Protestele firmelor de transport par să lase rece guvernul tehnocrat, însă au efecte evidente asupra politicienilor, a conducerii ASF și a asigurătorilor. Autoritatea vine cu o serie de propuneri de modificare a legii în RCA care ar putea conduce la uniformizarea prețurilor, în timp ce politicienii propun creșterea controlului asupra pieței.
Organizațiile patronale ale transportatorilor vor organiza pe 15 septembrie ceea ce ei spun că va fi cel mai mare protest de până acum. Zeci de mii de șoferi de camioane, autocare și taxi sunt așteptați să protesteze în marile orașe ale țării, inclusiv la București, în fața Guvernului. Oamenii sunt nemulțumiți de majorarea tarifelor RCA. Atitudinea foarte activă a transportatorilor, afișată în ultima vreme, nu a lăsat fără replică ASF și mediul politic.
Autoritatea de Supraveghere Financiară propune abrogarea articolelor de normă care obligă firmele de asigurare să vândă RCA la același preț, indiferent de canalul de distribuție. Aceasta înseamnă că, dacă reușesc să obțină costuri mai reduse pentru anumite canale, firmele vor putea vinde și RCA mai ieftin. Este o măsură care va sprijini în primul rând vânzarea online a polițelor în condițiile în care acest canal de distribuție este în mod clar mai puțin costisitor decât brokerii sau vânzarea prin agenți proprii. O poliță vândută online poate ajunge, astfel, să fie cu până la 12-15% mai ieftină decât prețul de bază. Este doar una dintre modificările propuse de Autoritatea într-un proiect consultat și de Capital. ASF încearcă să determine societățile de asigurare să reducă tarifele RCA prin modificarea mai multor articole din norma 23, care reglementează activitatea în domeniu. Autoritatea vrea să oblige firmele de asigurare să mențină același tarif pentru RCA pe o perioadă de cel puțin un an și desființează, în același timp, contribuția de 1% din primă pentru baza de date CEDAM.
Noutatea absolută o constituie însă încercarea Autorității de plafona prețurile practicate de asigurători, adică de a reduce diferențele între tarifele fiecărui client în parte. În acest sens, ASF limitează reducerea pe care companiile o pot oferi pe criterii comerciale la doar 10% și introduce, în plus, un nou articol care arată că diferențele de preț în cadrul unei anumite categorii de vehicule nu pot fi mai mari de 20%. „Tarifele de primă stabilite de asigurători pot conţine reduceri comerciale până la un nivel de maximum 10%, cu excepţia reducerilor acordate pensionarilor şi persoanelor cu deficienţe locomotorii, precum şi a celor stabilite prin sistemul bonus-malus“, arată un articol pe care ASF vrea să îl introducă în norma 23.
O analiză încheiată recent de sectorul asigurări din ASF, ale cărei concluzii au fost consultate și de Capital, arată, printre altele, că firmele de asigurare practică tarife preferențiale pentru anumiți transportatori. În concret, există situații, găsite la toate firmele din piață, în care anumiți clienți plătesc tarife de 3-4 ori sub prețul de bază, în timp ce alții trebuie să achite prime de patru ori peste acest reper. În opinia specialiștilor din ASF, reducerile mari oferite anumitor firme obligă asigurătorii să își recupereze daunele prin „pedepsirea“ nejustificată a altora. „Companiile de transport cu flote mari de mașini benefiiciază de tarife mai avantajoase. Acest fapt poate avea drept explicație atât puterea mai mare de negociere a companiei de transport (obținând discount pentru volum) cât și măsurile de management al riscului (marile flote au sisteme de monitorizare GPS, se iau măsuri pentru diminuarea riscului de accident / frauda, etc)“, constată ASF. De altfel, analiza citată trage o concluzie foarte clară în ceea ce privește piața RCA și sugerează că ar fi necesară o plafonarea voluntară sau nu a tarifelor. „Conform analizei realizate până la această dată , se poate concluziona că nu mai sunt motive obiective, justificări, pentru creșterea tarifelor față de cele efectiv practicate în primul trimestru al anului 2016“, arată documentul citat.
