„Capitalism: a love story” a intrat şi în cinematografele europene. Ultimul film al lui Michael Moore susţine teza conform căreia mecanismul capitalist este rău. Unele dintre argumentele aduse de către filmul regizorului american sunt însă interpretabile.
„Există câte o executare silită imobiliară odată la 7 secunde”.
Este adevărat. În Statele Unite au fost 300.000 de executări în octombrie. Însă nu este vorba neapărat despre suspendări. De cele mai multe ori s-au luat în calcul simple notificări de întârziere a plăţii sau anunţuri de licitaţii. Cele mai afectate state sunt Nevada, California şi Florida.
„Un pilot american este plătit cu 17.000 de dolari pe an, ceea ce îl obligă să-şi mai ia un job ca barman”.
Co-pilotul avionului care s-a prăbuşit în Buffalo în februarie câştiga chiar mai puţin de 17.000 de dolari anual. Salariul unui pilot american variază însă în funcţie de companie şi de vechime. În medie, un căpitan de la Delta Airlines cu o vehime în muncă de 10 ani are un venit anual de 200.000 de dolari, în timp ce un co-pilot junior de la UPS are un salariu de 26.000 de dolari pe an.
„Angajatorii încheie în secret asigurări de viaţă pentru angajaţi şi pot câştiga, astfel, de pe urma decesului acestora”.
Moore dă exemplul băncii Amegy, care a câştigat 1,6 milioane de dolari după decesul unui angajat. Conform avocatului Mike Myers, „jackpot-ul” a fost luat în urma decesului unei angajate tinere. Acest tip de asigurare, numită „dead peasant insurance” a existat şi există. În filmul lui Michael Moore se omite faptul că o lege din 2006 pune capăt acestui abuz. Doar angajaţii pe funcţii foarte înalte pot avea o astfel de asigurare, însă doar cu consimţământul acestora.
„Wall Street conduce guvernul”.
Goldman Sachs ar fi banca cu cea mai mare prezenţă în guvernul american. Această idee nu este nouă şi a fost foarte des mediatizată în Statele Unite, mai ales după începerea crizei. La ora actuală, în guvernul american există aproximativ 30 de foşti angajaţi ai Goldman. Până de curând, unul dintre ei fost Henry Paulson, cel care a lăsat Lehman Brothers să cadă în urmă cu un an. Se ştia că Lehman era un concurent al GS şi că AIG a fost salvată din cauza relaţiilor strânse dintre cele două instituţii.
Alţi foşti angajaţi ai Goldman Sachs, luaţi pe funcţii mari în aparatul american de stat mai sunt: Robert Rubin, secretar al Trezoreriei sub Clinton, Mark Patterson care lucrează acum pentru Geithner, tot la Trezorerie, care înainte a fost lobist pentru Goldman. Banca a atras atenţia din cauza profitului record înregistrat în plină criză şi a dorinţei pe care şi-a exprimat-o referitoare la acordarea de bonusuri.
Statul american îşi pune, într-adevăr, în funcţii de conducere oameni care au lucrat iniţial ani întregi în bănci, însă acest lucru poate fi interpretat şi prin prisma nevoii de a avea în funcţii cheie oameni care să înţeleagă complexitatea industriei financiare.
„Băncile au dat o lovitură de teatru financiară”.
Ele ar fi orchestrat panica prin intermediul mijloacelor de comunicare în masă pentru a face presiuni asupra guvernului. Astfel ar fi obţinut cei 700 de miliarde de dolari alocaţi în planul de salvare. Aici intervine, la modul real, teoria complotului. Se pare că banii ar fi fost destinaţi doar grupului Citigroup, însă sprijinirea unei singure bănci ar fi devenit problematică. În orice caz, unele nu aveau nevoie să fie sprijinite, se arată în film. Dovada este că numeroase bănci au rambursat într-un termen destul de scurt banii luaţi de la stat.
În realitate, o mare incertitudine a pus stăpânire pe sistemul financiar american începând cu septembrie 2009, fapt recunocut de experţii şi analiştii din întraga lume.
Aşadar, producţia lui Michael Moore, „filmul crizei” aşa cum a fost supranumit, trebuie privit cu discernământ întrucât există pericolul de a cădea în capcana interpretărilor eronate, în ciuda faptului că intră la categoria filmelor documentare.
„Capitalism: a love story” este ultimul film al regizorului american, cunoscut pentru celebrele sale producţii „Bowling for Columbine” şi „Fahrenheit 9/11”.
SURSA: L’Expansion