfarsitul acestui secol este marcat de tendinta globalizarii pietelor si a cresterii competitiei, ceea ce determina schimbari majore in structura si caracteristicile pietei fortei de munca. Reusita in profesie presupune, in afara pregatirii profesionale si a dezvoltarii calitatilor personale, atat folosirea permanenta a mijloacelor de informare, cat si dezvoltarea capacitatilor de adaptare rapida la cerintele tot mai diversificate impuse de noua conjunctura.”r
r
Madalina Popescu, vicepresedinte Pluri Consultants, Romaniar
„Spre deosebire de specialistii din domeniul tehnic, oferta central si vest-europeana este redusa pentru ceilalti profesionisti din Romania. In ultima perioada, r
s-au inregistrat numeroase cereri pe piata asiatica pentru specialisti in high-tech. In domeniul marketingului exista posibilitati de angajare pentru pozitii de top management in Republica Moldova, Ucraina si Bulgaria.”r
r
Garbis Ohanisian, managing director Atlas Conselr
„Relatiile existente intre oamenii ce dau viata unei organizatii anume, atunci cand sunt bazate strict pe putere sau speranta, sunt limitate ca efect si nu pot determina acel nivel de excelenta pe care mileniul al III-lea il va pretinde; un nou standard privind satisfactia clientilor si calitatea produselor/serviciilor oferite nu va putea fi atins altfel decat asezand aceste relatii pe incredere sau, altfel spus, pe competenta, sinceritate, respectarea angajamentelor si echitate.r