Capacitatea de a fi lider este cheia succesului în afaceri, deoarece atrage după sine rezultate financiare pe termen lung, creşterea cotei de piaţă şi inovaţia, eficienţa organizaţională şi a proceselor şi dezvoltarea talentelor.

Harry Meintassis

Organizaţii de pe întregul glob se străduiesc să dezvolte lideri destul de numeroşi şi de eficienţi astfel încât să asigure premisele necesare unei înalte performanţe.
Această tendinţă va fi cu atât mai stringentă în pieţele în curs de dezvoltare – India şi China, de pildă -, dar şi în ţări din Europa de Est, precum România, unde există o nevoie dramatică de lideri care să poată face faţă cerinţelor acestei dezvoltări fulminante.
Astfel, trebuie să abordăm câteva mituri care ar putea sta în calea realizării unor aptitudini excepţionale de leadership.

Liderul ca profesor
«Liderii văd dezvoltarea celorlalţi ca o parte esenţială a rolului lor în companie, nu ca pe o sarcină suplimentară.»
Harry Meintassis, general manager Hay Group România

Mitul 1. Leadership-ul este „eroic“
Leadership-ul nu poate fi opera unui singur om. Poveştile despre companii sunt presărate cu exemple de manageri care au încercat să aibă o abordare individualistă, dar care au eşuat. Toate cercetările demonstrează că eficienţa apare atunci când membrii echipei se completează reciproc şi învaţă să joace împreună, nu fiecare în colţul său.

Mitul 2. Leadership-ul este sinonim cu autoritatea formală
Liderii nu mai pot controla absolut tot. Prin urmare, ei ar trebui să poată influenţa rezultatele indiferent de poziţia pe care o deţin şi de puterea conferită de aceasta. Leaderhip-ul înseamnă rezultate finale şi „a face lucrurile să se întâmple“- adesea prin colaborare creativă.

Mitul 3. Dezvoltarea leadership-ului este responsabilitatea departamentului
de resurse umane

Trainingurile de leadership nu mai sunt suficiente astăzi. În cadrul Hay Group am studiat metodele de dezvoltare a leadership-ului în companii de top şi astfel am identificat Cele Mai Bune 20 de Companii Globale Cu Liderii Cei Mai Eficienţi, iar ceea ce am descoperit este fascinant:
• top-managerii au făcut din dezvoltarea leadership-ului o prioritate
• liderii sunt consideraţi responsabili pentru crearea unui climat care să-i motiveze pe angajaţi să atingă o performanţă superioară
• angajaţii cu potenţial ridicat participă în procese de evaluare şi feedback de 360 de grade privind abilităţile lor de lideri.
Dar ce anume face diferenţa între cei mai buni lideri şi restul? În ultimii şapte ani, Hay Group a studiat metodele şi profilele de leadership în Cele Mai Admirate Companii – şi a identificat câteva caracteristici ale liderilor de succes:
• creează o cultură a responsabilităţii
Excelează în a delega sarcinile în interiorul organizaţiei. Ei nu numai că obţin alinierea proceselor ce stau la baza strategiei competitive în întreaga companie, dar realizează şi o legătură clară între politica de remunerare şi performanţele extraordinare.
• stăpânesc colaborarea interfuncţională
Sunt mai eficienţi în desfăşurarea unei activităţi bazate pe colaborarea între departamente interorganizaţional şi pun mai puţin accentul pe ierarhii decât în alte companii, investind în lucrul în echipă şi în colaborare.
• sunt mai eficienţi la execuţie

Nu există strategie de excepţie, ci doar execuţie reuşită. Ei sunt mult mai eficienţi decât ai altor companii în a transpune strategia în obiective de performanţă ca etapă a execuţiei acesteia. În acest fel, luarea deciziilor este mult mai eficientă, pe măsură ce managerii îşi înţeleg rolul în raport cu strategia pe termen lung.
• investesc masiv în talente şi aşteaptă rezultate pe măsura investiţiei
Văd dezvoltarea celorlalţi ca o parte esenţială a rolului lor în companie, nu ca pe o sarcină suplimentară.
• pun accentul pe creşterea cotei de piaţă şi îmbunătăţirea relaţiilor cu clienţii pe termen lung
Se concentrează mai mult pe fidelitatea clienţilor şi creşterea pe termen lung prin abordarea acestora cu oferte  integrate.
• au un nivel înalt de inteligenţă emoţională
Au tendinţa de a fi mai maturi emoţional, cu niveluri mai înalte de auto-control, empatie, lucru în echipă şi colaborare.
Dacă leadership-ul trebuie să facă parte din ADN-ul organizaţiei, dezvoltarea leadership-ului trebuie să fie o responsabilitate comună atât a CEO-ului, cât şi a departamentelor cheie sau a managerilor de linie.
Modul în care dezvoltăm lideri trebuie să se îmbunătăţească- dacă vrem să avem rezultate notabile şi să realizăm imposibilul!