De-a lungul anilor, Facebook a curtat companiile şi publicaţiile mari şi mici care au ajuns să se bazeze din ce în ce mai mult pe mediile de socializare pentru a-şi creşte audienţele. De această dată mesajul Facebook pentru aceste companii şi publicaţii este de a-şi tempera aşteptările. Facebook a anunţat recent că urmează să facă o serie de schimbări la algoritmul său de news feed pentru a promova mai degrabă postările făcute de prietenii şi membrii familiei utilizatorilor şi nu cele provenite de la companii.  Astfel, ca un efect secundar al trecerii în prim-plan a acestui tip de conţinut, materialele postate de companii şi publicaţii vor deveni mai puţin vizibile în news feed, iar sutele de site-uri de ştiri, spre exemplu, care au devenit dependente de Facebook pentru a ajunge la cât mai mulţi cititori, vor înregistra scăderi semnificative ale traficului, scrie Agerpres.

Această decizie reprezintă rezultatul strategiei Facebook de a-şi modifica şi perfecţiona permanent algoritmul de funcţionare a news feed-ului pentru a menţine un interes cât mai ridicat asupra sa din partea utilizatorilor. News feed-ul Facebook este văzut în fiecare lună de peste 1,65 de miliarde de utilizatori. De asemenea, chiar dacă Facebook este un mediu extrem de important pentru creşterea pe termen lung a companiilor care activează în domeniul presei, aceste companii au coborât pe lista de priorităţi a Facebook, semnalează New York Times.

Schimbările din news feed-ul Facebook privesc toate tipurile de conţinut, inclusiv link-uri, clipuri video, transmisiuni video live şi fotografii. Reprezentanţii Facebook au recunoscut că se aşteaptă la o scădere a traficului pentru publicaţiile a căror audienţă provine în special din rândul celor care accesează conţinutul postat pe paginile oficiale de Facebook ale acestor publicaţii.

Aceste modificări ar avea un impact mai mic dacă cea mai mare parte a traficului înregistrat de o publicaţie provine de la utilizatori individuali care dau share şi postează comentarii pe diferitele materiale publicate. Aşa cum a fost şi până acum şi va rămâne neschimbat, conţinutul postat de companii sau publicaţii cu care au interacţionat deja prieteni sau membri ai familiei va apărea mai sus în lista de news feed faţă de postările făcute direct de companii sau publicaţii şi cu care nu au interacţionat (prin like, share, comentarii) prietenii unui utilizator Facebook.

Într-o perioadă de timp în care relaţiile dintre publicaţii şi Facebook sunt deja tensionate, orice modificare care mută accentul de pe materialele de presă pe care publicaţiile încearcă să le promoveze pe Facebook nu face decât să intensifice aceste tensiuni, notează New York Times care adaugă că această decizie luată de Facebook le reaminteşte publicaţiilor că nu dispun de acces direct la propriile lor audienţe online de pe platformele de socializare.

Numeroase companii şi publicaţii au ezitat să abordeze acest subiect. Melissa Bell, vicepreşedinte pentru dezvoltare la Vox Media, a susţinut că decizia Facebook nu i se pare deloc surprinzătoare. 'Cred că este o caracteristică a Facebook pe care am înţeles-o mereu (…) Până la urmă, Facebook este un loc în care oamenii se întâlnesc pentru a-şi împărtăşi acele lucruri care sunt importante pentru ei, fie că este vorba de o ştire sau de clipuri cu primii paşi ai copiilor lor', a susţinut ea.

Alţi directori de publicaţii se mulţumesc să aştepte primele efecte ale schimbărilor. 'Cred că pur şi simplu trebuie să urmărim schimbările', a susţinut Kinsey Wilson, vicepreşedinte executiv la The New York Times, adăugând că nu crede că această schimbare de strategie în cazul Facebook va atrage şi o importantă schimbare de strategie în cadrul publicaţiei newyorkeze.

Aceste modificări însă pot afecta mai mult publicaţiile aflate la început de drum şi care sunt dependente de social-media pentru a se face cunoscute şi a-şi extinde audienţa. Rob Toledo, editor şi cofondator al site-ului Exstreamist.com, un site despre servicii de streaming care ajunge lunar la aproximativ 500.000 de accesări, a început deja să examineze posibilitatea de a se promova pe alte platforme, aşa cum este Twitter, pentru că Facebook nu-i mai poate oferi un ritm de creştere satisfăcător. Modificarea acestui algoritm ar putea să ducă la înjumătăţirea numărului de utilizatori de Facebook care ajung pe site-ul său. 'Aproape că nu mai merită pentru micile publicaţii', a subliniat el.