Transportul materiilor prime prin portul bulgar Burgas este mai scump de patru ori decât prin portul Constanţa şi mult mai lent, iar ArcelorMittal dă „o lovitură clar incorectă” afacerilor româneşti renunţând la serviciile Comvex, susţin firma şi administraţiile porturilor şi canalelor navigabile.
„ArcelorMittal Galaţi nu are niciun argument economic pentru aprovizionarea cu materie primă pe ruta Burgas – Canalul Bâstroe, în dauna rutei Constanţa – Canalul Dunăre – Marea Neagră. Realitatea contrazice absolut toate argumentele domnului Thierry Le Gall (CEO al Diviziei de sud-est a ArcelorMittal – n.r.)”, se arată într-un comunicat comun al Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime (CNAPM), Companiei Naţionale Administraţia Canalelor Navigabile (CNACN) şi Comvex (CMVX), toate din Constanţa.
Costul transportului prin Constanţa: 5,77 euro/tonă
Costul integral al transportului prin Constanţa este de 5,77 euro/tonă, inclusiv comisioane şi asigurarea mărfurilor, în timp ce costul tranzitului prin Burgas este cuprins între 16,13 şi 19,13 euro/tonă, potrivit sursei citate.
Cele trei companii au replicat, astfel, afirmaţiilor făcute săptămâna trecută de Le Gall, prin care acesta a respins acuzaţiile reprezentanţilor Comvex, potrivit cărora compania siderurgică ar folosi portul Burgas pentru importarea materiei prime în locul portului Constanţa, nerespectând astfel regulile şi reglementările concurenţiale.
Operatorul porturar din Constanţa a crescut tarifele de patru ori în cinci ani
Le Gall a afirmat că decizia a fost luată exclusiv pe considerente economice, din cauză că ArcelorMittal nu a putut încheia un contract ferm şi sigur cu Comvex, deoarece operatorul porturar din Constanţa a crescut tarifele de patru ori în cinci ani.
„Trebuia să găsim o alternativă. Singura problemă pe care o avem cu Comvex este siguranţa. Dacă am putea încheia cu ei un contract competitiv pe termen lung nu ar fi nici o problemă. Dar astăzi, preţul de la Comvex este mai mare decât cele de pe piaţa internaţională a porturilor. Nu putem să cerem Guvernului gaz mai ieftin, energie mai ieftină şi în acelaşi timp să punem în pericol acest ajutor cumpărând serviciile scumpe de la Comvex”, a afirmat, atunci, Le Gall.
„Din această utilizare ArcelorMittal a câştigat şi câştigă bani”
În comunicat se menţionează că Arcelor Mittal Galaţi are garanţii multiple de siguranţă pentru relaţiile de afaceri din portul Constanţa.
Prima este furnizată de contractul de asociere pe 30 de ani încheiat în 1996 între SIDEX Galaţi (redenumit ulterior ArcelorMittal Galaţi) şi Comvex, prin care combinatul siderurgic şi operatorul portuar au instalat, prin contribuţia ambelor părţi, echipamente de descărcare de peste 21 milioane de dolari, şi care estte utilizat obligatoriu pentru aprovizionarea cu prioritate cu materii prime a ArcelorMittal.
În al doilea rând, chiar şi pentru operaţiunile portuare ale Comvex desfăşurate pentru alţi clienţi sunt utilizate echipamente comune cu ale ArcelorMittal.
„Din această utilizare ArcelorMittal a câştigat şi câştigă bani. Acest lucru se întâmplă şi în 2009, dovadă fiind facturile emise de ArcelorMittal şi achitate de către Comvex în decursul timpului”, se spune în comunicat.
De asemenea, o societate a grupului ArcelorMittal este acţionar important şi participant la profitul obţinut de Comvex.
Comvex este controlată în proporţie de 53,94% de firma Solidmet Bucureşti, societate la care două persoane fizice, Liviu-Marin Muntean şi Corneliu Idu, au 55% din capital. În acţionariat se mai regăseşte Expert Placement Services, subsidiară a ArcelorMittal, care deţine aproape 36% din acţiuni.
Subsidiara ArcelorMittal a intrat în acţionariatul Comvex în luna iulie a anului trecut, când a cumpărat titluri reprezentând 36% din capitalul social al operatorului portuar. În luna octombrie 2008, ArcelorMittal a încercat să preia integral Comvex, operaţiune respinsă însă de acţionari, pe motiv că ar fi trebuit derulată de Expert Placement Services.
SURSA: Mediafax