În anul 2014, veniturile realizate de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) din activitatea de bază (165.920.000 lei) au crescut la 118,67% faţă de anul precedent, gradul de realizare fiind 112% faţă de prevederile bugetului anual.
Contribuţia sectoarelor la realizarea veniturilor a fost de 47,26% din piața de capital (în creștere cu 5,3% față de ponderea deținută în anul 2013), 29,97% din sectorul de asigurări (în scădere cu 6%) și 20,57% din sectorul de pensii private (în creștere cu 2,21%), se arată într-un comunicat al ASF.
În anul 2014 au fost operate reduceri ale comisioanelor pe tranzacții cu acțiuni pe piețele de capital cu 25% a cotei aplicate la valoarea tranzacțiilor cu instrumente financiare derulate pe piețele reglementate (de la 0,08% la 0,06%). Începând cu anul 2015 au fost operate în continuare reduceri cu 6,02% asupra activului net al fondurilor de investiții, cu 21% a cotei aplicate la valoarea contribuțiilor brute ale fondurilor de pensii, respectiv cu 2,5% a cotei lunare din valoarea activului net al fondului de pensii administrat privat. Au fost limitate sau desființate alte cote și comisioane.
Cheltuielile totale (147.632.000 lei) au scăzut în 2014 la 98% față de anul 2013 și la 86,44% față de prevederile bugetului anual. Cheltuielile cu salariile s-au redus la 92,88%, iar cele cu bunuri și servicii la 87,20% faţă de anul 2013.
"Exceptând plățile pentru pachetele compensatorii din planul de încetare voluntară, cheltuielile totale din 2014 au scăzut cu 10% față de anul precedent. Ca urmare a revizuirii pachetelor compensatorii pentru salariați, în 2014 – deși erau bugetate – nu s-au mai plătit: prime de vacanţă, spor de vechime, ore suplimentare, cumul de posturi, indemnizaţii persoanelor din afara instituţiei, alocaţii pentru locuinţe", informează documentul citat.
La finele anului au fost plătite prime de performanță la majoritatea personalului, până la o medie de 60% din salariul lunar, precum și prime pentru 5 proiecte, pentru un număr de 35 de salariați, până la un salariu brut. S-au înregistrat reduceri substanţiale faţă de 2013 la deplasări în străinătate (76% din cheltuielile cu deplasările aferente anului 2013), protocol şi reprezentare (33%), poştă, telecomunicaţii şi internet (67%) și altele.
Au crescut cheltuielile cu consultanță (1.464.219 lei) pentru susținerea litigiilor pe care le are Autoritatea, în principal cu foști membri ai Comisiilor preluate în 2013 (cu pretenții de salarii compensatorii de 11.187.000 lei), dar și pentru fundamentarea procesului de restructurare și reconstrucție instituțională, demarat cu PWC în semestrul I (467.000 lei) și continuat cu Hay, Deloitte, Tuca, Zbârcea&Asociații și Banca Mondială în semestrul II (907.500 lei).
În anul 2014 a fost revizuită politica de remunerare a conducerii și personalului ASF, care a intrat în vigoare treptat. Salariile și indemnizațiile de ședință lunare ale membrilor executivi ai Consiliului au fost reduse începând cu 1 iunie cu 24%, iar indemnizațiile lunare ale membrilor neexecutivi cu 40% începând cu 1 septembrie, astfel încât ele să se situeze sub cele ale BNR, potrivit OUG nr. 93/2013, art. 15, menţionează comunicatul.
În baza evaluărilor Hay Consulting au fost ajustate salariile la nivelul piețelor supravegheate, conform OUG nr. 93/2013, art. 15, care au început să intre în vigoare de la 1 ianuarie 2015 (pentru personalul de conducere), respectiv 1 martie 2015 pentru personalul de execuție. Cheltuielile de personal ale membrilor Consiliului ASF în 2014 s-au redus cu peste 78% față de bugetele destinate în acest sens membrilor consiliilor celor 3 autorități precedente (CSA, CNVM şi CSSPP).
Bugetul ASF pe 2015 prevede în continuare reduceri substanţiale cu cheltuielile de personal ca urmare a finalizării procesului de restructurare.
La fundamentarea cheltuielilor pe anul 2015 s-a avut în vedere, pe de o parte, reducerea cheltuielilor de personal ca efect al măsurilor de reorganizare adoptate, iar pe de altă parte alocarea în bugetul pe anul 2015 de sume considerabil mai mari pentru îmbunătățirea/modernizarea infrastructurii hardware, software și a serviciilor IT.
Situațiile financiare ale ASF pe anul 2014 (împreună cu cele ale Fondului de Garantare a Asiguraţilor) au fost auditate de Ernst&Young şi vor fi prezentate în detaliu în Raportul ASF către Parlamentul României în luna iunie a acestui an.