ASF: Anul 2024 a fost cel mai bun pentru piaţa asigurărilor din ultimii 5 – 10 ani
Sorin Mititelu a menționat că anul 2024 a fost un an foarte bun pentru piața asigurărilor din România, aprecierea sa fiind susținută de mai mulți factori care definesc imaginea pieței. El a subliniat că din perspectiva stabilității și sustenabilității financiare, 2024 a fost probabil cel mai bun an din ultimii 5-10 ani.
Potrivit acestuia, indicatorii relevanți pentru evaluarea pieței, precum cerințele de capital, profitabilitatea, lichiditatea și performanța operațională, indică o situație pozitivă și un trend ascendent al pieței.
„2024 a fost un an bun, chiar foarte bun pentru piaţa de asigurări din România şi aprecierea aceasta se bazează pe câteva elemente care formează tabloul în ansamblul lui. În primul rând, din perspectiva stabilităţii şi sustenabilităţii acestei pieţe, stabilitate financiară în principal, anul 2024 a fost probabil cel mai bun an din ultimii 5 – 10 ani ai acestei pieţe. Astfel, raportând-ne la indicatorii cunoscuţi în care evaluăm situaţia privind îndeplinirea cerinţelor de capital, profitabilitate, lichiditate, dar şi cei de performanţa operaţională, cum este rata combinată, şi chiar uitându-ne mai mult şi la alţi indicatori cantitativi legat de conduita asiguratorilor şi intermedierilor, chiar putem afirma că situaţia este una pozitivă şi pe un trend, de asemenea, evident pozitiv”, a spus Sorin Mititelu.
Sorin Mititelu a precizat că datele din trimestrul III arătau o rată de solvabilitate de 166%, iar cerințele minime de capital se aflau la 387%, mult peste minimul legal de 100%.
„Ca volum de prime, ţinând cont că la nouă luni piaţa în ansamblu a înregistrat un volum total de aproape 17 miliarde de lei, cu 11% mai mare decât în perioada similară din anul anterior, este de aşteptat să avem această creştere de 11 – 12% pe tot anul. Mai mult, este de remarcat o uşoară creştere mai rapidă a primelor pe sectorul asigurărilor de viaţă şi, de asemenea, este de remarcat şi o creştere puţin mai rapidă a vânzărilor realizate de sucursalele ce operează pe piaţa românească în baza paşaportului de liberă practică de opere de servicii”, a precizat vicepreşedintele ASF.
Sorin Mititelu a declarat că sectorul RCA „a evoluat pozitiv”, iar indicatorul cheie în acest caz este rata combinată, care reflectă raportul între venituri și cheltuieli. La finalul trimestrului III din 2024, aceasta a fost de 95%, iar rata daunei s-a situat în jurul valorii de 75%. Mititelu a subliniat că aceste valori semnifică intrarea într-un interval normal, ceea ce indică sustenabilitatea pieței. Menținerea acestei situații este esențială pentru întreaga piață, având în vedere că ponderea acestei clase de produse este semnificativă, aproximativ 50%.
Evoluția tarifelor la RCA
Sorin Mititelu a menționat și o scădere semnificativă a numărului de reclamații, care a ajuns la sub 6.000 într-un an, iar timpul mediu de plată față de termenul maxim este de aproximativ 5 zile. În ceea ce privește evoluția tarifelor la RCA, el a precizat că acestea au crescut cu 8% între primul trimestru din 2023 și al patrulea trimestru din 2024, însă percepția generală este că majorarea a fost mai mare.
„Dacă este să ne uităm la un indicator care reflectă valoarea medie a primelor şi care este reprezentativ, la cum a evoluat valoarea acestuia acestui indicator pe perioada de aplicare a Hotărârii de Guvern privind tarifele RCA, acest indicator este calculat fără a se lua în calcul impactul sistemului bonus-malus, deci exact tarifele pe care le practică asigurătorii şi care sunt plătite în final de asiguraţi, evident, toate aduse la aceeaşi clasă, la clasa B0 din sistemul bonus malus, pentru a exista comparabilitate, şi sunt aferente poliţelor încheiate pe perioade de 12 luni, ce reprezintă mai bine de 70% din portofoliu. Dacă ne uităm pe toată această perioadă, ceea ce o să vedeţi este că majorarea acestei valori, dar pe toate tipurile, pe toate categoriile de vehicule, este de 8%, din trimestrul I 2023 până la trimestrul IV 2024”, a susţinut acesta.
Același indicator a înregistrat o creștere semnificativă la autoturismele deținute de persoane fizice și juridice, cu o majorare totală de 17,3%. Pe de altă parte, vehiculele destinate transportului de marfă au înregistrat o scădere de 20%. Această reducere se datorează faptului că mulți asigurați din această categorie au apelat la sistemul asiguratului cu risc ridicat, administrat de BAAR.
În altă ordine de idei, vicepreședintele ASF a precizat că, în prezent, autoritatea nu a identificat situații care să pună în pericol stabilitatea pieței sau a vreunui asigurător.