Criza a adus, în 2009, mai mulţi cumpărători la casele de licitaţii şi o creştere progresivă a ratei de adjudecare. Preţurile au scăzut însă, iar entuziasmul competitorilor s-a temperat.

Potrivit specialiştilor, la sfârşitul anului trecut, piaţa internaţională de artă a avut mai puţin de su­ferit de pe urma recesiunii economice. „La noi, cheltuielile pe obiecte de lux, aşa-numitele «investments of passion», printre care se numără şi arta, au crescut pe măsură ce investitorii au căutat să-şi tezaurizeze averile pe termen lung“,  spune Manuela Plăpcianu, CEO Artmark. Potrivit Luminiţei Ghilduş, director GoldArt, important este faptul că au apărut cumpărători noi, care, alături de cei vechi, au mărit numărul colecţiona­rilor: „peste 50% din cum­pă­rătorii din 2009 sunt clienţi noi. Pe de altă parte, a devenit evident, în acest an de criză, că investiţia în artă este profitabilă şi mult mai lichidă. O lucrare de artă se vinde, la nevoie, mult mai uşor decât o casă sau un teren“.

Dan Tudor, coor­donatorul proiectului tudor-art.com, menţionează că, în anii trecuţi, au fost licitaţii la care s-au vândut sub 20% din loturile propuse în cataloage. „În a doua jumătate din 2009, s-au atins recorduri de vânzări în licitaţie de peste 70% din lucrările propuse, ceea ce arată un interes crescut al investitorilor pentru acest tip de plasament“, a spus el. Mihail Papagheorghiu, directorul casei de licitaţii Alis, este însă mai puţin optimist. „Pe fondul crizei, piaţa de artă a avut mult de suferit, mulţi cumpărători s-au retras sau au rămas în expectativă, încercând mai degrabă «să ciupească» câte ceva prin oferte sub preţ după licitaţie“, a spus el, adăugând că au apărut şi jucători noi, dar numărul acestora a fost insuficient pentru a compensa „răcirea“ globală.

Scăderea semnificativă a preţului obiectelor de artă este menţionat şi de Manuela Plăpcianu. „În vreme ce numărul investitorilor a crescut, preţul s-a diminuat simţitor, lucrările fiind adjudecate, în general, în jurul valorii minime a intervalului estimativ. De multe ori, s-a întâmplat ca lucrări de mare valoare artistică să fie achiziţionate la preţul de pornire, adică de circa 75% din valoarea minimă a intervalului estimat de experţi“, a spus ea.

Potrivit calcule­lor bazate pe înregistrările realizate în 2009 la tudor-art.com, numărul lucrărilor de artă adjudecate (pictură, sculptură) a ajuns la circa 1.503 în 2008 şi 1.513 în 2009. Vânzările acestui an au însumat o valoare asemănătoare celei din 2008: 3,82 milioane de euro. O investiţie în artă se face însă pe termen mediu şi lung. Potrivit specialiştilor, randamentul anual mediu al pieţei româneşti de artă a fost, în ultimii 15 ani, de 27,04%, mult mai mare decât cel al investiţiilor în aur sau terenuri. „Randamentul mediu pentru primele nouă luni ale acestui an a fost de 39,92%, aşadar o creştere de 6,8%, faţă de aceeaşi perioadă din 2008“, spune managerul Artmark.

O investiţie sigură

„Am constatat prin câteva revânzări că, la un interval de şapte-opt ani, valoarea unor lucrări a atins un nivel de opt-zece ori mai mare decât preţul iniţial de adjudecare“, spune Mihail Papagheorghiu, directorul Alis. Şi directorul GoldArt crede că valoarea unor opere se poate dubla în cinci ani.

Cum au evoluat însă vânzările caselor de licitaţii? „În 2009, am vândut lucrări de artă în valoare de 1,4 milioane de euro, în creştere faţă de anul trecut (1,2 mil. euro)“, spune Luminiţa Ghilduş, director Gold­Art. Vânzările realizate de Artmark, prin cele şase licitaţii organizate în acest an, au fost de 2,02 milioane de euro.

În jurul sumei de un milion de euro se înscriu şi vânzările obţinute de Alis. Chiar dacă preferinţele românilor pentru tablouri s-au menţinut şi în 2009, există şi alte categorii de obiecte de artă care au început să aibă succes. La licitaţia din vară organizată de Artmark s-a observat disponibilitatea publicului pentru sculptură, atunci fiind cumpărată lucrarea „Omagiu Terpsiforei“, de Salvador Dali, pentru 13.000 de euro. La casa de licitaţii GoldArt s-au înregistrat vânzări de peste 50% la aproape toate sesiunile la secţiunea „Carte“. „Volume rare, albume de artă, de istorie etc. s-au vândut cu succes. Anul viitor, vom avea sesiuni specializate pe vânzări de carte“, spune Luminiţa Ghilduş. „Cred că a avea obiecte de artă este formula de lucru pentru investitori în 2010“, conchide Dan Tudor.

Absenţa unor scăderi vizibile indică capacitatea de rezi­s­tenţă a pieţei de artă, încă în formare în România, dar şi potenţialul de creştere pe care îl poate avea.
Dan Tudor, coordonator tudor-art.com

Top vânzări în 2009

191-44773-25_1.ressucamilaise_52.jpg

 

 

 

Camil Ressu
Lucrarea: „Aise“
160.000 euro

 

191-44774-25_2.iancumarcelport_52.jpg

 

Marcel Iancu
Lucrarea: „Port“
130.000 euro

 

191-44775-25_3.tonitzanicolaemicutatataroaica_52.jpg

 

 

Nicolae Tonitza
Lucrarea: „Micuţa tătăroaică“
95.000 euro