Benjamin Gedan, director adjunct al programului pentru America Latină de la Centrul Wilson din Washington, definește această practică „diplomația vaccinului”. Adică atunci când unele state încearcă să-și dezvolte prestigiul internațional prin distribuirea vaccinurilor către națiunile care au nevoie de ele, scrie Kelownanow.
Guvernele autoritare, inclusiv din China și Rusia, au preluat conducerea diplomației vaccinurilor în ultimele luni, susține Gedan. „Nu e încurajator să vezi că cele mai mari dictaturi ale lumii profită cel mai mult de această oportunitate diplomatică”, a spus Gedan.
China National Pharmaceutical Group Corp., Sinopharm, produce două vaccinuri COVID-19, în timp ce Sinovac, o companie biofarmaceutică cu sediul la Beijing, realizează un al treilea.
În timp ce China a oferit împrumuturi bilaterale de 1 miliard de dolari SUA în America Latină, a refuzat să ofere vaccinuri COVID-19 către Paraguay, care recunoaște Taiwanul.
El a adăugat că au existat informații conform cărora Brazilia, care este acum cel mai afectată de pandemie, nu ar putea primi vaccinurile chineze, dacă nu va permite companiei chineze Huawei accesul la licitația sa de rețea 5G.
Lynette Ong, profesor asociat de științe politice la Universitatea din Toronto, afirmă că Beijingul a donat sau a vândut vaccinul COVID-19 aproape tuturor țărilor din sud-estul Asiei. „Cu siguranță, diplomația vaccinului se desfășoară destul de agresiv în China”, spune ea.
Diplomația vaccinurilor a Chinei nu este la fel de eficientă precum diplomația echipamentelor de protecție personală, de anul trecut, a spus Ong. China a fost anul trecut singurul producător major de echipamente de protecție personală, în timp ce acum concurează acum cu alte țări care produc diferite tipuri de vaccinuri COVID-19.
Aurel Braun, profesor de politică externă la Universitatea din Toronto, spun că Rusia a promovat anumite agende politice și a integrat diplomația vaccinurilor ca element semnificativ al politicii sale externe. Chiar mai mult decât China.
„China este mult mai bogată, are o economie mult mai mare decât Rusia. Poate oferi tot felul de beneficii economice. Furnizarea vaccinului este una dintre multele opțiuni pe care le au”, spune Braun.
„Pentru Rusia, vaccinul Sputnik V este un instrument mult mai important și s-au concentrat în special în anumite părți ale Europei sau acolo unde liderii au îmbrățișat politica lui Putin, cum ar fi în Ungaria sau în Slovacia”.
Jillian Kohler, profesor la Universitatea din Toronto, consideră că și China și Rusia au văzut o oportunitate în lipsa aprovizionării cu vaccinuri COVID-19 și profită de ea pentru a-și continua obiectivele politice.
„Deși Rusia sau China nu solicită ceva explicit, există de fapt un acord implicit aici”, a spus ea.
În opinia lui Gedan, SUA ar putea adopta în curând politica aprovizionării cu vaccinuri COVID-19 la nivel global, ceea ce ar limita capacitatea Chinei și a Rusiei de a influența alte țări. „Cred că ne apropiem rapid de momentul în care SUA vor putea juca un rol major în campania globală de vaccinare”, a spus el.
America a făcut deja unele eforturi prin alocarea a 4 miliarde de dolari SUA către COVAX, un program al OMS privind vaccinurile, și prin livrările de vaccinuri Oxford-AstraZeneca pentru Mexic și Canada.
Dar probabil că aceste eforturi vor fi mai semnificative după ce SUA va începe să exporte mai multe vaccinuri Johnson & Johnson, Pfizer și Moderna.