Începând de marţi, preţul unui litru de benzină cu cifră octanică 95 fără plumb va fi majorat cu 50%, până la 0,90 riali (0,21 euro), iar în cazul benzinei cu cifră octanică 91 preţul va fi majorat cu 67%, până la 0,75 de riali (0,18 euro) litrul.
Prin această măsură Arabia Saudită urmează exemplul Emiratelor Arabe Unite, care în acest an au devenit prima 'petromonarhie' din Golful Persic care a liberalizat preţul carburanţilor. De asemenea, Kuweitul a eliminat subvenţiile pentru motorină şi kerosen şi în prezent intenţionează să reducă subvenţiile pentru electricitate şi benzină.
Preţul barilului de petrol a scăzut cu aproape 70% după luna iunie 2014 şi, în prezent, se situează la cel mai redus nivel din ultimii 11 ani.
În pofida scăderii cotaţiei ţiţeiului, guvernul saudit a menţinut în 2015 un nivel ridicat al cheltuielilor. Oficialii Ministerului saudit de Finanţe au precizat luni că veniturile din acest an au fost de 608 miliarde de riali (162 miliarde de dolari), mult sub ţinta de 715 miliarde de riali preconizată la începutul anului şi sub veniturile din 2014, în timp ce cheltuielile s-au ridicat la 975 de miliarde de riali (260 de miliarde de dolari), cu mult peste cifra de 860 de miliarde de dolari planificată iniţial, pe fondul unor bonusuri acordate funcţionarilor publici. În aceste condiţii, în 2015 Arabia Saudită a înregistrat un deficit bugetar record de 367 miliarde riali (98 de miliarde de dolari), aproximativ 20% din Produsul Intern Brut.
Bugetul pe 2016 prevede un deficit de 87 de miliarde de dolari, rezultat în urma unor venituri de 513 miliarde de riali (137 miliarde de dolari) şi a unor cheltuieli de 840 de miliarde de riali. Pentru a face faţă scăderii veniturilor din exporturile petroliere, autorităţile de la Riad au anunţat că vor revizui preţul energiei electrice, apei şi produselor petroliere, care în prezent sub subvenţionate masiv. De asemenea, autorităţile saudite intenţionează să majoreze taxele pe servicii şi să finalizeze pregătirile pentru introducerea unei Taxe pe Valoarea Adăugată, în coordonare cu alte monarhii din Consiliul de Cooperare al Golfului.
Vânzărilor de petrol asigură 90% din veniturile Arabiei Saudite, ţară care este cel mai mare exportator mondial de ţiţei, cu o producţie de aproximativ 10,4 milioane barili pe zi. Analiştii estimează că autorităţile de la Riad poartă o parte din vină pentru scăderea preţului la petrol, din cauza hotărârii de a-şi apăra cota de piaţă şi de a nu reduce producţia, în pofida diminuării preţurilor. AGERPRES