Și politicienii vin cu idei
Pe de altă parte, parlamentarii, stimulați probabil și de apropierea alegerilor dar și de gradul de penetrare uriaș pe care îl are acest tip de poliță, au început să grăbească procedurile pentru votare a noii legi a RCA și chiar vin cu amendamente în premieră. Principalele modificări propuse în proiectul de lege sunt, potrivit surselor Capital, cele legate de introducerea în premieră a sistemului de decontare direct (clientul va primi despăgubirea de la propriul asigurător RCA) și a posibilității ca polița să fie încheiată pe orice perioadă de la o lună la un an, multiplu de o lună.
De asemenea, noua lege va permite șoferilor să suspende valabilitatea poliței pe perioadele în care nu au activitate dar va și obliga firmele de asigurare să ofere mașină la schimb pe perioada reparațiilor. De asemenea, asigurarea va putea fi achitată în rate. Nu este exclusă nici posibilitatea ca sistemul bonus-malus să fie modificat pentru transportatori. Aceștia din urmă susțin, sprijiniți și de mai mulți deputați și senatori, să fie modificat sistemul în așa fel încât daunele de valori mici să nu mai cântărească atât de mult în prețul RCA. „Sunt opt grupe de bonus și 14 de malus. Nu este normal ca pentru o daună de 500 de lei pe anul acesta să plătești cu 1.000 de lei în plus la RCA anul viitor. Sistemul trebuie schimbat“, arată Vasile Ștefănescu, președintele Confederației Naționale a Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR).
Pe de altă parte, noua lege va limita și daunele plătite de asigurători pentru vătămări corporale. Sumele vor fi plătite în funcție de un tabel realizat de specialiști de la Institutul de Medicină Legală Mina Minovici (IML) și, după calculele Capital, nu vor mai putea depăși 100.000 de euro, mult mai puțin comparativ cu sumele obținute astăzi în instanțe de victime, adică sute de mii și chiar milioane de euro. O plafonare a acestor costuri, care au ajuns să cântăreascvă aproape o treime din toate plățile făcute de asigurători, ar trebui să conducă și la o reducere a tarifului.
Cea mai radicală propunere vine însă de la PSD care preia, în fapt, o idee mai veche lansată în discuție a ASF de către Marius Vorniceanu, vicepreședintele pentru sectorul asigurări și vehiculată, ulterior, și de parlamentarul PNL Andreea Paul Vass. Social-democrații propun ca ASF să poată stabili un tarif de referință și susține capitalizarea societății de stat Eximasig pentru a intra pe piața RCA.
Președintele Comisiei de buget-finanțe din Senat, Viorel Arcaș, a arătat că un proiect de lege semnat de parlamentarii PSD a fost trimis din luna iunie la Guvern, pentru un aviz care nu a fost transmis nici până în prezent. „Este o noutate inițiativa legislativă, pentru că nu am avut, până acum, o lege privind RCA la noi în țară. Este o chestiune importantă, care afectează milioane de oameni în România“, a susținut Viorel Arcaș, menționând că sunt șase milioane de utilizatori ai acestui produs obligatoriu al statului, astfel că autoritățile ar trebui să intervină asupra nivelului prețului poliței de răspundere civilă auto. „S-a decis introducerea unor modificări care să reglementeze nivelul de referință pentru RCA, sarcină care se va da, prin lege, Autorității pentru Supraveghere Financiară, în primă fază“, a afirmat președintele comisiei de buget-finanțe. În plus, s-au stabilit criterii de risc, care vor fi introduse în calculul tarifului RCA, precum și introducerea „tractării“ autovehiculului, ca o componentă obligatorie a acestei polițe. „Cel mai important lucru, și vom vedea cum îl vom introduce în lege, este reînființarea unei societăți prin care se poate crea un cadru concurențial sănătos, care nu permite un salt atât de mare al tarifelor RCA“, a precizat președintele Comisiei de buget-finanțe, menționând că această societate ar putea funcționa precum fosta ADAS (Agenția Domeniului de Asigurări a Statului).