Arta este un mijloc de motivare

In contextul actualei crize economice, conceptul de comunicare socio-profesionala "Motiv Art", promovat in Romania de firma de consultanta in domeniul resurselor umane HRD, ar putea fi utilizat cu succes (si cheltuiala mica) de oricare intreprindere pentru motivarea angajatilor. Cu o conditie: sa existe, din partea managerilor, vointa de a comunica. "Inainte de venirea mea aici, mi s-a spus ca sunt probleme cu oamenii, ca trebuie sa le schimb mentalitatea. Or, acest lucru nu se poate face peste

In contextul actualei crize economice, conceptul de comunicare socio-profesionala „Motiv Art”, promovat in Romania de firma de consultanta in domeniul resurselor umane HRD, ar putea fi utilizat cu succes (si cheltuiala mica) de oricare intreprindere pentru motivarea angajatilor. Cu o conditie: sa existe, din partea managerilor, vointa de a comunica. „Inainte de venirea mea aici, mi s-a spus ca sunt probleme cu oamenii, ca trebuie sa le schimb mentalitatea. Or, acest lucru nu se poate face peste noapte.” De aceea, dl Richard Shanks, asociatul firmei HRD, a inceput prin a-i face pe angajatii Bancii Romane pentru Dezvoltare sa vada partea pozitiva a lucrurilor. Expertul canadian a adoptat o o metoda de bun-simt: „Daca vrei sa schimbi o parere, trebuie sa oferi o alta, prin care se poate induce o noua stare”. Astfel se explica debutul programului de consultanta in management la BRD prin „bombardarea” indirecta a angajatilor cu informatii menite sa le sustina increderea in schimbarile ce urmau. Maxima zilei, afisata la banca, era insotita de o imagine adecvata continutului. O modificare a atitudinii, in aceasta maniera, dureaza, dupa opinia consultantului, destul de mult: intre doi si cinci ani.
Mijloacele de comunicare culturala care pot fi utilizate de intreprindere pentru ca valorile sale fundamentale sa fie impartasite de toti membrii sai sunt insa mult mai multe: incepand cu un anumit model de cana pana la decorarea intr-un stil aparte a spatiului ambiental. „Daca organizatia doreste ca anumite valori sa fie foarte clar definite si intelese, este bine ca oamenii sa le vada, pentru ca, in felul acesta isi amintesc permanent de misiunea lor si de actiunile pe care trebuie sa le duca la indeplinire. Desigur, angajatii pot alege daca sunt sau nu de acord cu aceste valori”, este de parere dl Richard Shanks.
„Motiv art” este o modalitate placuta de a reaminti salariatilor despre aceste valori, dar si de a le mentine. Se impune insa precizarea ca desenele, picturile sau gravurile expuse trebuie sa corespunda realitatii organizatiei, pentru ca altfel efectul este invers.
In cadrul programului de consultanta pentru motivarea angajatilor, firma HRD ofera clientilor sai doua tipuri de creatii artistice: gravuri si acuarele. Lucrarile sunt executate de un artist plastic, dupa dorinta clientului. „Directorul ne spune care sunt valorile organizatiei si, in functie de mesaj, se realizeaza desenul sau pictura – ne explica pe scurt Rodica Agafitei, consultantul care se ocupa direct de acest proiect la HRD. Pictorul Doru Ivan, colaboratorul nostru pentru acest program, participa si el la discutiile cu clientul. Ii face variante de lucru, schite in creion si ii sugereaza unde si cum ar trebui aranjate apoi tablourile.”
Daca in Occident acest sistem de comunicare si motivare a fost adoptat de majoritatea organizatiilor, managerii romani considera ca nu este o prioritate. Doar cateva firme au receptionat propunerea de a imbina utilul cu placutul, dar si in aceste cazuri punerea in practica a proiectului s-a dovedit anevoioasa. „Oamenii sunt interesati, dar nu stiu ce vor – este de parere plasticianul Doru Ivan. Vor ceva, dar nu isi pot concretiza parerile si nici nu reusesc sa ia o decizie ferma in final. De multe ori, clientul stabileste singur cate tablouri vrea si cum trebuie asezate, deoarece are impresia ca stie mai bine decat oricine cum trebuie amenajat spatiul.” In realitate, exista cateva reguli care si-au dovedit eficacitatea in folosirea „Motiv Art” ca tehnica de motivare a angajatilor.
Intr-o firma de dimensiuni mici, amenajarea trebuie sa fie cat mai discreta. Motivele expuse vor fi simple, executate in culori deschise. Chiar si ramele tablourilor trebuie sa fie cat mai simple. Dl Doru Ivan apreciaza ca pe un perete de 2 m lungime si 3 m inaltime este suficint un singur tablou cu dimensiunea de 0,50/0,70 m. Proportia se pastreaza in cazul spatiilor largi. Nu si in situatia in care subiectul lucrarilor expuse este mai complicat, cu mai multe elemente. Sfatul dat de artist este de a se alege tablouri cat mai simple si mai luminoase, pentru a nu obosi ochiul. „Lucrand in conditii stresante, oamenii au nevoie sa se gandeasca la lucruri frumoase. Daca imprejurul lor sunt expuse lucrari complicate si inchise la culoare, in timp se instaleaza tendinta de a se gandi negativ.”     

O sansa gratuita
Job Capital
Incepand cu luna iunie, cititorii revistei noastre, interesati sa-si gaseasca un loc de munca, sa se orienteze in cariera profesionala sau sa angajeze personal, pot beneficia gratuit de spatiul rezervat in suplimentul Cariere. Intentia noastra este de a stabili o punte de legatura directa intre cititorii acestui supliment, prin intermediul rubricilor „Job Capital” si „Consultanta in cariera”.
Conditii pentru a putea intra in circuitul informational:
l solicitantii trebuie sa trimita pe adresa revistei un CV (maximum o pagina) insotit de precizarea domeniului/postului dorit si de adresa/telefonul unde pot fi contactati;
l firmele ofertante pot transmite scurte anunturi cu privire la posturile vacante, insotite de adresa/numar de telefon.
Consultanta in cariera
Persoanele care doresc sa se orienteze in cariera, sa-si cunoasca mai bine disponibilitatile, abilitatile sau aptitudinile au sansa de a se intalni, prin intermediul revistei noastre, cu un psiholog de marca. Lunar, dna Gabriela Bratu va discuta cu unul sau doi dintre cei preocupati de orientarea lor in cariera. Comentariile psihologului vor fi cunoscute ulterior, in cadrul rubricii „Consultanta in cariera”