La nivel global (asigurari generale si de viata), in perioada 1997-2001 piata asigurarilor a crescut cu 90%, daca luam in considerare primele brute incasate si convertite in moneda americana la cursul mediu al fiecarui an. Repartitia intre cele doua mari categorii de asigurari n-a fost insa mereu aceeasi. An de an, ponderea sectorului de viata a crescut constant, ajungand in 2001 la peste 21% de la doar 6% in 1997. In cifre, in primul an luat in calcul, companiile de asigurari de viata raportau incasari de doar 11,2 milioane USD, pentru ca cinci ani mai tarziu sa ajunga la 73 milioane USD. Cresterea se bazeaza, in special, pe evolutia ING Nederlanden, compania olandeza detinand in ultimii trei ani mai mult de jumatate din piata. Cum se explica expansiunea acestui sector intr-o perioada in care nivelul de trai al populatiei n-a inregistrat o imbunatatire semnificativa ? Intr-un interviu acordat revistei Capital la intrarea pe piata a companiei, Karl Boehr, presedintele AVIVA, dadea urmatoarea explicatie: „Eu cred ca in perioadele economice dificile nevoia de protectie a omului este mai mare decat de obicei. Acelasi lucru s-a intamplat in tarile europene in perioada recesiunii din anii 50”.
In ce priveste domeniul asigurarilor generale, lucrurile stau cu totul diferit. Din 1997 si pana anul trecut piata a inregistrat o crestere de doar 59%, de la 171 milioane USD la 272 milioane USD, incluzand aici si asigurarile obligatorii. A existat chiar un an de stagnare, respectiv 1999, perioada in care s-au inregistrat aproximativ aceleasi incasari in valuta ca in 1998. Cu o singura exceptie, asigurarile CASCO, cele zece categorii de asigurari generale n-au inregistrat variatii mai mari de trei-patru procente in decursul celor cinci ani. Pentru o piata matura, acesta ar trebui sa fie un semnal pozitiv. Pentru o piata in devenire, cum este cea locala, este vorba mai degraba de unul negativ. „Asigurarile de cladiri si bunuri ar fi trebuit sa cunoasca o dezvoltare cu mult peste medie, tinand cont ca in ultimii cinci ani s-au facut numeroase privatizari si au venit pe piata multe firme straine. La fel cele de raspundere civila”, opineaza Ovidiu Demetrescu, directorul companiei de brokeraj London Brokers. Cu toate acestea ponderea politelor de bunuri s-a situat in toata perioada de referinta la cote intre 14 si 16 %, iar incasarile, chiar daca au crescut in timp, n-au atins inca pragul psihologic de 50 de milioane USD.
Daca asigurarile de bunuri au stagnat, cele de aviatie au inregistrat chiar un recul in 1998 fata de 1997, pentru ca in 1999 sa se ajunga la incasari de doar 300.000 USD. „A fost un moment important atunci, contul flotei Tarom a fost preluat de compania de brokeraj Sedgwick (inghitita intre timp de Marsh), iar primele au fost reduse semnificativ”, isi aminteste Ovidiu Demetrescu.
Un singur tip de asigurari din cele zece incadrate la sectiunea „generale” a inregistrat o crestere semnificativa in ultimii cinci ani si acestea sunt asigurarile CASCO. In 2001, asigurarile facultative de autovehicule reprezentau circa 37% din portofoliul asigurarilor generale si, comparativ cu 1997, se inregistrau incasari duble, adica peste 80 milioane USD. Nu in ultimul rand, in perioada luata in calcul asigurarile CASCO au crescut ca pondere in portofoliul clasei de care apartin cu circa 12%.
Explicatiile nu sunt greu de ghicit. Parcul auto national s-a marit de la an la an ajungand la circa 3,5 milioane de masini. In prezent au numar de inmatriculare cu initiala Capitalei 670.000 de autovehicule, dintre care 413.000 de autoturisme, iar in ultimul an au fost inmatriculate in toata tara 140.000 masini noi si second hand. Parcul auto nu doar s-a marit, ci a si crescut in valoare de la an la an. Acest ultim fapt a determinat cresterea incasarilor la asigurarile CASCO, pentru ca primele se stabilesc in functie de vechimea si valoarea masinii. Nu acelasi lucru s-a intamplat la asigurarile RCA, unde tarifele au in vedere capacitatea cilindrica a automobilului.
Diversificarea modalitatilor de finantare pentru achizitia automobilelor noi a fost un alt factor care a favorizat asigurarile CASCO. Din cele 35.000 de masini noi vandute anul trecut un procentaj de 60% au fost vanzari in leasing, la care se adauga achizitiile in rate. La toate aceste sisteme de finantare, asigurarea CASCO este obligatorie, ceea ce inseamna ca, estimativ, in bugetul asiguratorilor au intrat in plus, in 2001, circa zece milioane USD.    
Legenda
1. Asigurari persoane, altele decat de viata
2. Asigurari auto
3. Asigurari maritime si de transport
4. Asigurari de aviatie
5. Asigurari de incendii si pagube la bunuri
6. Asigurari de raspundere civila
7. Asigurari de credite si garantii
8. Asigurari de pierderi financiare din riscuri asigurate
9. Asigurari agricole
10. RCA
11. Asigurari complexe