Autoritatea de de Supraveghere Financiară a anunțat recent o reușită importantă vîn primul semestru, după ce SAL-Fin a reușit să soluționeze un număr dublu de litigii.
SAL-Fin, Entitatea de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în Domeniul Financiar non-bancar din cadrul Autorităţii de Supraveghere Financiară, a soluţionat în primul semestru al acestui an 237 litigii între consumatori şi entităţile de pe piaţa financiară non-bancară, valoare dublă faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.
Potrivit unui comunicat remis joi, SAL-Fin a primit spre analiză 584 de cereri în primele şase luni, numărul solicitărilor depăşind numărul total de cereri înregistrate în întreg anul 2019, respectiv 521 de cereri. Analiza statistică a acestor date indică faptul că, pentru 90% dintre cererile transmise spre soluţionare, consumatorii au ales procedura de impunere a unei soluţii, iar pentru 99% dintre concilieri au optat pentru soluţionare online.
„Cele două proceduri de soluţionare alternativă a litigiilor sunt: procedura de soluţionare prin propunerea unei soluţii – soluţionarea unui litigiu sub supravegherea şi îndrumarea unui conciliator din cadrul SAL-Fin, ce survine ca urmare a propunerilor făcute de acesta, a sugestiilor şi concesiilor la care părţile se înţeleg în vederea soluţionării litigiului în cadrul SAL-Fin”, se menţionează în comunicatul Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF).
În perioada de referinţă, un număr de 24 litigii au fost soluţionate prin acest tip de procedură. Procedura soluţionării alternative a litigiilor prin impunerea unei soluţii, în cadrul SAL-Fin, presupune pronunţarea unei hotărâri de impunere, care dacă nu este atacată, în termen de 15 zile calendaristice de la data comunicării, constituie de drept titlu executoriu. Totodată, în perioada de referinţă, un număr de 213 litigii au fost soluţionate prin acest tip de procedură.
„Utilitatea existenţei unei entităţi de soluţionare alternativă a litigiilor pentru domeniile supravegheate/reglementate de către Autoritatea de Supraveghere Financiară, respectiv SAL-Fin, este susţinută, în primul rând, de creşterea solidă şi constantă a numărului de litigii soluţionate, respectiv dublarea acestora de la un an la altul, aşa cum reiese din statisticile anuale. Un al doilea element, la fel de important, îl reprezintă asigurarea unei satisfacţii ridicate pentru consumatori, care în proporţie de peste 90% şi-au găsit o rezolvare a litigiilor într-un timp mult mai scurt şi fără costuri. Consumatorul a beneficiat de o hotărâre care a însemnat, de cele mai multe ori, achitarea despăgubirilor cuvenite”, a declarat Nicu Marcu, preşedintele Autorităţii de Supraveghere Financiară.
Cea mai mare parte a litigiilor înregistrate de SAL-Fin, în perioada de raportare, respectiv 97% din total, sunt aferente pieţei RCA. Totodată, aproximativ 2% din litigii sunt în domeniul asigurărilor generale, iar 1% se referă la asigurările facultative CASCO. Dezvoltarea capacităţii SAL-Fin vine în sprijinul atât al consumatorilor, prin creşterea capacităţii de procesare a dosarelor, cât şi în sprijinul comercianţilor, care au astfel la îndemână o modalitate eficientă de a rezolva eventualele dispute cu clienţii.
Autoritatea de Supraveghere Financiară este autoritatea naţională, înfiinţată în anul 2013 prin OUG 93/2012 aprobată prin Legea 113/2013, pentru reglementarea şi supravegherea pieţelor asigurărilor, a pensiilor private, precum şi a pieţei de capital.
SAL-Fin organizează soluţionarea extrajudiciară a disputelor financiare non-bancare, interne sau transfrontaliere, în materie de consum, cu ajutorul conciliatorilor cu pregătire profesională şi competenţe certificate în domeniile pieţei financiare non-bancare.