Făt-Frumos, cel care creşte într-un an cåt alţii în zece, se regăseşte ca erou în basmele tuturor culturilor lumii. El a fost pentru cåţiva ani buni şi modelul de creştere al industriilor din Romånia, cu evoluţii rapide, creşteri spectaculoase de la un an la altul, transformări inimaginabile faţă de alte pieţe. Făt-Frumos poate să ardă etape. Făt-Frumos poate fi năvalnic şi i se permite să fie mai puţin aşezat. Dar poate să facă acest lucru numai în
Făt-Frumos, cel care creşte într-un an cåt alţii în zece, se regăseşte ca erou în basmele tuturor culturilor lumii. El a fost pentru cåţiva ani buni şi modelul de creştere al industriilor din Romånia, cu evoluţii rapide, creşteri spectaculoase de la un an la altul, transformări inimaginabile faţă de alte pieţe. Făt-Frumos poate să ardă etape. Făt-Frumos poate fi năvalnic şi i se permite să fie mai puţin aşezat. Dar poate să facă acest lucru numai în copilărie şi adolescenţă.
Ca erou matur, Făt-Frumos impresionează prin răbdarea de a se lupta zi de vară pånă-n seară, prin înţelepciune şi prin strategia de luptă, asemenea industriilor celor mai dinamice din Romånia de astăzi.
Însă, acum, estimările publice ale companiilor s-au moderat. Sunt mai rare creşterile scrise cu două cifre mari, competiţia este acerbă, clienţii îşi modifică percepţiile faţă de produse, sunt mai sofisticaţi, preţul rămåne o condiţie, dar nu mai este singura. De aici şi frecventele transformări, regåndiri strategice, rebrandinguri, repoziţionări etc.
Odată cu acestea se schimbă şi calitatea şi structura raporturilor cu majoritatea audienţelor: echipa internă, clienţi, furnizori, piaţă. În această fază de evoluţie, companiile au nevoie să explice mai mult ce fac, de ce fac şi cum fac, trebuie să treacă din faza de „ofertă de preţ“ sau de „produs în premieră“ la o apropiere convingătoare, în timp şi în acord cu promisiunile.
Din perspectiva comunicării, care însoţeşte în dezvoltare diferitele pieţe şi operează în contextul lor, un astfel de moment ar trebui să fie o scånteie care să aprindă evoluţii şi să genereze maturizare.
Condiţia necesară este adaptarea la noua vårstă a pieţei. Construcţia în timp, strategică şi planificată, capătă un loc central, pentru a face diferenţa. Comunicările peste noapte, mişcările de gherilă – impacienţe de adolescenţă, destul de frecvente pånă acum ca modus operandi – pot rămåne apanajul intervenţiilor de urgenţă, dar ritmul comunicării este necesar să se transforme în argumentaţie, demonstraţie şi acord între ce se spune şi ce se face. Scopul final este stabilirea unui raport de încredere şi parteneriat. O scurtă incursiune în definiţia misiunilor formulate de companii astăzi va releva într-o proporţie covårşitoare existenţa acestor doi parametri care construiesc buna relaţie şi reputaţia.
Făt-Frumos şi-a hrănit deja calul cu jăratec. Bătălia cu Zmeul abia începe, iar pentru aceasta va fi nevoie de viziune şi de răbdarea de a construi solid, de conţinut cu adevărat relevant şi de consecvenţă între acţiune şi promisiune.
Crenguţa Roşu este managing partner al companiei DC Communication