Podul de la Brăila. De ce s-a deteriorat asfaltul pe cel mai spectaculos pod inaugurat în România?

Alan Scutti, tehnical manager Webuild, a explicat că motivul este unul foarte simplu.

Nu au fost respectate limitările de tonaj şi nici viteza maximă admisă, aceasta fiind deseori încălcată de camioane.

Podul de la Brăila. Camioanele supraîncărcate şi viteza prea mare, cauzele deteriorării asfaltului

Reprezentantul Webuild a explicat că de vină sunt şi camioanele în număr foarte mare care vin din Ucraina. El a venit şi cu precizări şi cu privire la motivele pentru care problemele înregistrate la asfalt au apărut doar pe una dintre căi.

„S-a ajuns (în această situaţie – n.r.) din diverse motive. Primul – încărcări foarte excedente în timpul deschiderii, pe acest pod. Mai mult decât atât, podul are un tonaj maxim pentru 40 de tone. Să nu zicem că noi avem un control făcut în mod electronic care înregistrează tonajele excedente.

Și, mai mult decât atât, am avut o perioadă de vară foarte caldă și s-a decis să reducem acest tonaj, până la data de 25 august, dacă nu mă înșel, la un maxim de 7,5 tone.

Mulți oameni au observat acest lucru și întrebarea este și una de ce aceste făgașe sunt prezente doar pe calea 1, unde calea 1 este de la partea Jijilei spre Brăila și nu invers?

Vă zic imediat de ce: toate camioanele încărcate în mod excedent, pe care vi l-am menționat, vin din Ucraina sau vin și din alte părți, din Constanța, de la Marea Neagră, nu știu, și din păcate și drumul care leagă și se leagă de contractul nostru refăcut, dacă nu mă înșel sau dacă nu e refăcut, era într-o strare excepțională, are niște făgașe incredibile. Deci, oare de ce aceste făgașe?

E clar că ce face tirul când se oprește, mai ales într-un o încărcare excedentă, pornește încet-încet, pe banda unu din calea unu și, mai ales, într-o pantă destul de importantă și ce faci? Se oprește unul, apoi doi, trei, trei, patru, cinci și… uite ce se întâmplă, ceea ce nu este corect.

Se formează acele acele făgașe pe care le-am văzut cu toții și repet și subliniez pe calea unu, banda unu Jijila-Brăila”, a explicat Alan Scutti pentru Gândul.

Este nevoie de cântare instalate înainte de urcarea pe pod

Reprezentantul Webuild a precizat că ar fi trebuit instalate cântare înainte de pod încă de la inaugurarea acestuia.

Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier (ISCTR), centrul care controlează aceste cântare, ar trebui să efectueze un control permanent. Alan Scutti a adăugat că podul de la Brăila nu este un pasaj de tranzit pentru oricine.

„Asta trebuia să fie făcută de la început (instalarea de cântare înainte de pod – n.r.), dacă mă întrebați pe mine, centrul care controlează aceste cântare se numește, dacă nu mă înșel, ISCTR, pe care dacă mă întrebați pe mine, ca fac zilnic acel drum și de mai multe ori, l-am văzut de foarte puține ori și de multe ori l-am văzut și în partea cealaltă a Brăilei. (…)

Soluția principală este controlul. Noi ca firmă, am dat, am executat precum normativa ne-a sugerat, să zicem așa, s-au impus, de fapt, normativele impun, dar acest control al ISCTR trebuie să fie permanent, din punctul meu de Vedere. Podul nu este un pasaj de tranzit pentru oricine.

Vorbesc și de tancuri, vorbesc de orice. Are o limită de 40 (de tone – n.r.), trebuie să fie respectat, gata, nu este atât de greu!”, a declarat tehnical managerul Webuild.

Lucrarea va fi recepţionată integral în luna decembrie 2023. Ce mai trebuie făcut până atunci?

Alan Scutti a detaliat şi cum merg acum lucrările pentru finalizarea acestui proiect de infrastructură. Pentru ca totul să fie recepţionat, trebuie mai întâi finalizate şi cele două drumuri de legătură.

Reprezentantul Webuild spune că totul va fi gata în luna decembrie a acestui an. El a indicat şi unde anume trebuie efectuate o serie de teste speciale. Este vorba despre un pasaj peste calea ferată, care trebuie supus la o lucrare de suprasarcină.

„Primul drum de legătură, vă zic de pe acum, este deja executat. Sunt două drumuri de legătură. Unul de 4,360 km care duce spre Măcin, este executat. Din ziua de 6 iulie, când a fost inaugurat podul în integritate, și la orice tip și fel de lucrări, mai lipsește partea a 2-a denumită pentru noi INTERNĂ.

Deci e faza unu, era aceea până la data de șase iulie și noi denumim faza a 2-a tot ce vine după 6 iulie. Mai avem vreo 11 km în total. Dar nu de executat… de la sensul giratoriu 4, până la sensul giratoriu 5… 11 km.

Acești 11 km firma noastră face toate eforturile posibile pentru ca (lucrările – n.r.) să fie executate până în decembrie, mă rog, suntem și în sezonul de ploi, nu putem ști ce se întâmplă de uneori sunt și condiții adverse ș.a.m.d. Dar efortul firmei este ridicat pentru a executa toate lucrările până în decembrie 2023. Toate! (…)

Da, acolo suntem acolo, suntem la Brăila – Galați. Lipsește o mică bucată, ca să fim corecți, de la kml 0 la km 1 plus 100 m. Acolo ce avem… acolo avem pasajul peste calea ferată care este supus la o lucrare de suprasarcină pentru a monitoriza eventuale tasări. Aceste tasări sunt monitorizate încontinuu.

Odată ce observăm că aceste tasări nu mai sunt, noi dăm drumul. Dar, între timp, sensul girației zero, adică începutul, unu, mă scuzați, începutul contractului este finalizat 50%, plus toate lucrările care duc la sensul giratoriu 2, deci putem zice în condiții normale de timp și de factori care nu știm ce se pot întâmpla, efortul este și data este decembrie 2023”, a mai spus Alan Scutti.