ARO se pregateste de aventura americana

fie ca sunt parcate in fata curtilor gospodarilor care isi transporta propriile produse la piata sau ca sunt utilizate ca autoturism familial, prezenta masiva a acestora aminteste ca la Campulung exista fabrica producatoare. Insa nu numai transportul din zona este dependent de aceste autoturisme, ci mai ales economia orasului Campulung.Noul proprietar, care are sediul in Miami SUA si detine o linie pentru asamblarea acestor autoturisme in Brazilia, pregateste practic un nou 4x4 cu care sa inceap

fie ca sunt parcate in fata curtilor gospodarilor care isi transporta propriile produse la piata sau ca sunt utilizate ca autoturism familial, prezenta masiva a acestora aminteste ca la Campulung exista fabrica producatoare. Insa nu numai transportul din zona este dependent de aceste autoturisme, ci mai ales economia orasului Campulung.Noul proprietar, care are sediul in Miami SUA si detine o linie pentru asamblarea acestor autoturisme in Brazilia, pregateste practic un nou 4×4 cu care sa inceapa aventura americana. Ideea presedintelui Cross Lander este foarte simpla. Productia unui autoturism 4×4, ieftin, puternic, fiabil, cu calitati de off-road veritabil, asemanator ca forma cu vehiculele militare, destinat pietei nord-americane. „Segmentul meu de cumparatori il constituie oamenii care pleaca in week-end la vanatoare, la munte sau oriunde nu este autostrada si au nevoie de o masina care sa-i scoata din noroaie sau sa poata traversa paraie, si care nu-si permit o masina de marca pentru hobby-ul lor”, isi prezinta simplu politica de marketing presedintele Cross Lander. Pretul va fi de 17.000 USD, in timp ce un autoturism de teren capabil sa depaseasca aceleasi obstacole din teren la fel ca ARO costa peste 40.000 USD. Este vorba de masini off-road, nu de SUV-uri (Sport Utility Vehicle), care sunt proiectate mai mult pentru sosele si mai putin pentru teren accidentat.De la ARO Campulung vor pleca acasa 1.500 de angajatiOptimismul in ceea ce priveste viitorul fabricii este greu de intrezarit din situatia actuala de la ARO. Productia decurge cu incetinitorul, muncitorii refuzand sa munceasca in mod normal, pana nu-si vor primi toate salariile restante. Pana in luna octombrie, angajatii nu mai fusesera platiti de luni bune, si cu toate ca s-au efectuat plati, nu s-a ajuns decat la achitarea avansului pentru luna septembrie. Cu numai 19 masini asamblate pe saptamana, este de mirare ca pierderile sunt de numai zece miliarde de lei pe luna. Cei 1.500 de angajati care vor fi disponibilizati nu prea au tragere de inima sa munceasca, astfel ca livrarile care trebuiau efectuate pentru Ministerul de Interne si cel al Invatamantului stagneaza, cercul vicios inchizandu-se, prin neincasarea banilor din care s-ar putea achita salariile restante. Pe intreaga platforma vor ramane doar 2.200 de angajati, insa si in aceste conditii va fi cel mai mare angajator din oras. Pentru Campulung, supravietuirea fabricii este vitala. „Daca aceasta privatizare esueaza, uzina va intra in lichidare judiciara, iar de pe portile fabricii nu va mai iesi niciodata un autoturism”, spune Iustin Preoteasa, directorul comercial al ARO. Fabrica ARO este departe de ceea ce inseamna o uzina moderna. Toate operatiunile sunt efectuate manual, ceea ce se vede in calitatea produsului final. Scump pentru piata autohtona, ARO poate fi considerat ieftin pe pietele externe. Desfacerea pe piata SUA se spera ca va ajunge la 7.000 de bucati pe an, cota infima pentru cea mai mare piata de automobile din lume, insa suficienta pentru a asigura supravietuirea uzinelor de la Campulung. De fapt, numai caroseriile vor fi fabricate in Romania, motorul si transmisiile Ford vor fi montate pe linia de productie braziliana. Pentru piata interna si exporturile in zona europeana, la Campulung se preconizeaza asamblarea completa a peste 3.000 de masini pe an. Astfel cu o productie totala de 10.000 de autovehicule pe an, realizata cu numai 2.200 de angajati va aduce fabrica pe profit. Actualul model de ARO este privit ca o masina din anii ‘60 si care aduce aminte de masinile de teren utilizate in timpul celui de Al Doilea Razboi Mondial.
Noul model ARO nu a fost inca omologat pentru SUA
Cross Lander vizeaza si recastigarea pietei traditionale a Americii de Sud. Linia de asamblare braziliana este amplasata intr-o zona libera, fiind scutita de plata impozitelor. De pe aceasta banda de montaj au iesit deja autoturisme ARO 244. La acestea numai caroseria este fabricata in tara, motorul si transmisia fiind produse in Brazilia, sub licenta americana, astfel incat masina este considerata din punct de vedere fiscal ca productie autohtona cu beneficiile de rigoare. Deja a plecat spre Brazilia si primul model de camioneta, Carlos Sendon, reprezentatul Cross Lander in Romania fiind increzator in succesul acestuia pe piata. Pentru piata SUA, ARO va fi dotat cu motor Ford, sase cilindrii in V si o cilindree de 4.000 cmc, cu aprindere prin scanteie. Consumul este pe masura performantelor, depasind 20 litri de benzina la 100 km. Insa motoarele diesel nu sunt foarte apreciate in SUA. Masina trebuie sa treaca de testele de omologare, cele mai importante fiind testul pentru emisia de noxe si cel care va stabili gradul de securitate asigurat pasagerilor in timpul unei coliziuni. O reteta care pare simpla la prima vedere, insa ramane a fi verificata si in practica pentru a se vedea daca va putea fi considerata un succes. Dar pentru succes trebuie asigurat un lucru esential, fiabilitatea tuturor componentelor autoturismului, capitol la care ARO sta foarte prost in prezent.
Angajamentele financiare
· Fabrica ARO a fost achizitionata contra modestei sume de 150.000 USD.
· Noul proprietar va mai plati 12 milioane USD, reprezentand datoriile istorice ale fabricii.
· Investitiile sunt estimate la 15 milioane USD pentru urmatorii cinci ani.
· Imediat dupa intrarea completa in drepturi, Cross Lander va asigura trei milioane de dolari pentru capitalul de lucru.
· Productia fabricii se va cifra la circa 10.000 de autoturisme pe an.