Camioane, autoturisme de teren, Dacii papuc si chiar cuptoare de piine, echipamente, aproximativ 1.500 tone de ulei de motor vechi de trei ani, cladiri, terenuri, toate acestea vor putea fi achizitionate la licitatii publice de catre orice persoana fizica sau juridica amatoare de „antichitati” ce dateaza, majoritatea lor, din anii 60-70. Cele mai vechi sunt autocamioanele sovietice GAZ si ZIL, ultimul consumind „doar” 52 litri de benzina la 100 de kilometri. Colectionarii vor ramine masca i fata cuptoarelor de piine intrate i izestrarea armatei i1930, care mai functioneaza ica si care pot produce 1.400 de ratii de piine i 24 de ore, o ratie avind 800 de grame. Cele mai mari preturi de pornire le au furgonetele (utilitarele TV) pe motorina – itre 30 si 60 milioane de lei, i functie de vechime – si autobasculantele rominesti care au supravietuit Canalului Dunare-Marea Neagra, construirii Centrului Civic din Bucuresti si a soselei Transfagarasan.
Scopul acestei miscari de trupe, ce seamana mai degraba cu actiunea unei organizatii neguvernamentale? Stringerea de fonduri, mai exact peticirea bugetului Ministerului Apararii Nationale (MApN), cu frumoasa suma de 1.900 miliarde lei. Din valorificarea de bunuri MApN a adunat deja 400 de miliarde i decursul acestui an, iar din vinzarea de autovehicule spera sa mai stringa aproximativ 200 de miliarde lei. Probabil ca grosul sumei va proveni din vinzarea catre straini si romini a diverse masini, bunuri si echipamente. Prin ce modalitate? Romtehnica a fost abilitata ca, pe linga importurile de echipamente necesare Armatei, sa realizeze un site pe Internet, prin care sa comercializeze tot ce prisoseste Armatei. Vinzarea bunurilor si echipamentelor care nu mai sunt necesare Armatei iseamna nu numai completarea bugetului, dar si reducerea cheltuielilor ocazionate de verificarea periodica, paza si itretinerea lor.
60% din venit ramine la unitatea militara
Asadar, toate unitatile militare din Rominia vor putea vinde aproape orice, publicind anuntul de rigoare pentru licitatie publica, daca au interesul sa aiba cit mai multi clienti. Daca nu, pot recurge la selectie de oferte, negocieri directe cu persoanele interesate, casare sau transmitere fara plata catre institutiile publice. Exista riscul ca ultima modalitate de a se debarasa de vechituri sa devina o „oportunitate” pentru bisnitari. Astfel, un director de scoala sau un primar poate solicita gratuit ministerului un autobuz. Ministerul il va trimite la o unitate militara, si daca celui interesat ii convine starea tehnica a autovehiculului, solicita aprobarea consiliului judetean si apoi avizul ministerului. Procedura se deruleaza i maximum 30 de zile. Dupa primirea autobuzului, primarul poate face orice doreste cu el, inclusiv sa il revinda unui cetatean romin sau unui strain. in cazul i care autovehiculele nu se vind nici dupa reducerea cu 40% a pretului de pornire a licitatiei, unitatea poate recurge la variantele de urgenta: casarea, operatiune care costa citeva milioane de lei pentru un vehicul, itrucit acesta trebuie dezmembrat, sau, pe baza contractului cu Grupul Tofan, cedarea lui i schimbul anvelopelor produse de cel din urma. Pentru stimularea obtinerii de venituri extrabugetare, noile reglementari prevad ca un procentaj de 60% din sumele astfel obtinute ramin la unitatile respective, iar 40% merge la bugetul MApN.
Pe linga acestea, cele sase baze de reparatii ale Armatei existente i tara vor presta servicii pentru populatie. Ce fel de servicii presteaza aceste baze? Reparatii frigidere, televizoare, masini de spalat, tehnica de calcul, audio-video, reparatii auto, acoperiri galvanice, prelucrari prin aschiere. Bineieteles, preturile practicate sunt mai mici decit la service-uri. „Noi punem doar cheltuielile materiale, cele de personal si TVA, iar adaosul este zero. Am adunat deja 100 de milioane din prestari de servicii i doua luni”, a declarat colonelul Petre Stanescu, comandantul Bazei de Reparatii Capitale Autoturisme, situata pe soseaua Mihai Bravu din Bucuresti. Pina la sfirsitul anului, toate veniturile bazelor de reparatii vor ramine i bugetul propriu, si abia de la iceputului anului viitor vor vira 40% la bugetul ministerului.
Bazele de reparatii ofera diverse servicii
De asemenea, laboratorul de metrologie si cel de medicamente si reparatii de echipamente medicale isi vor oferi serviciile populatiei. in ceea ce priveste terenurile si cladirile, proiectul de hotarire de guvern privind posibilitatea MApN de a le vinde nu a primit ica avizul Ministerului Finantelor. O problema delicata este cea a unora dintre cladirile aflate i proprietatea ministerului, care sunt revendicate de fostii proprietari. Conform Proiectului legii caselor nationalizate, care se afla la Comisia de mediere a Parlamentului, cladirile revendicate de fostii proprietari vor ramine i posesia MApN. Daca legea va fi votata i aceasta forma, atunci bietii proprietari vor ramine cu ochii i soare, i timp ce ministerul va putea vinde linistit ceea ce le-a apartinut cindva. Secretarul de stat i MApN, Gheorghe Barbu, a precizat ca nici o cladire aflata i litigiu nu va fi vinduta. in schimb, toate celelalte vor fi trecute din proprietatea publica a statului i proprietate privata, si abia apoi scoase la vinzare. Daca vinzarea nu este posibila, exista varianta ichirierii sau a concesionarii. in momentul de fata, doua proiecte de hotarire de guvern se afla i curs de avizare. Unul prevede aprobarea vinzarii prin licitatie a unui teren de 48.000 metri patrati situat i cartierul bucurestean Drumul Taberei. Avind i vedere ca un metru patrat de teren i Capitala costa circa 50 USD, numai din vinzarea acestuia MApN ar cistiga aproape 2,5 milioane USD. Celalat proiect propune trecerea din proprietatea publica a statului i proprietate privata a unui numar de cinci cladiri, pentru a putea fi vindute.
in principal, fondurile extrabugetare vor acoperi cheltuielile generate de restructurarea Armatei, cheltuieli de personal, adminstratie, ivatamint, cheltuielile de capital.
Armata romina spera sa adune 1.900 miliarde lei din vinzarea bunurilor care nu ii mai folosesc
9 noiembrie 2000, 12:00
Ultima modificare în 9 noiembrie 2000, 14:00
Camioane, autoturisme de teren, Dacii papuc si chiar cuptoare de piine, echipamente, aproximativ 1.500 tone de ulei de motor vechi de trei ani, cladiri, terenuri, toate acestea vor putea fi achizitionate la licitatii publice de catre orice persoana fizica sau juridica amatoare de "antichitati" ce dateaza, majoritatea lor, din anii 60-70. Cele mai vechi sunt autocamioanele sovietice GAZ si ZIL, ultimul consumind "doar" 52 litri de benzina la 100 de kilometri. Colectionarii vor ramine masca i
Etichete: arhiva,
intensive margin,
mapn,
repararea
Publicat in categoriile: Arhiva
Ne puteți urmări pe Facebook, Telegram sau pe Google News
Publicat in categoriile: Arhiva
Ne puteți urmări pe Facebook, Telegram sau pe Google News
Pentru comentarii sau drept la replică, ne puteți contacta pe pagina noastră de Facebook