Plasamente: Piata obiectelor de arta a crescut cu 20% Daca in 2004, vanzarile de obiecte de arta depasisera un milion de euro, in 2005, acestea tind spre doua milioane de euro, in conditiile in care si valoarea obiectelor vandute s-a apreciat cu 20%-25%. Chiar daca piata “este destul de saraca”, dupa cum s-a exprimat Mihail Bucur Papagheorghiu, director general Casa de licitatii Alis, conditiile economice, cresterea puterii de cumparare si chiar aderarea la
Plasamente: Piata obiectelor de arta a crescut cu 20%
Daca in 2004, vanzarile de obiecte de arta depasisera un milion de euro, in 2005, acestea tind spre doua milioane de euro, in conditiile in care si valoarea obiectelor vandute s-a apreciat cu 20%-25%.
Chiar daca piata “este destul de saraca”, dupa cum s-a exprimat Mihail Bucur Papagheorghiu, director general Casa de licitatii Alis, conditiile economice, cresterea puterii de cumparare si chiar aderarea la Uniunea Europeana vor conduce treptat la o majorare a valorii operelor de arta si, implicit, la o crestere a pietei. Momentul postaderare ar putea aduce un surplus de valoare operelor de arta aflate in circuitul principalelor doua case de licitatii din Romania, Alis si Monavissa. 2004 a reprezentat anul in care valorile operelor de arta au inceput sa urce. Tendinta a continuat in 2005, cand cresterile s-au situat intre 15% si 20% fata de anul precedent, iar perspectivele sunt in continuare favorabile.
Vanzarile realizate de Casa de licitatii Alis in 2005 au fost in jur de 1,2 milioane de euro, in timp ce ale Casei Monavissa au fost de aproximativ 400.000 de euro. Celor doua case de licitatii li se mai adauga vanzarile on-line de arta sau cele ocazionale dintre colectionari. Piata cumparatorilor de obiecte de arta este stratificata in cumparatori directi (n.r.- cei interesati de propriile colectii, chiar daca sunt putini, si cei pentru care arta reprezinta o investitie) si negustorii de obiecte de arta. Numeric, balanta inclina in favoarea cumparatorilor directi, datorita faptului ca negustorii nu au deocamdata o baza de clienti foarte mare. Clientii straini, de exemplu, sunt foarte putini. Acest lucru ar putea insa sa se schimbe dupa aderarea la Uniunea Europeana, cand se asteapta si o crestere a numarului de cumparatori, nu numai a preturilor.