Compania petroliere de stat din Arabia Saudită, Aramco, crește prețurile pentru clienții săi din Asia, şi le scade pentru cei din Europa, o mișcare care ar putea tulbura orice înțelegere a strategiei regatului saudit privind petrolul, scrie portalul de ştiri american Business Insider.
Arabia Saudită, cel mai productiv membru al OPEC, s-a aflat la originea deciziei cartelului de a menține cotele de producție la 30 de milioane de barili pe zi, în cadrul reuniunii sale din 27 noiembrie, dar a așteptat mai multe săptămâni pentru a explica de ce: prin scăderea prețului petrolului s-a intenţionat recuperarea cotei de piaţă de la producătorii de petrol care nu sunt membri OPEC care au metode "ineficiente" sau metode de extracţie cu costuri mari, printre aceste state aflându-se inclusiv SUA, Canada și Rusia.
Astfel încât nu este nicio surpriză faptul că pe 4 decembrie 2014, Arabia Saudită a redus prețul petrolului pentru clienții din Asia și SUA. Compania Aramco redus prețul de toate gradele de petrol pentru clienții din Asia în luna ianuarie 2015, între 1.50 dolari și 1.90 dolari pe baril, sub prețurile din decembrie 2014.
Acum însă, mesajul Riyadh-ului este mai puțin clar. Pe 6 ianuarie a redus prețul de vânzare oficial al petrolui său brut pentru Europa de nord-vest cu 1,50 dolari pe baril pentru livrările din luna februarie, cel mai mic preţ din 2009 și cu 4,65 dolari mai mic decât cotaţia ţiţeiului Brent.
În același timp însă, compania Aramco a declarat că va vinde același tip de ulei pentru clienții săi din Asia, dar la un discount mai mic decât înainte, în ceea ce se numeşte o creșterea a prețului pentru cea mai mare piață a sa, care înghite mai mult de 50% din exporturile de petrol ale Arabia Saudite. Astfel, în loc de o reducere de doi 2 dolari, clienții din Asia vor avea o reducere de doar 1.40 dolari. Pentru orice contabil, acest lucru reprezintă în mod clar o creștere a prețurilor.
Totul a avut un sens în momentul în care ministrul saudit al Petrolului, Ali al-Naimi a spus la mijlocul lunii decembrie că prețurile scăzute reprezintă strategia sa de a restabili cota de piață a OPEC. La urma urmei, SUA a fost cândva cel mai mare client OPEC.
În ultimii ani însă, americanii au devenit aproape independenţi, datorită exploatărilor pe petrol de șist. Dar extragerea acestor zăcăminte necesită o fracturare hidraulică scumpă, deloc profitabilă în cazul în care prețul mediu global al petrolului scade sub 60 dolari pe baril.