De la 1 februarie, creatia pentru operatorul de telefonie mobila Cosmote a fost incredintata agentiei Cohn&Jansen. Colaborarea a marcat si o schimbare de actionariat in micuta firma. In toamna anului trecut, Andrei Cohn, director de creatie si asociat al agentiei de publicitate Cohn& Jansen, se afla la Festivalul de publicitate de la Portoroz (Slovenia). Intr-una din zile, la o manifestare cu multa lume, Cohn aude o voce din apropiere: “Auzi, ma, vinde-mi si mie 30% din
De la 1 februarie, creatia pentru operatorul de telefonie mobila Cosmote a fost incredintata agentiei Cohn&Jansen. Colaborarea a marcat si o schimbare de actionariat in micuta firma.
In toamna anului trecut, Andrei Cohn, director de creatie si asociat al agentiei de publicitate Cohn& Jansen, se afla la Festivalul de publicitate de la Portoroz (Slovenia). Intr-una din zile, la o manifestare cu multa lume, Cohn aude o voce din apropiere: “Auzi, ma, vinde-mi si mie 30% din Cohn&Jansen”. Era Bogdan Enoiu, directorul de la McCann Erickson Romania. O asemenea propunere nu putea fi luata in serios. In schimb, in decembrie, cand a sunat telefonul, din Grecia, de la directorul de dezvoltare al retelei grecesti Ashley, cei de la Cohn&Jansen au ciulit urechile. “Inainte de Craciun, au venit cei doi directori generali si directorul de dezvoltare care ne-a sunat. Au venit aici si le-am prezentat lucrarile noastre”, spune Andrei Cohn. “Ulterior, am fost prezentati si celor de la Cosmote. Am lucrat niste proiecte, de proba si abia dupa aceea am ajuns la o intelegere cu cei de la Ashley”, povesteste Cohn despre cum s-au cunoscut cu grecii de la Ashley.
Dupa recentul divort de GMP, agentie cu care grecii au lansat in Romania operatorul de telefonie mobila Cosmote, Ashley si-a gasit o noua agentie de creatie: Cohn&Jansen. Spre deosebire de GMP, cu care semnase un accord de asociere, de aceasta data Ashley s-a implicat si in actionariat. Mai concret, au cumparat jumatate din actiunile agentiei, iar numele companiei a fost schimbat in Cohn&Jansen Ashley&Holmes. In prezent, jumatate din agentie este detinuta de Ashley&Holmes Romania, iar cealalta jumatate este impartita de fondatori: Andrei Cohn (25%), Cristina Jansen (13%) si Peter Jansen (12%). Andrei Cohn si Cristina Jansen asigura managementul companiei. De altfel, prin contract, nici un reprezentant Ashley nu este prezent in conducerea noii agentii.
Valoarea tranzactiei nu a fost facuta publica. Reprezentantii agentiei au spus doar ca s-a facut o evaluare in functie de profiturile agentiei in ultimii ani, carora li s-a aplicat un factor de multiplicare. Cristina Jansen a refuzat sa divulge cifra de afaceri si profitul agentiei in anul 2005, invocand mai multe motive. In 2004, potrivit Ministerului Finantelor, agentia a avut o cifra de afaceri de 392 de mii de euro si un profit det de 45 de mii de euro.
De ce i-au ales grecii pe Cohn& Jansen, o mica agentie cu 13 angajati, neafiliata, care se tine departe de festivaluri? “Ashley cauta o agentie independenta, cu care sa faca un parteneriat pentru Cosmote, si noi am fost cel mai aproape de obiectivele lor. Sunt cateva agentii independente importante dar, de exemplu, Headvertising sunt, poate, prea independenti, in cazul Next/Cap vorbim deja de doua agentii, deci era mai greu de discutat, iar Gavrila si Asociatii lucreaza pentru Zapp”, explica Andrei Cohn.
Piata se intreaba daca agentia este pregatita sa “duca” un client de talia lui Cosmote. “Nu putem sa ne comparam, pentru ca nu le cunoastem din interior, cu agentiile care lucreaza comunicatii si nici cu GMP. Pot sa compar situatia cu anii in care am lucrat la D’Arcy pentru Connex, unde erau trei echipe de creatie, adica sase oameni. Nu conteaza numarul oamenilor, ci calitatea lor”, afirma Cohn. In prezent, in agentie sunt patru echipe de creatie, adica opt oameni, iar Andrei Cohn este art directorul uneia dintre echipe. Cei de la Cohn& Jansen nu se gandesc la angajari “de dragul angajarilor”. “Aveam destule resurse nefolosite, in ciuda numarului restrans de oameni”, declara directorul de creatie.
Cohn are experienta in telecomunicatii, dobandita in cei trei ani petrecuti la D’Arcy, pe Connex si la agentia Scala Thompson, pentru brandul MyX. De asemenea, agentia Cohn& Jansen a lucrat pentru Connex, pe partea de “business to business”.
Planurile noii agentii nu se opresc doar la contul Cosmote. “Intentionam sa ne dezvoltam si pe alte directii, cu activitati de BTL, PR si productie”, spune Cristina Jansen, managing partner al agentiei.
Cum a lucrat pana acum cu clientul Cosmote? “Pot spune ca nimeni din reteaua Ashley nu a vazut lucrarile facute de noi pentru Cosmote. Am prezentat clientului ceea ce am crezut ca este mai bine. Poate avem norocul de a intra intr-o relatie in care greselile anterioare au reglat niste lucruri”, conchide Andrei Cohn.
Cine este Cohn&Jansen?
Agentia a fost infiintata in 2003, de Andrei Cohn (plecat in octombrie 2002 de la Scala) si de Cristina Jansen (care a lucrat la Scala pana in decembrie 2001, la Client Service). Al treilea asociat era Peter Jansen, sotul Cristinei si, la vremea respectiva, managing director al Sanoma Hearst Romania. Firma a pornit “ca o alternativa la agentiile internationale foarte birocratizate”. Banca tiriac a fost primul client. “Cristina cunostea pe cineva la Banca tiriac si stia ca au nevoie de un poster pentru carduri. Proiectul nu s-a facut, in schimb am ajuns sa lucram totul pentru ei”, povesteste Andrei Cohn. A urmat Autoitalia, mai intai cu Fiat Albea, apoi cu toate brandurile.
Anul trecut, printre clientii agentiei au fost Gallaher, Autoitalia, La Fantana, Goodyear/Dunlop, Internetics, Romstal Leasing, Medicover si Weltauto.
Despre viitorul lui Cosmote, Cohn spune ca “pe fundalul uniformizarii Orange si Vodafone, Cosmote ar putea sa joace rolul brandului mai direct, mai aproape de oameni. Noi asta ne dorim. In creatie, trebuie sa fii proaspat. Vom merge in locuri in care telefonia, ca discurs, nu a fost pana acum.”
In 2004, cifra de afaceri s-a ridicat la 392 de mii de euro, la un profit net de 45 de mii de euro.