Valoarea productiei interne de echipamente sport este estimata la circa 35 milioane euro

Cifre de afaceri incurajatoare si investitii in dezvoltare. Clienti precum adidas, Nike, Colmar sau Diadora, dar si lansarea unor marci proprii. Cam asa s-ar putea caracteriza productia de articole sportive din Romania.




Multi dintre noi au auzit de perdelele realizate la fabrica Siretul din Pascani. Putini stiu insa ca, in cazul aceluiasi producator, grupa de articole sportive detine o pondere importanta in portofoliul de produse. “Am livrat pana in primavara acestui an o cantitate importanta de articole sport pe piata din Statele Unite. In prezent, circa 30% din productia realizata la Pascani este destinata exportului in state ale Uniunii Europene”, spune Magda Andrei, director general al companiei.
In ultimul an, firma a trecut printr-o reorganizare, retehnologizare si restructurare importanta, impusa de mentinerea unui nivel competitiv al activitatii. Valoarea investitiilor realizate la Siretul Pascani a depasit un milion de euro, acestea fiind directionate, in principal, spre retehnologizare si dezvoltarea de produse noi (tricoturi elastice si produse care au la baza aceste tricoturi: costume de baie, articole sport si fitness). De asemenea, au fost alocate fonduri pentru implementarea unui sistem informatic integrat, ceea ce va permite reorganizarea firmei pe centre de profit.
Reprezentantii companiei se gandesc tot mai mult la cucerirea unei cote importante si din piata interna, astfel ca, anul acesta, au omologat o marca proprie pentru articole sport si fitness – Dinamis.

Desi cifra de afaceri a companiei este in scadere, pentru 2005 fiind estimata o valoare a acesteia de circa 7,5 milioane de euro, fata de 11 milioane cat a fost anul precedent, reprezentantii companiei sunt optimisti in ceea ce priveste evolutia viitoare a societatii. “In 2006, ne vom concentra asupra consacrarii noii marci pe piata interna. De asemenea, dorim sa ne facem cunoscuti ca producatori de tricouri elastice, costume de baie si articole fitness”, precizeaza Magda Andrei. Strategia companiei mai prevede acordarea unei atentii sporite producerii de echipament pentru sporturile de echipa si atragerii de noi clienti pentru acest gen de articole sport.

Marcile proprii castiga teren

Un alt jucator important este compania Roccafranca Romania. Infiintata in urma cu sase ani, firma produce, in sistem lohn, confectii din tricot (echipament sportiv), printre clientii sai numarandu-se marci precum adidas, Colmar si Diadora. Roccafranca Romania produce in proportie de 95% pentru piata externa, restul de doar 5% fiind alocat consumatorilor romani. Previziunile reprezentantilor companiei pentru acest an indica obtinerea unei cifre de afaceri de peste 2,8 milioane de euro (calculata la un curs mediu al BNR din 2004 de 40.532 lei/euro), aproximativ egala cu cea de anul trecut. “Instabilitatea cursului de schimb valutar, o problema importanta mai ales in cursul anilor 2004 si 2005, a adus pierderi destul de mari”, spune Ciprian Dumitru, director economic al companiei. Cu toate acestea, strategia firmei prevede cresterea standardelor de calitate si largirea gamei de articole care se lucreaza pentru piata interna.


Avand ca obiect principal de activitate productia de articole de imbracaminte pentru fitness, compania brasoveana Alinda Bel a fost infiintata in anul 2002. “Am vrut sa cream produse de conceptie 100% romaneasca si care sa se impuna pe piata prin calitatea materialelor si design original”, spune Alina Ardelean, unul dintre administratorii companiei. Astfel a aparut marca “SALT”. Dupa un debut modest, cu trei utilaje si trei oameni, firma a inceput sa livreze produse mai multor magazine cu specific sportiv. In prezent, capacitatea de productie este de 3.200 de produse pe luna, toate articolele fiind destinate pietei interne. Firma Alinda Bel nu a lucrat in sistem lohn, iar capacitatea de productie nu i-a permis, pana acum, o colaborare pe plan extern. In aceste conditii, cifra de afaceri inregistrata in 2004 a fost de doar 100.000 euro, reprezentantii companiei mizand pe o dublare a acesteia in anul in curs.


Daca in ceea ce priveste importul de produse sportive lucrurile sunt ceva mai simplu de cuantificat, o imagine clara a segmentului productiei locale este dificil de realizat. “Estimam o valoare de circa 35 milioane de euro a productiei interne de articole de imbracaminte sport”, este de parere Alina Ardelean.


In ceea ce priveste viitorul acestui domeniu dupa integrarea Romaniei in Uniunea Europeana, parerile sunt impartite. Scepticii considera ca producatorii interni se vor confrunta cu mari probleme de supravietuire din cauza cresterii masive a multor cheltuieli si, implicit, a costului de productie, in timp ce altii sustin ca, daca vor fi indeplinite standardele europene de calitate si eficienta, acest segment de piata va cunoaste o dezvoltare semnificativa in urmatoarea perioada.

ALTI JUCATORI

• Sonoma Sportswear din Bacau este prezenta pe piata din 1991, ca producator de imbracaminte sport, cu precadere produse pentru schi, motociclism, golf, ciclism, navigatie, dar si echipamente de protectie necesare in sporturile mai periculoase. Potrivit datelor de pe site-ul Ministerului Finantelor, cifra de afaceri inregistrata in 2004 a fost de circa 8,7 milioane de euro. Firma din Bacau colaboreaza cu producatori precum Nike, Timberland, Tommy Hilfiger si Decathlon;


• Tot din Bacau, New Moda Sport este specializata in productia de confectii in sistem lohn. Compania colaboreaza cu firme de moda si confectii sportive din Italia, iar in 2004 cifra de afaceri a companiei a depasit un milion de euro.

(Valoarea cifrelor de afaceri a fost calculata la un curs mediu al BNR in 2004 de 40.532 lei/euro)