Pana prin 1991-1992, in pretul biletului de tren era inclusa si asigurarea bagajelor si pasagerilor, dar Ministerul Transporturilor a renuntat la aceasta masura, dupa ce toate asigurarile obligatorii (cu exceptia celor de raspundere civila auto) au devenit facultative. Au fost pastrate asigurarile doar pentru mesagerie. Acum trei ani, conducerea CFR Calatori a avut o tentativa de a incheia contracte de asigurari, dar a renuntat apreciind ca prima de asigurare, de 1% din venituri (de ordinul sute
Pana prin 1991-1992, in pretul biletului de tren era inclusa si asigurarea bagajelor si pasagerilor, dar Ministerul Transporturilor a renuntat la aceasta masura, dupa ce toate asigurarile obligatorii (cu exceptia celor de raspundere civila auto) au devenit facultative. Au fost pastrate asigurarile doar pentru mesagerie. Acum trei ani, conducerea CFR Calatori a avut o tentativa de a incheia contracte de asigurari, dar a renuntat apreciind ca prima de asigurare, de 1% din venituri (de ordinul sutelor de miliarde de lei) ar fi prea mare. Vrand-nevrand, CFR va fi nevoit, in urmatorii ani, sa incheie polite de asigurare pentru pasageri, ca urmare a conventiilor internationale semnate de Romania. si calatorii care circula cu metroul vor fi mai bine protejati, dar nu mai inainte de a scoate mai multi bani din buzunar pentru o cartela.
Metrorex va majora foarte curand pretul cartelelor – de la 14.000 de lei la 16.000 de lei pentru doua calatorii – moment in care un procentaj de 2% din venituri va fi destinat platii primei de asigurare pentru calatori. Avand in vedere ca, intr-un an, peste 110 milioane de calatori folosesc metroul, rezulta ca vor fi platite pentru asigurari sume de aproape doua miliarde de lei. Motivul pentru care Metrorex nu a avut o astfel de asigurare pana acum ne-a fost precizat de directorul general al regiei, Marin Lapadat; „Costurile calatoriei cu metroul sunt subventionate de la buget, iar pana acum nu am avut capitol de cheltuieli pentru asigurari. Nici garniturile nu sunt asigurate. La urmatoarea scumpire vom incheia polite de asigurare pentru pasageri si bagajele lor, asa cum prevede Ordinul Ministrului Transporturilor nr. 778/1998”.
La RATB nu s-a auzit de Ordinul de mai sus, asa ca am fost informati ca nu sunt asigurate decat mijloacele de transport, intrucat asigurarea pasagerilor nu ar mai fi obligatorie din 1995, cand a fost abrogat Decretul nr. 471/1971, care prevedea obligativitatea asigurarii pentru calatori si bagajele lor.
Cat de asigurati sunt calatorii?
Acolo unde exista polite de asigurare, acestea sunt incheiate mai degraba formal. Pentru transportatorii rutieri, de pilda, Autoritatea Rutiera Romana (ARR) conditioneaza acordarea „licentei de executie a autovehiculelor” (act prin care se acorda dreptul de circulatie cu pasageri la bord) de prezenta la dosar a unei asigurari de raspundere civila. In categoria aceasta intra transportul interurban si international, transportul local facut de companii private (maxi-taxi) precum si taximetrele. Toate bune si frumoase, numai ca ARR nu impune transportatorilor si o limita minima a raspunderii (suma pe care o va primi pagubitul), astfel ca, de cele mai multe ori, polita este un simplu petic de hartie.
Contractele de asigurare facultative standard sunt incheiate pentru a proteja calatorii in cazul unor evenimente soldate cu invaliditate permanenta totala – suma asigurata este de 8 milioane de lei. Pentru deces – suma este de 4 milioane de lei. In cazul invaliditatii din accident, a carei tratare necesita cheltuieli medicale, suma asigurata este de 2 milioane, iar pentru avarierea, distrugerea sau pierderea bagajelor ca urmare a unui accident, se platesc 800 mii lei. Transportatorii nu se inghesuie sa incheie polite care prevad plafoane mari de despagubire. Mentionam ca, pentru plafoanele de mai sus, taximetristii platesc o prima anuala de 73.200 de lei. Daca sunt dispusi sa plateasca prime mai mari, plafoanele cresc proportional, putand ajunge de zece ori mai mari. Purtatorul de cuvant al ASITRANS SA, Alexandru Popescu, mai ridica o problema: „Cei care verifica documentatia si elibereaza licentele doar bifeaza existenta unei asigurari si trec mai departe. Nimeni nu sta sa analizeze ce clauze are polita respectiva. Asa, oricine poate incheia o polita cu clauze prin care sa elimine riscurile cele mai des intalnite. Oricum, din fericire, aceste tipuri de asigurari sunt o foarte buna sursa de bani pentru ASITRANS, pentru ca au fost foarte putine cazuri in care a trebuit sa plateasca despagubiri”.
Pentru transportul international cu autocarul, companiile incheie polite generale pentru autocarele cu care opereaza, pentru care negociaza cu asiguratorul plafonul despagubirilor. In functie de acesta, transportatorii platesc prime de 0,2-0,3% din suma asigurata atat pentru calatori, cat si pentru bagajele lor. „De regula, pentru deces, suma asigurata este de aproximativ 25.000 de dolari, iar pentru invaliditate permanenta plafonul se ridica pana la 100.000 de dolari, numai ca in acest caz banii nu se achita intr-o singura transa, ci se stabileste o renta viagera anuala”, a mai precizat Alexandru Popescu.
Transportul aerian si naval este reasigurat la companii straine
Prin mai multe conventii internationale, la care Romania este parte,
au fost stabilite plafoanele pe care asiguratorii trebuie sa le plateasca in caz de accident cu victime. Pe aproape toate liniile aeriene, suma minima asigurata pentru un pasager este de 25.000 USD, in timp ce pentru bagaje se acorda despagubiri, in medie, de 20 USD/kg. In cazul bagajelor de dimensiuni mai mici, dar valoroase, suma este de 500 USD/bucata. In cazul transportului naval, sumele reasigurate in prima jumatate a anului trecut de companiile romanesti au reprezentat aproximativ 75% din totalul primelor subscrise de firmele care au incheiat asigurari.
Concret, din totalul primelor subscrise, de 25,6 miliarde de lei, companiile romanesti de asigurari au cedat catre reasiguratori 19,4 miliarde de lei.