Despagubirile se diminueaza substantial
pentru autovehiculele mai vechi

Orice om de buna credinta se asteapta ca, atunci cand isi incheie o polita de asigurare auto, societatea de asigurari sa-l despagubeasca integral in cazul unui accident. Numai ca, socoteala de acasa nu se potriveste intotdeauna cu cea din targ.




Peste 75% din autovehiculele din Romania au incheiata macar o polita de asigurare de raspundere civila auto (RCA). Societatile de asigurari sustin ca rata anuala a daunei pe auto este in jur de 60%, potrivit raportarilor CSA, neoficial nivelul daunelor auto depasesc 80% din cuantumul asiguratilor. Cati dintre acestia insa isi repara masinile integral pe banii societatilor de asigurari la care au cotizat constiincios cu prima anuala de RCA? Foarte putini, desigur. Mai exact, cei care au masini noi sau aproape noi. si nu dintr-o rea vointa a asiguratorilor, ci pentru ca…asa scrie la lege si pentru ca este normal ca o societate de asigurari sa tina cont de gradul de uzura al fiecarei masini in parte. Media parcului auto la nivel national este de aproximativ zece ani vechime.




“In general, pentru masinile mai vechi de cinci ani si in functie de gravitatea accidentului care a avut loc, se ajunge foarte repede la limita maxima de despagubire pe care o poate acorda un sigurator”, explica Ion Moise, director departament daune Generali Asigurari. Ce inseamna de fapt aceasta limita maxima de despagubire? Este un procentaj maximal din valoarea de fabricatie a masinii asigurate pe care societatea o va plati drept despagubire clientului sau. El se calculeaza potrivit Normelor Casei de Supraveghere a Asigurarilor (CSA) in functie de gradul de uzura al masinii. Gradul de uzura al masinii se stabileste tinand cont de vechimea (anul de fabricatie) autovehiculului si de numarul de kilometri parcursi. Pentru ca un asigurat sa obtina un coeficient de uzura mediu se porneste de la 10.000 de kilometri pe an. Ori este clar pentru oricine ca putine persiane parcurg doar 10.000 de kilometri pe an cu o masina. Practica normala ar fi undeva in jurul a 20.000 de kilometri pe an. Tot ceea ce reprezinta abatere de la aceasta cifra, in sus sau in jos, imbunatateste sau inrautateste gradul de uzura al autovehicolului, in functie de care se stabileste valoarea maxima in bani pe care asiguratorul o va plati pagubitului in caz de accident.


De exemplu, pentru a vedea care este limita maxima de despagubire pentru o Dacia Berlina 1300 sau 1400, asiguratorul nu poate decat sa ia in calcul ultima valoare de comercializare, de 3.800 de euro. Datorita vechimii si a numarului de kilometri parcursi (in jur de 120.000 in sapte ani), gradul de uzura al masinii stabilit in conformitate cu grila CSA este de 70%. Scazand gradul de uzura din valoarea de nou a masinii rezulta ca societatea are de platit un maxim de 950 de euro pentru o dauna totatla a masinii respective.

Chiar in cazul fericit in care avaria nu este totala, foarte repede se poate ajunge la un deviz de reparatii de 45 de milioane de lei, de exemplu. Cum limita maxima a fost stabilita deja la 950 de euro, asiguratorul nu poate plati mai mult de 33 de milioane de lei. “De aici provine si ideea ca asiguratul este despagubit in limita a 40% din valoarea reparatiilor. De fapt, calculele pornesc de la valoarea de nou a masinii, la care se aplica gradul de uzura. In functie de acestea despagubirea este de 100%”, spune Moise, neuitand sa precizeze ca in cazul masinilor noi aceste inadvertente nu exista.

Cat primesti pe o polita CASCO

• CSA nu a stabilit norme pentru stabilirea gradului de uzura al masinii in metoda de calcul a sumei asigurate in polita CASCO. Piata si-a stabilit singura un grad de uzura de 10% pe an.


• si aici avem aceleasi surprize ca in cazul RCA: pentru reparatii de 60 de milioane in cazul unui Audi 80, fabricat in 1979, asiguratorul plateste un maximum de 25 de milioane de lei, deci clientul se poate considera despagubit in limita a numai 41% din valoarea reparatiilor. Pe de alta parte, valoarea de piata a unui Audi din 1979 nu depaseste 25 de milioane de lei.


• Suma asigurata este cea mai importanta in cazul incheierii unei polite CASCO. Chiar daca este vorba de aceiasi masina, cu acelasi grad de uzura si acelasi numar de kilometri parcursi, valoarea ei difera de la o societate la alta. De exemplu, in cazul Generali Asigurari, suma asigurata pentru un Renault Megane Classic 1,9 dCi, prima inmatriculare in martie 2002, este de 8.088 de euro. Aceeasi masina, cu aceleasi caracteristici, are o suma asigurata de 7.010 euro la Omniasig.