Piaţa de artă din România se confruntă cu implicaţiile crizei financiare globale. Rezultatele licitaţiilor din sezonul de primăvară-vară sunt sub aşteptări, dar dealerii afişează deocamdată un optimism precaut. Încă nu cunoaştem efectele finale ale crizei care a zguduit, în ultimele săptămåni, pieţele financiare din America de Nord şi Europa de Vest. Un lucru e însă sigur: confruntaţi cu un viitor incert - cel puţin pe cåt se poate prevedea în acest moment
Piaţa de artă din România se confruntă cu implicaţiile crizei financiare globale. Rezultatele licitaţiilor din sezonul de primăvară-vară sunt sub aşteptări, dar dealerii afişează deocamdată un optimism precaut.
Încă nu cunoaştem efectele finale ale crizei care a zguduit, în ultimele săptămåni, pieţele financiare din America de Nord şi Europa de Vest. Un lucru e însă sigur: confruntaţi cu un viitor incert – cel puţin pe cåt se poate prevedea în acest moment -, investitorii caută plasamente alternative, care să îi pună la adăpost de risc. Alături de aur (o valoare aşa-zis „de refugiu“) sau de titlurile de stat, obiectele de artă reprezintă, de cåteva decenii, una dintre variantele utilizate de investitori pentru a-şi diversifica portofoliul.
Debusolare generală la licitaţiile din Romånia
În Romånia, însă, lucrurile stau altfel; piaţa locală de artă e atåt de mică – şi în termeni de cerere, şi de ofertă sau de instituţii mediatoare (casele de licitaţii se numără literalmente pe degetele unei singure måini, iar galeriile de bună calitate sunt şi ele rare) – încåt perioadele de contracţie pot fi determinate de cu totul alţi factori decåt lipsa resurselor de finanţare sau diminuarea apetitului pentru risc. „Este cert că piaţa de artă a trecut, începånd cu luna iulie, printr-o criză fără precedent, cauzată, evident, de situaţia financiară generală“, spune Mihail Papagheorghiu, directorul casei de licitaţii ALIS. „Persoanele care au rezistat cel mai bine au fost cele cu profesiuni liberale (cu predilecţie, categoria avocaţilor). Dar cred că a fost mai mult o debusolare generală, urmată de o retragere temporară de pe piaţă a anumitor categorii de cumpărători, cu venituri provenind probabil din piaţa speculativă.“
Volum redus de tranzacţii
Însă, e prea devreme pentru a trage concluzii definitive: la licitaţia din 20 septembrie, casa ALIS a reuşit să våndă un tablou de Gh. Petraşcu, „Toledo – Podul Alcantara“ cu peste 62.800 de euro – „a doua vånzare din topul all-time“ al casei, precizează Papagheorghiu. „În general, în perioada vacanţei de vară, casele de licitaţie îşi pregătesc oferta pentru sezonul de toamnă, consacrat ca fiind cel mai profitabil“, explică Luminiţa Ghilduş, directorul casei Goldart.
Deocamdată, reprezentanţii caselor de licitaţii afişează un optimism precaut. Conform datelor agenţiei Dan Tudor (www.tudor-art.com), care indexează licitaţiile de artă din Romånia, pånă în prezent, cel mai bine vånduţi cinci pictori (pictura fiind prin tradiţie categoria-vedetă de obiecte de artă pe piaţa romånească) au adunat, de la începutul anului, puţin peste 585.000 de euro din licitaţii – faţă de un total de peste un milion de euro cåt au avut primii cinci clasaţi în 2007. Rămåne de văzut dacă decalajul mai poate fi recuperat în sezonul de toamnă-iarnă.
Este pentru prima oară că Romånia se află în faţa unei astfel de crize. Un precedent există însă: lunile care au urmat atentatelor din SUA din septembrie 2001. „Din experienţa galeriei Goldart de la hotelul Hilton Athenée Palace, din perioada de după evenimentele de pe 11 septembrie, putem spune că volumul desfacerii produselor de artă a scăzut, nu însă şi valoarea lucrărilor, iar lucrările scumpe au avut cam aceeaşi căutare“, afirmă Luminiţa Ghilduş.
Un motiv pentru care piaţa locală de artă ar putea traversa fără probleme majore această perioadă este profilul cumpărătorului romån de artă. „Lăsånd la o parte cazul real al crizei creditelor, care nu cred că a avut un impact sensibil asupra pieţei de artă (cel puţin nu încă), cred că foarte puţini oameni privesc investiţia în artă ca pe o posibilă «salvare» a capitalului deţinut“, explică Marilena Bucurenciu. „Aceasta însă este mai mult o problemă de mentalitate – prea puţini romåni sunt obişnuiţi să privească arta şi ca pe o investiţie, nu numai ca pe un capriciu sau hobby. Arta este, în opinia mea, cea mai sigură investiţie pe termen lung şi foarte lung.“
DE CE SA INVESTEŞTI ÎN ARTA
DE CE SA NU INVESTEŞTI ÎN ARTA