activitati, prin intermediul relatiilor personale, fapt care a determinat cristalizarea unui numar restrans de companii care domina aceasta piata. „De obicei, in cazul investitiilor private, nu se organizeaza licitatii sau concursuri pentru desemnarea proiectantilor sau a antreprenorilor“, spune Paul Nicolescu, presedintele companiei Tehnoproiect.Totodata, faptul ca proiectele pentru investitiile mari in domeniul comercial, industrial si al cladirilor de birouri nu sunt realizate in totalitate in Romania a determinat, oarecum, o discrepanta intre ritmul de dezvoltare al activitatilor de constructii-montaj si cel al activitatilor de proiectare.„Este firesc ca, pe ansamblu, valoarea lucrarilor de proiectare sa fie mai mica, intrucat adaptarea la amplasament implica costuri mai reduse fata de realizarea integrala a unui proiect“, arata Gavrila Craciun, directorul general al societatii Frisarom Engineering.In general, compania care realizeaza proiectarea sau adaptarea la amplasament a unor astfel de constructii incredinteaza efectuarea unor lucrari mai mici catre alte firme, specializate pe anumite domenii.O problema majora cu care se confrunta piata de proiectare este cea a preturilor de dumping practicate de unele firme la licitatiile organizate pentru contractarea unor lucrari din fonduri bugetare. In ciuda faptului ca exista tarife recomandate de Ordinul Arhitectilor (OAR), preturile de proiectare acceptate de beneficiari sunt destul de reduse. Acest lucru se reflecta de multe ori si in calitatea lucrarilor gestionate de stat. Au existat situatii in care, pentru acceasi lucrare, cel mai mic pret licitat a fost 600 de milioane, iar cel mai mare s-a ridicat la circa 3,8 miliarde de lei, in conditiile in care valoarea reala a lucrarii se ridica la circa 1,7 miliarde de lei.„Sunt firme care au activat pe un anumit segment de piata, iar din cauza lipsei investitiilor pe acea nisa, fac absolut orice sa prinda lucrari si in alte domenii, si de aceea vin cu preturi mult sub valoarea reala a lucrarilor“, precizeaza Craciun.Obtinerea avizelor si autorizatiilor care fac parte din proiectul de constructie reprezinta o alta piatra de incercare, intrucat termenele acordate de institutiile abilitate pentru aprobarea proiectului sunt destul de mari. Acest fapt determina firmele de proiectare sa intarzie predarea proiectului.Colaborarea cu statul are, desigur, atat avantaje, cum ar fi o piata in crestere in ultima perioada, investitii cu valoare ridicata, cat si dezavantaje, precum proceduri de licitatii complicate si anevoioase si riscul neincasarii la timp a contravalorii serviciului prestat, din cauza blocajului financiar si a birocratieiParticiparea la licitatiile organizate pentru lucrarile realizate din fonduri provenite de la bugetul de stat presupune achitarea la zi de catre firme a taxelor si impozitelor, precum si plata unor garantii financiare impuse prin caietele de sarcini.„Acest fapt afecteaza in unele cazuri societatile, pentru ca, de multe ori, acestea nu-si incaseaza la timp banii pentru proiectele realizate“, mai spune Nicolescu.Totodata, micii intreprinzatori inca mai construiesc dupa proiecte facute pe „masa din bucatarie“ si nu apeleaza la firme specializate pentru intocmirea proiectelor. „Motivatia acestor atitudini ar putea fi, pe de o parte, lipsa de incredere in specialistii autohtoni, iar pe de alta parte, devalorizarea acestei meserii si lipsa de constientizare, la nivelul populatiei, a actului arhitectural. S-a ajuns in situatia in care proiectarea este platita la nivelul unui comision bancar“, spune Adrian Nicolae, directorul general de la Prodomus.Costurile de proiectare reprezinta in prezent circa 2,5-3% din valoarea investitiei, desi, conform prevederilor in vigoare, tarifele ar putea ajunge si la 10%.
Evolutia pietei constructiilor (2003-2005)
Lucrarile de proiectare reprezinta in general circa 2,5-3% din valoarea constructiilor, desi proiectantii apreciaza ca aceste valori se situeaza sub nivelul activitatii prestate.
Problemele pietei de proiectare
• Realizarea marilor investitii imobiliare dupa proiecte concepute in strainatate si cristalizarea unui numar de firme care domina aceasta piata
• Proceduri de licitatii complicate si anevoioase si riscul neincasarii la timp a contravalorii serviciului prestat, din cauza blocajului financiar si a birocratiei, in cazul lucrarilor derulate prin bugetul de stat
• Preturile de dumping practicate de unele firme pentru contractarea unor lucrari de la stat
• Practicarea pe piata a unor tarife care se situeaza de multe ori sub nivelul minim acceptat si care nu sunt conforme cu responsabilitatea care ii revine proiectantului
• Termenele mari acordate de institutiile abilitate pentru autorizarea si avizarea unui proiect
• Ritmul scazut al investitiilor in aceasta perioada a anului, din cauza schimbarii regimului politic
• Devalorizarea meseriei de proiectant si lipsa de constentizare, la nivelul populatiei, a actului arhitectural.