Artistul austriac de renume internaţional Peter Weibel a murit în Germania la vârsta de 78 de ani. Creațiile sale se întind pe mai multe decenii și sunt cunoscute în toată lumea.
Centrul pentru Artă şi Media (ZKM) din Karlsruhe, un oraș situat în vestul Gemaniei, a anunțat joi că Peter Weibel a murit într-un spital. Acesta ar fi împlinit vârsta de 79 de ani în ziua de duminică.
Amintim că Peter Weibel a condus această instituţie culturală timp de aproape un sfert de secol, potrivit informațiilor transmise de dpa.com
Peter Weibel a realizat o multitudine de creații
Născut în Odesa, Ucraina, Weibel a produs creaţii conceptuale, video, performance şi computer-based. A cochetat totodată cu muzica şi a fost un teoretician al new media, amintește sursa menționată.
La finalul anilor 1960, partenera lui din acea vreme, artista avangardistă Valie Export, l-a purtat cu o zgardă pe străzile din Viena. În 1973, Weibel şi-a prins limba în ciment pentru a protesta împotriva unui verdict primit pentru tulburarea liniştii publice.
Sub motto-ul „Eu sunt ecranul”, a proiectat filme pornografice pe propriul trup gol.
Principala lui calitate era viteza
În 2004, a instalat un mâner de valiză uriaş în mijlocul unei pajişti din Graz, Austria, creaţie pe care a intitulat-o „Globul ca o valiză”.
„Principala mea calitate e viteza”, a spus artistul la un moment dat. Potrivit sursei menționate, exact aşa vorbea artistul: debita opiniile despre artă şi lume cu o viteză uimitoare, mereu prietenos, mereu clar, mereu plin de idei, notează DPA.
Regretatul artist a ținut cursuri în Viena Germania şi New York
A ţinut cursuri la Viena, Halifax, Canada; Kassel, Germania; şi New York. Din 1989 până în 1994, a condus Institutul pentru New Media pe care l-a fondat la Universitatea de Arte Frumoase din Frankfurt.
Din 1993 până în 1999 a fost comisarul pavilionului austriac din cadrul Bienalei de la Veneţia şi director artistic al Neue Galerie din cadrul Landesmuseum Joanneum, în Graz.
A condus centrul de artă ZKM din Karlsruhe din ianuarie 1999. La finalul lunii martie ar fi urmat să i se termine mandatul.
Printre cele mai faimoase expoziții ale lui Weibel se numără „Net_Condition” din 1999, care a fost considerată de unii drept prima expoziție de mare succes dedicată net art care a avut loc în cadrul unui muzeu.
Au mai existat încercări de a întreprinde eforturi similare. „Documenta X” din 1997 a introdus în mod faimos net art în cadrul uneia dintre cele mai faimoase expoziții de tip bienală din Europa. Totuși, niciuna nu a fost atât de vastă ca aceasta, care a prezentat lucrări ale lui JODI, Alexei Shulgin și Markus Hemmer amplasate în interiorul galeriei.