La o întrebare simplă despre declararea şi plata unor obligaţii fiscale – „Reprezint o societate comercială din România care va plăti  drepturi de autor unei persoane fizice rezidente în Germania. Ce impozit și ce contribuții rețin? Unde le declar si unde le plătesc?”- , numai 11 administraţii din cele 47 (câte una din fiecare judeţ, plus 5 sectoare ale Bucureştiului şi Centrul de asistenţă a contribuabililor) au dat răspunsul corect, 23 nu au oferit niciun răspuns, cinci au dat răspunsuri eronate, iar opt au răspuns cu „Citiţi legea”, potrivit ARSIT.

„Fiscul util şi politicos” este primul proiect lansat în 2012 de ARSIT. Unul dintre cele mai „curioase” răspunsuri, conform antreprenorului în serie lui Octavian Radu, președintele ARSIT, a fost: „Se alocă persoanei din Germania un CNP provizoriu”.

Potrivit studiului ARSIT, Piteşti, Slobozia, Alba-Iulia, Focşani şi Vaslui sunt municipiile cu cele mai profesioniste şi amabile echipe de administraţie fiscală din România.

"Cei mai mulţi funcţionari au fost amabili, deşi de multe ori nu au oferit niciun răspuns concret. Cu toate că o mare parte a funcţionarilor s-au străduit să ajute contribuabilul şi chiar să-i ofere răspunsul corect şi complet, funcţionarii care acordă asistenţă nu sunt specializaţi pe un anumit domeniu, ceea ce face destul de dificilă acordarea asistenţei la un nivel superior", a constatat şi Delia Cataramă, specialist în fiscalitate şi directorul executiv al ARSIT.

Reprezentanţii asociaţiei recomandă ANAF să instruiască personalul pentru a acorda informaţii telefonice oricărei persoane şi să efectueze traininguri după apariţia de noutăţi legislative.

Totodată, ARSIT propune transformarea Centrului de asistenţă a contribuabililor din cadrul ANAF într-un call center unic la nivel naţional pentru acordarea de asistenţă telefonică, care să fie deservit de un număr mai mare de funcţionari publici şi să fie structurat pe tipuri de impozite.

Reorganizarea ANAF: „Vrem să desfiinţăm ghişeele”

Invitat la conferinţa de presă a ARSIT, Mihai Constantin, vicepreşedinte ANAF, a admis că este necesară pregătirea profesională continuă a angajaţilor, cu atât mai mult cu cât modificările legislative sunt foarte dese. Acesta a explicat că Ministerul Finanţelor Publice nu are bani să angajeze profesori calificaţi şi să organizeze cursuri în cadrul Şcolii de Finanţe Publice şi Vamă.

Constantin a mai spus că Banca Mondială va aproba, în octombrie-noiembrie, un proiect privind reorganizarea ANAF de la 42 de direcţii judeţene ale finanţelor publice la opt direcţii regionale – „(…) cele opt direcţii regionale vor fi înfiinţate până în iunie 2013, iar de la 1 ianuarie 2015 ANAF va avea 47 de administraţii fiscale, câte una în fiecare judeţ şi în fiecare sector al Capitalei, faţă de 215 unităţi fiscale în prezent”.

Mai exact, „vrem să desfiinţăm ghişeele, vom proteja şi pădurile eliminând tonele de hârtie(…)vom lucra doar electronic, vrem să rupem interacţiunea la ghişeu. Asta presupune însă informatizare, o legislaţie mai stabilă şi o infrastructură naţională care să fie interconectabilă cu celelalte sisteme care deţin date despre bunurile şi veniturile debitorilor…va fi interesant de văzut interacţiunea dintre persoane fizice şi persoane juridice”, crede vicepreşedintele ANAF, care a mai spus că din circa 600.000 de firme care depun bilanţuri, peste 300.000 declară pierderi.

ARSIT va continua să monitorizeze administraţiile fiscale din ţară – "Vrem să creăm o competiţie pozitivă între agenţiile fiscale şi să ştie că cineva le monitorizează", avertizează Octavian Radu.

ARSIT este o organizaţie neguvernamentală, non-profit, non-politică şi nepartizană, care promovează reforma sistemului administraţiei fiscale din România, îmbunătăţirea serviciilor oferite contribuabililor, creşterea gradului de transparenţă al instituţiilor publice, atât în ceea ce priveşte stabilirea taxelor şi impozitelor, cât şi în privinţa utilizării fondurilor colectate.