, acum si-au trimis inaintasii in Romania. Concret, Romania intra in colimatorul directorilor regionali ai unor producatori importanti care provin, in general, din afara spatiului european, precum Dell (SUA), Samsung (Coreea de Sud) sau Benq (Taiwan).”Cu totii vor acorda o atentie sporita Romaniei, nu neaparat datorita pietei sale interne, ci, mai ales, datorita faptului ca tara noastra reprezinta un cap de pod pentru Europa de Est”, spune Valentin Negoita, presedintele nou infiintatei Asociatii a producatorilor si distribuitorilor de hardware. In plus, unii dintre ei, pe langa oportunitatile de vanzari, iau in calcul si posibilitatea deschiderii unor puncte de productie. Deocamdata, este vorba de pure intentii. Ce tine insa de domeniul certitudinii este decizia producatorilor de hardware de a obtine mai multi bani de la consumatorii romani. In special, de la clientii-companii. Pentru ca in Romania, 80% din vanzari sunt generate de sectorul business. Exact invers fata de ce se intampla in Occident, unde sursa cresterii o reprezinta clientii casnici. „Incepand de anul trecut, Romania este un obiectiv important pentru compania noastra”, declara Simon Rhee, responsabil pentru Europa Centrala si de Est la Samsung. Pentru anul acesta, grupul sud-coreean estimeaza vanzari totale de 50 de milioane de dolari, adica de trei ori mai mult fata de anul trecut. Pentru urmatorii doi ani, directorul sud-corean vorbeste de dublarea cifrei de afaceri.Un obiectiv similar isi propune si Michael Borze, directorul pentru Europa Centrala si de Est al producatorului taiwanez Benq. „In 2003 vom vinde de sapte milioane de dolari”, declara Borze. „Ce vrem pentru anul viitor? Foarte simplu: dublarea vanzarilor”, adauga Borze. Deocamdata, Benq nu are reprezentanta in Romania, vanzarile fiind coordonate din Austria, insa deschiderea unui birou local nu poate fi amanata prea mult.Zecile de milioane de dolari care figureaza in planurile celor doi producatori asiatici par apa de ploaie pentru Dell, care are obiective masurabile in sute de milioane. Aceasta este de altfel si filoszofia Dell: vindem ieftin, dar in volume nu mari, ci foarte mari. Pe termen scurt, este destul de greu de crezut ca piata romaneasca va putea absorbi un asemenea volum de vanzari, din moment ce toata piata de PC-uri, in 2002, a fost de circa 280 de milioane de euro, iar toata piata de hardware a sarit putin peste 650 de milioane de euro.In privinta categoriilor de produse care au cea mai mare cautare pe piata locala, directorii zonali de la Samsung si Benq afirma ca o cota de 40% din cifrele lor de afaceri este asigurata de monitoare. Aceasta si datorita convergentei dintre calculator si televizor.Carui fapt se datoreaza interesul sporit al „hardistilor” pentru Romania? Cu siguranta ca si raspunsurile pe care le iubesc guvernantii cel mai mult pot fi potrivite pentru aceasta intrebare: aderarea la NATO si la UE, cresterea veniturilor si dezmortirea sistemului de rate. Insa acestea nu pot sa ofere o imagine completa asupra fenomenului.Potrivit declaratiei lui Valentin Negoita, Romania devine un cap de pod pentru Europa de Est, in conditiile in care vanzarile pe pietele din vestul si centrul continentului se apropie de plafonare. si lucrul nu este valabil doar pentru industria de hardware. Loc pe piata romaneasca mai este destul, chiar daca s-a spus ca avem prea mult hard si prea putin soft. E suficient sa comparam vanzarile de calculatoare din Romania cu cele din Slovacia. In timp ce in Romania (tara cu o populatie de 21 de milioane), anul trecut s-au vandut 135.000 de PC-uri, in Slovacia, cu o populatie de aproape patru ori mai mica, numarul de PC-uri vandute este cu doar 10.000 de unitati mai scazut. Cand vine vorba de servere, disproportia este si mai mare: 1.500 de servere vandute in Romania, fata de aproape 5.000 in Slovacia. Extrem de relevant.