Cel puțin, așa arată un studiu privind startup-urile româneşti, realizat de EY România şi Impact Hub. Astfel, antreprenorul unui startup are între 25 şi 35 de ani, munceşte 10 ore pe zi, este la prima iniţiativă antreprenorială, câştigă sub 1.000 de euro pe lună şi merge cel puţin o dată pe săptămână la un eveniment de networking.
Mai exact, 71% dintre antreprenorii de startup câştigă mai puţin de 1.000 euro pe lună, 38% având venituri sub 500 euro. 50% conduc un startup cu mai puţin de un an vechime. 54% sunt asociaţi cu cel puţin un cofondator în afacere, iar 61% sunt la prima iniţiativă antreprenorială. Orele pe care le muncesc antreprenorii de startup în medie pe zi pentru a creşte afacerea ajung la zece. 64% merg cel puţin o dată pe săptămână la un eveniment de networking.
Barometrul analizează răspunsurile a 301 fondatori ai unei afaceri de tip startup din România cu privire la stadiul de dezvoltare a celor cinci piloni EY de susţinere a antreprenoriatului – impozitare şi reglementare, acces la finanţare, ajutor coordonat, cultură şi educaţie antreprenorială.
Majoritatea largă a respondenţilor sunt antreprenori în startup, 94% dintre ei fiind fondatori sau acţionari. Cele mai multe startup-uri au un singur fondator, dar există şi situaţia în care firma a fost fondată de peste 3 antreprenori (5%). Per total, există mai multe firme care au doi sau mai mulţi acţionari (54%) decât startup-uri cu un singur acţionar. Cei mai mulţi antreprenori aflaţi la început de drum dedică 10 ore afacerii lor în fiecare zi, ceea ce înseamnă că lucrează cu 21% mai mult decât angajaţii cu normă întreagă din România. Conform unui studiu Eurofound, angajaţii români au lucrat în anul 2014 cel mai mult dintre angajaţii Uniunii Europene, numărul de ore lucrate ajungând la 41 pe săptămână. Deşi cei mai mulţi dedică 10 ore afacerii, 27% dintre antreprenori depăşesc limita de zece ore, unii dintre aceştia ajungând chiar la 18 ore de muncă în fiecare zi, informează studiul citat.
Funcţia de business cel mai des citată ca fiind cea mai interesantă pentru antreprenori este cea de general manager, urmată de marketing şi PR, la celălalt pol aflându-se funcţia financiar-contabilă şi cea de HR (resurse umane). Antreprenorii din industria IT sunt într-o mai mică măsură la prima iniţiativă antreprenorială (48%), cei mai mulţi (52%) fiind cel puţin la a doua iniţiativă. Educaţia este industria în care numărul de startup-uri create de antreprenori debutanţi este egal cu cel cu startup-uri ale antreprenorilor maturi. Cele mai multe startup-uri de antreprenori debutanţi se află în industriile creative (71%). (Sursa: Agerpres)