Ediţia 2009 a World Building of the Year, desfăşurată săptămâna aceasta la Barcelona, a premiat clădirile construite în strânsă relaţie cu ambientul natural, care au avut profunde semnificaţii culturale sau servesc unui număr impresionant de cetăţeni. Câştigătorul marelui premiu a făcut un apel la conştiinţa social-comunitară a specialiştilor pentru popularizarea arhitecturii.
Arhitectul sud-african Peter Rich a câştigat marele premiu World Building of the Year pentru proiectul său Mapungubwe Interpretation Centre din Africa de Sud. Clădirea se află pe teritoriul unei civilizaţii antice care purta semnele culturii Zimbabwe şi este construită astfel încât să reflecte şi să semnalizeze fragilitatea mediului înconjurător. A rezultat o compoziţie de structuri legate în mod autentic de cultura locală străveche. Un triunghi echilateral face trimitere la ordinea primordială, iar elementele secundare sunt poziţionate astfel încât să se încadreze perfect în sistemul geometric.
După o dezbatere îndelungată, juriul a decis că Mapungubwe Interpretation Centre este cel mai puternic după criteriile arhitectural şi psihologic. „E un proiect cu greutate din punctul de vedere arhitectural şi are şi un mesaj puternic şi complex”, a argumentat Suha Ozkan, membru al juriului.
Arhitecţi pentru toate buzunarele
Peter Rich a făcut un apel către arhitecţi să găsească soluţii pentru a face cât mai accesibile serviciile de specialitate pentru cât mai mulţi oameni. „Arhitecţii trebuie să fie la dispoziţia unui public mai larg şi să ia măsurile necesare astfel încât să-şi permită mai mult de 1% din populaţie să apeleze la servicii de specialitate, şi asta mă preocupă pe mine”, a spus arhitectul anului 2009.
„Sunt pur şi simplu copleşit. Voi continua să-mi pun serviciile la dispoziţia celor mai puţin privilegiaţi. Voi face din asta o luptă în care voi angrena întrega lume”, a declarat la ceremonia de decernare a premiilor Peter Rich.
Proiectul câştigător la secţiunea „Vacanţă” a fost realizat de o compania suedeză Murman Arkitekter ab şi este situat pe un deal, într-un peisaj care pune în evidenţă elementele stâncoase, minerale, lenta creştere a vegetaţiei şi legătura cu natura. „Ambiţia noastră a fost aceea de a realiza un interior care să fie spaţios şi intim, cu deschidere la un peisaj muntos tipic suedez”, scrie în prezentarea proiectului.
Cel mai modern centru medical
Institutul Medicinei de Urgenţă din Zagreb este câştigătorul secţiunii „Civism şi Comunitate” şi se întinde pe o suprafaţă de 14.000 de metri pătraţi. Proiectul a fost realizat de o echipă de la Produkcija 004’s condusă de Davor Katušic şi poate deservi 2 milioane de cetăţeni.
Clădirea de opt etaje include o recepţie şi servicii de telecomunicaţii, clinică de resuscitare şi urgenţe, spital, depozitul medical al oraşului Zagreb, o sală de conferinţe şi un garaj supraetajat pentru 170 de autovehicule medicale.
„Printr-o combinaţie de genuri arhitecturale (spital, clinică, garaj, administrativ şi educaţional), terminalul devine un simbol urban al siguranţei, competenţei şi vitezei”, scrie Katušic în prezentarea proiectului.
Magazin high end pentru produse low cost
Magazinul Havaianas Sandals, înfiinţat în 1962, a fost inspirat de tradiţia împletirii papucilor din paie. Iniţial un produs low cost, acest model cu două bare simple care se unesc între degetele de la picioare a devenit un fashion icon după ce a fost preluat şi reinterpertat de creatorii de modă occidentali.
Reprezentanţa Havaianas se află acum în cel mai luxos cartier din São Paulo, într-o clădire semnată de cel mai în vogă arhitect brazilian şi vinde produse cu preţuri între 2,3 şi 10 dolari. Mai mult decât atât, clădirea a câştigat premiul secţiunii de „Shopping” la World Building of the Year Barcelona 2009.
„Provocarea cea mai mare a fost să imprimăm spiritul brandului în climatul arhitectural, şi asta înseamnă prospeţime, lejeritate, comfort, dezinvoltură şi specific brazilian. Magazinul are o atmosferă informală şi are formă aproape pătrată – un spaţiu complet deschis către stradă, practic o extensie a trotuarului, fără uşi sau vitrine, cu verdeaţă în jur şi lumină naturală intensă”, scrie arhitectul Isay Weinfeld.