Unul dintre obiectivele prioritare pentru intarirea capacitatii de aparare a tarii este implementarea sistemului de comunicatii militare STAR, o cerinta primordiala de integrare euro-atlantica. Prima componenta a STAR este Reteaua de Transmisiuni Permanenta (RTP), ce asigura comunicatii de voce, date (Intranet militar), facsimil si transmiteri telex. Pe aceasta linie, licitatia organizata de MapN pentru achizitionarea de echipamente performante a fost castigata, in 1994, de firma Marconi din Ita
Unul dintre obiectivele prioritare pentru intarirea capacitatii de aparare a tarii este implementarea sistemului de comunicatii militare STAR, o cerinta primordiala de integrare euro-atlantica. Prima componenta a STAR este Reteaua de Transmisiuni Permanenta (RTP), ce asigura comunicatii de voce, date (Intranet militar), facsimil si transmiteri telex. Pe aceasta linie, licitatia organizata de MapN pentru achizitionarea de echipamente performante a fost castigata, in 1994, de firma Marconi din Italia. Din cele 202 de echipamente (centre fixe de transmisiuni) au fost aduse 160, dintre care doar 105 au fost montate, ceea ce reprezinta 25% din retea. Pana la sfarsitul anului 2002 este prevazut sa se realizeze 50% din retea. Insa, derularea programelor de modernizare este deosebit de greoaie, din cauza insuficientei fondurilor alocate de la bugetul statului Ministerului Apararii. De exemplu, pe langa cele 100 milioane de dolari, cat reprezinta investitia in echipamente Marconi, ar mai fi necesar circa 100 miliarde de lei/an, bani suportati de bugetul MapN, pentru realizarea lucrarilor de infrastructura RTP. Anul acesta s-au alocat doar 25 miliarde lei, fata de 100 de miliarde cat este necesarul pentru dotarea a celor 40 de obiective propuse pentru anul acesta.
Sistemul C4I, amanat din lipsa de fonduri
In derulare se afla si programul de modernizare a transmisiunilor radio, prin dotarea cu statii HF si VHF, cu salt de frecventa, de tip Racal (Marea Britanie) si de tip Harris (SUA). Pana in prezent au fost montate 40 de statii Harris pe vehicule blindate si 260 de statii Racal. Ambele tipuri de statii se afla in prezent in diferite stadii de integrare in productia interna la SC Elprof SA si IEMI SA (pentru autostatii). Generalul Constantin Mincu, director general la Directia Informatica si Comunicatii din MapN, ne-a precizat ca, in prezent, 15% din echipamentele radio moderne sunt asigurate de Elprof, iar pana la sfarsitul anului 2003 se prevede ca numarul acestor echipamente produse in tara sa creasca la 25%.
Un rol important in programul STAR, dupa RTP, ii revine componentei C4I – sisteme de comanda, control, comunicatii, computere si informatii – sisteme ce cuprind doctrine, proceduri, structuri organizatorice, personal, echipamente tehnice si dispozitive auxiliare destinate sa ii sprijine pe comandant si statul major in exercitarea comenzii si controlului asupra intregii game de actiuni de lupta. Conform Aliantei Nord-Atlantice, realizarea sistemelor C4I de catre tarile care aspira la integrare este pe locul doi ca prioritate dupa pregatirea personalului. Crearea C4I implica, in schimb, costuri enorme. Potrivit unor specialisti din armata, inzestrarea unei singure brigazi cu echipamente speciale C4I costa peste 200 milioane de dolari. Lipsa acestor fonduri a facut ca demararea acestui proces sa fie amanat. Pentru 2002 este prevazut sa se inceapa realizarea infrastructurii doar pentru sisteme de comanda si control (C2I) la doua brigazi mecanizate plus o baza aeriana, ne-a declarat generalul Mincu.
Expertii NATO ne lauda, dar ne si critica
Raportul de evaluare asupra starii armatei romane, executata de echipa SUA in vara anului trecut, semnala: „Sunteti pe drumul cel bun. Sistemele proiectate si realizate de voi sunt identice cu cele din tarile NATO. Important este sa nu va opriti. Alocatiile bugetare pentru C4I in anul 2001 demonstreaza ca nu se acorda atentia cuvenita domeniului”, a spus colonelul american King.
Potrivit specialistilor, efortul financiar al armatei noastre pentru dotarea cu echipamente conform cerintelor NATO s-ar ridica la 400 milioane de dolari pe an. Acesta ar fi un necesar rezonabil. In schimb, bugetul MapN nu poate suporta decat 50-60 milioane de dolari anual.
Programe de achizitii au fost derulate si prin Departamentul de Armament din cadrul MapN. Acestea constau in modernizarea aerodromului de la Fetesti, prin dotarea cu un sistem de radionavigatie aeriana si aterizare, programe demarate in decembrie 1999. Achizitia a costat 14 milioane de dolari, firmele furnizoare de echipamente fiind Intelcan din Canada si Thorn – Franta. Un alt contract a fost semnat, in iunie 2001, cu S.C. Avioane Craiova, pentru realizarea a 24 avioane de scoala si antrenament avansat IAR-99 Soim. Valoarea totala a contractului este de 150 milioane de dolari, fiind angajate, in prezent, doar fonduri pentru realizarea primelor cinci avioane. Modernizarea a 110 avioane de lupta aer-aer si aer-sol, obiectiv al carui start a fost dat in octombrie 1993, a implicat costuri de 430 milioane de dolari, din care 217 milioane dolari pentru avioane si restul pentru suportul logistic, piese de schimb si munitii. Licitatia a fost castigata de Elbit Systems din Israel. Pana acum, au fost modernizate 99 de avioane tip MIG21 Lancer.
Este adevarat ca pentru integrarea noastra in NATO, armata romana trebuie sa treaca prin multe incercari, de la restructurarea intregului sistem pana la modernizarea tehnicii militare. Or, acest lucru implica costuri uriase. Insa, pe langa faptul ca bugetul ministerului apararii este auster, o parte din banii dati pe inzestrare pot fi trecuti la capitolul cheltuieli inutile. Daca pentru realizarile programului STAR, ce va fi incheiat in 2008, emisarii NATO ne-au urat intr-un fel „tineti-o tot asa”, asupra altor achizitii (cum ar fi celebra afacere a generalului Stanculescu, modernizarea elicopterelor Puma si a Mig-urilor 21 Lancer etc.) specialistii au multe indoieli.