«Londra, 2018. Liviu Mihai se pregătește să-și expună lucrările create în ultimul an. A fost ajutat de niște prieteni englezi să intre într-o celebră galerie din vestul orașului. I se îndeplinește un vis mai vechi: să trăiască și să creeze într-un oraș considerat nod de cale ferată în arta contemporană». Dacă facem un exercițiu de imaginație, așa ar putea să arate un crâmpei din viitorul unui tânăr pictor din România. La 33 de ani, Liviu Mihai a reușit să aibă deja două expoziții personale și, în același timp, să-și expună o parte din lucrări în cadrul unor expoziții de grup. Doar că România nu îi oferă oportunități. Și nici nu se poate spune că trăiește din pictură. De aceea, planurile lui, pentru următorii ani, se extind în afara țării, undeva în Londra, care-i oferă deschidere către New York sau Paris, orașe cu o adevărată istorie în artă. Nu ar fi singurul. Cel mai cunoscut exemplu este pictorul Adrian Ghenie care, în această vară, a ajuns liderul pieţei de artă contemporană la Londra: Casa Sotheby’s i-a licitat pe 27 iunie un portret al lui Elvis Presley, „The King“, cu 218.500 lire sterlie (256.000 de euro). Artistul a devenit, în ultimii ani, foarte cunoscut în lumea artei din marile orașe ale lumii, inclusiv la New York.
Așa că, până la închegarea unui viitor apropiat, Liviu Mihai continuă să creeze în București, implicând, din când în când, proiecte și expoziții care îi aduc și o oarecare „satisfacție materială“. Proiecte în care au fost antrenați, până acum, oameni de afaceri sau chiar vedete. Își amintește zâmbind de cea de-a doua expoziție personală, de anul trecut, într-o galerie din centrul Capitalei, „F-Line“, despre femeia contemporană. A fost evenimentul care, pentru scurt timp, i-a adus denumirea de „Pictorul vedetelor“. Cuvinte alăturate într-un fel cu care „nu se poate lăuda“.
„Pictorul vedetelor.. nu îmi place cum sună. Mi se pare puțin să te afiliezi așa, iar vedetismul zace în zona de monden, nu are legătură cu arta. De aceea proiectul a fost și criticat, pentru că am intrat cu el într-o zonă mondenă, din cauza VIP-urilor“, explică el. Totuși, admite că i-a adus o oarecare notorietate, reușind chiar să vândă mai multe tablouri din cele expuse. Valentina Pelinel, Alina Sorescu, Antonia, Ilinca Vandici, Roxana Iliescu, Anca Lungu, Cristina Dochianu sau Raluca Lăzăruț, toate au fost, pe rând, „muze“ în atelierul lui. Mai mult, au fost „cunoscători“ care au spus că a făcut „ceva din ce a făcut și Andy Warhol“ (n.r. – un celebru pictor american).
Cu o scurtă precizare: „Andy Warhol a abordat acest concept înaintea mea printr-o viziune Pop art. În ceea ce mă privește, abordarea artistică a fost mult mai picturală“. Indiferent de părerile pro sau contra, proiectul a avut un impact foarte mare în media, tocmai pentru că a implicat toate aceste VIP-uri. Și încă o precizare, care ține de latura artistică: „F-Line“ a pornit, „într-un fel“, din femeia conturată în „African spirit“, prima expoziție personală din 2011, o serie de 30 de tablouri despre Africa. Liviu Mihai chiar se simte norocos printre tinerii din generația lui care s-au visat artiști.
„După finalizarea studiilor, 80% dintre absolvenți nu mai au nicio legătură cu artele. Sunt puțini cei care rămân cu aceleași căutări. În România nu se investește în această zonă și mulți tineri renunță“, punctează el.
Costuri cu expozițiile
Practic, odată ce se lansează, este bine pentru un pictor să întrețină creația, deși costurile sunt foarte ridicate. De exemplu, pentru târgul de artă din Oxford, unde Liviu Mihai va expune câteva lucrări în februarie anul viitor, doar participarea îl costă 1.300 de euro, fără a exista certitudinea că o să vândă ceva. La fel cum nu există certitudinea că o să vândă lucrări pe care le va expune, tot anul viitor, la Londra, în cadrul unei expoziții personale la care lucrează acum. De aceea, în paralel cu lucrările pentru expoziții, pictorul primește și comenzi pentru picturi, de cele mai multe ori din partea unor oameni de afaceri, sumele pentru aceste comenzi ajungând și la câteva mii de euro. Dar aici este o altă poveste.